وزیر امور خارجه آمریکا خواستار آزادی سه  شهروند ایرانی-آمریکایی در ایران شد

باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند

NICHOLAS KAMM / POOL / AFP

مایک پمپئو، وزیرامور خارجه آمریکا امروز در حساب شخصی توییتر خود با اشاره به بازداشت سیامک نمازی توسط دولت ایران که امروز در زندان اوین ۴۹ساله شده است نوشت: «شهروند آمریکایی، سیامک نمازی، ۴۹ سالگی خود را در زندان بدنام اوین جشن گرفت. دیروز ۱۸۰۰ روز از زمان دستگیری وی توسط رژیم ایران با اتهامات غیرواقعی گذشت. پدر سیامک، باقر و مراد طاهباز همچنان قربانیانی بی‌گناه هستند. ایران باید فورا آن‌ها را آزاد کند.»

باقر نمازی و پسرش سیامک نمازی شهروندان ایرانی-آمریکایی در سال ۲۰۱۶ به اتهام همکاری با دولت آمریکا هرکدام به ۱۰ سال حبس محکوم شدند.

سیامک نمازی، فعال اقتصادی و مدیر بخش برنامه‌ریزی‌های راهبردی شرکت نفتی کرسنت است. او مهرماه ۹۴ در تهران بازداشت شد. باقر نمازی، پدر ۸۰ساله او نیز، زمانی که برای رسیدگی به پرونده پسرش به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

به گزارش برخی رسانه‌ها از داخل ایران سیامک و باقر نمازی، یک هفته پیش از صدور حکم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست ابوالقاسم صلواتی محاکمه شده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از فعالان تشکل‌های غیردولتی در ایران که در دوره فعالیت‌های مدنی در ایران با وی آشنایی داشت به ایندیپندت فارسی گفت: «آقای باقر نمازی تجربیات بسیار غنی داشت. برای آن دوران ایران و حتی این دوران فعلی هم دیدگاه جدیدی به حساب می‌آمد و کسانی مثل او جرات نمی‌کردند به ایران بروند ولی او رفت و فعالیت کرد و نتیجه‌اش را داریم می‌بینیم. به نظرم او کسی بود که می‌خواست از داشته‌‌هایش برای بهبود وضعیت ایران استفاده کند. تجربیات بی‌بدلیلی در حوزه فعالیت نهادهای مدنی داشت و سرنوشت او خیلی دردناک است. سرنوشت امروز او در واقع حکم تائیدی است بر نظر افرادی که می‌گویند نمی‌توان در ایران فعالیت کرد. چون آقای نمازی این فعالیت‌ها را انجام داد و الان هم دارد هزینه‌اش را می‌دهد.»

وی در خصوص شفافیت منابع مالی و کمک‌های خارجی که برای توانمندسازی تشکل‌های غیردولتی در ایران دریافت و هزینه می‌کرد نیز با اشاره به شفاف بودن مراحل دریافت و هزینه آن‌ها توضیح داد: «آقای نمازی میزان و منبع کمک‌های مالی را به صورت مشخص در وب‌سایت‌اش فهرست می‌کرد و قابل دسترسی برای همه بود که از آن مطلع باشند. صندوق جمعیت سازمان ملل و یو ان دی پی ایران از جمله مراکزی بودند که به حتم کمک مالی می‌کردند. الان هم در ایران باب نیست که کسی از منابع خارجی این قدر شفاف کمک مالی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی در ایران دریافت کند. در حالی که باقر نمازی بالای ۱۰۰ هزار دلارو حدود ۵۰۰ هزار دلار کمک مالی برای کار در ایران دریافت می‌کرد و به صورت شفاف بیان می‌کرد و همه از آن اطلاع داشتند و چیزی نبود که پنهان باشد. شاید این رقم امروز پول زیادی به حساب نیاید ولی برای آن دوران خیلی پول زیادی بود.»

بازداشت سیامک و باقر نمازی، واکنش‌های بین‌المللی بسیاری در پی داشت چنان که صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، با صدور بیانیه‌هایی نگرانی خود را از وضعیت سلامت باقر نمازی، کارمند پیشین خود اعلام کرده بود. یونیسف در بیانیه خود اظهار امیدواری کرده بود که مقامات ایران با در نظر گرفتن ملاحظات انسانی باقر نمازی را آزاد کنند.

جان کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا نیز در ۱۸ مارس سال ۲۰۱۶ و پس از دستگیری آقای نمازی در مورد وضعیت سیامک و باقر نمازی گفت که آمریکا به شدت نگران گزارش‌هایی است که در مورد بازداشت آن‌ها در ایران منتشر شده است. همسر محمدعلی، مشت‌زن اسطوره‌ای آمریکا نیز از جمله چهره‌های شناخته شده‌ای بود که درخواست آزادی این دونفر را از مقام‌های ایرانی داشت.

گفته می‌شود باقر نمازی برای ملاقات با پسرش سیامک نمازی به ایران سفر کرده بود که در اوایل اسفند سال ۱۳۹۴ بازداشت شد. سیامک نمازی، مدیر ایرانی- آمریکایی بخش برنامه‌ریزی‌های راهبردی شرکت نفتی کرسنت، از آذرماه همان سال (۱۳۹۴) در ایران در بازداشت به سر می‌برد. اتهام باقر و سیامک نمازی رسما اعلام نشده است. دادستان تهران در اواخر تیرماه سال ۱۳۹۵ گفت که کیفرخواست سیامک نمازی به دادگاه ارسال شده است، اما به وضعیت باقر نمازی اشاره نکرد.

آقای باقر نمازی در دوران حکومت محمدرضا شاه پهلوی در ایران، مدتی استاندار خوزستان و معاون وزیر کشور بود و بعدها به عنوان نماینده یونیسف در کشورهایی چون سومالی، کنیا و مصر خدمت کرد و در سال ۱۹۹۶ از این سازمان بازنشسته شد. آقای باقر نمازی در زمان آتش‌سوزی سینما رکس آبادان استاندار خوزستان بود و بسیاری از او به نام جعبه سیاه اتفاقات آن دوران نام می‌برند. پنج سال از بازداشت باقر و سیامک نمازی می‌گذرد و همچنان اتهام آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

مراد طاهباز دیگر زندانی امنیتی در ایران است که وزیرامورخارجه آمریکا در توییت خود به نام او اشاره کرده است. پرونده او در میان پرونده بازداشتی‌های محیط زیست ایران است که همچنان در وضعیت نامشخصی قرار دارد.

آقای طاهباز ایرانی-آمریکایی-بریتانیایی است وعضو هیات مدیره و از بنیانگذاران موسسه حیات وحش میراث پارسیان است که در بهمن ۱۳۹۶، مقامات امنیتی در ایران او را به همراه هشت فرد دیگر وابسته به موسسه حیات وحش میراث پارسیان دستگیر کردند.

بیشتر از