پادتنی که می‌تواند ویروس کرونا را خنثی کند

دانشمندان توانستند «کوچکترین مولکول زیستی» که ویروس سارس-کوو-۲ را «به طور کامل و مشخص خنثی می‌کند» به دست آورند

این پادتن، ۱۰ مرتبه کوچکتر از یک پادتن کامل است-عکس تزئینی ازNational Institute of Allergy and Infectious Diseases / AFP

پادتنی که می‌تواند در خنثی کردن ویروس کرونا مؤثر باشد به دست محققان دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ کشف شد.

گزارشی که روز دوشنبه منتشر شد حاکی است دانشمندان توانستند «کوچکترین مولکول زیستی» که ویروس سارس-کوو-۲ را «به طور کامل و مشخص خنثی می‌کند» به دست آورند.

این پادتن، که ۱۰ مرتبه کوچکتر از یک پادتن کامل است، برای ساخت دارویی به نام Ab8 به کار رفته است، که محققان امیدوارند بتواند ویروس را درمان کند.

دانشمندان گزارش داده‌اند که استفاده از این دارو روی موش‌های آزمایشگاهی تا امروز نشان داده «در جلوگیری و درمان سارس-کوو-۲ به شدت مؤثر بوده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته جان ملورز، از مؤلفان این گزارش و رئیس بخش بیماری‌های عفونی پیت و دانشکده پزشکی مزبور «داروی Ab8 نه تنها توانایی درمان کووید-۱۹ را دارد، بلکه می‌تواند مانع از ابتلای انسان به ویروس سارس-کوو-۲ بشود.»

ژیانگلی لیو هم از مؤلفان ارشد این گزارش بوده است.

دکتر ملورز افزود «پادتن‌هایی که اندازه بزرگتری دارند توانسته‌اند جلوی سایر بیماری‌های عفونی را بگیرند و خوب عمل کرده‌اند. به همین دلیل ما امیدواریم بتوان از این دارو برای درمان قطعی بیماران کووید-۱۹ و جلوگیری از ابتلای افراد سالم و بدون مصونیت استفاده کنیم.»

محققان می‌گویند دارند در مورد چگونگی مدیریت دارو هم «بیرون از کادر فکر می‌کنند». در گزارش آنها آمده است که امکان استفاده از روش‌های دیگر برای اعمال کردن دارو وجود دارد، از جمله از طریق استنشاق یا زیرپوستی.

در گزارش آمده «کوچک بودن اندازه پادتن ممکن است باعث شود بتوانیم دارو را بر خلاف رویه معمول تزریق وریدی، که در حال حاضر برای بیشتر پادتن‌ها به کار می‌رود، از طریق استشاق یا به صورت زیرپوستی به بیمار منتقل کنیم.»

این دارو در آزمایش‌های اولیه، حتی با مکترین دوز، توانست میزان ویروس را تا ۱۰ مرتبه در موش‌های مورد آزمایش پایین بیاورد.

به گفته دکتر ملروز، که استاد برجسته پزشکی است و در دانشگاه پیتسبرگ به خاطر دفع ایدز و اچ‌آی‌وی صاحب کرسی افتخاری است، «همه‌گیری کووید-۱۹ چالشی جهانی است که پیش روی بشریت قرار دارد، اما علم زیست و نبوغ انسان بر آن غلبه می‌کند.»

وی افزود «امیدواریم پادتنی که کشف کرده‌ایم به این برتری بیافزاید.»

© The Independent

بیشتر از جهان