شاهزاده رضا پهلوی: قتل نوید افکاری یک پیام بود

«رژیم ایران برای ساکت کردن معترضان یک ستاره کشتی را اعدام کرد»

«در مقابل هر نوید افکاری که رژیم می‌گیرد، ده‌ها ایرانی دیگر به تلاش برای دمکراسی و آزادی ملحق می‌شوند»-PIERRE VERDY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی، ولیعهد پیشین ایران در واکنش به اعدام نوید افکاری در یادداشتی در روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: «در مردادماه ۱۳۹۷، هزاران ایرانی به تضاهرات ضدحکومتی در سراسر ایران پیوستند و ماموران امنیتی نوید افکاری و دو برادرش را در جریان این اعتراض‌ها بازداشت کردند. نوید افکاری پس از ماه‌ها شکنجه برای اعتراف اجباری به قتل یک مامور امنیتی، به مرگ محکوم شد. اما باوجود تلاش گسترده بین‌المللی و داخلی برای لغو حکم، نوید افکاری ۲۷ ساله اعدام شد.»

ولیعهد پیشین ایران و شهبانو فرح پهلوی، ملکه پیشین ایران و شماری از چهره‌های سیاسی، مدنی، حقوق بشری و هنرمندان و ورزشکاران در داخل و خارج از ایران اعدام نوید افکاری را محکوم کرده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دیگری از این یادداشت می‌نویسد: «قتل نوید افکاری با هدف ساکت کردن اعتراض‌ها انجام شد. رژیم با کشتن یک ستاره ورزشی باوجود محکومیت جامعه بین‌المللی برای ایرانیان پیام می‌فرستد: اعتراض کنید، ما شما را مي‌کشیم و مهم نیست که شما چه کسی باشید.»

ولیعهد پیشین ایران در ادامه در مورد پیام جمهوری اسلامی به جامعه بین‌المللی به جمله مشهور روح‌الله خمینی، بنیانگذار انقلاب اسلامی اشاره می‌کند که «شما هیچ غلطی نمی‌توانید بکنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رضا پهلوی با اشاره به سابقه جمهوری اسلامی در کشتار نوشت: «کشتن نوید افکاری اگرچه شوک‌آور است، اما جدید نیست. نوید‌های بی‌شماری هستند که در گزارش اخیر عفو بین‌الملل به بخشی از آنها-شامل کودکان- اشاره شده است.»

«رژیم خانواده‌ها را به طور سیستماتیک هدف می‌گیرد و از بستگان برای تحویل گرفتن بدن‌های بی‌جان انسان‌هایی که کشته است، پول طلب می‌کند. حتی پول گلوله‌ها را هم می‌گیرد.»

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه به نگاه برخی ناظران اشاره می‌کند که به تعامل و عادی‌سازی روابط با جمهوری اسلامی اعتقاد دارند. به گفته او «اعتماد» و «اصلاح» آلمان نازی یا «میانه‌رو کردن» رژیم آپارتاید در آفریقای جنوبی بیهوده بود همانگونه که امید به رفتار عادی این رژیم وجود ندارد و اعتبار دمکراسی‌های غربی و سازمان‌های بین‌المللی را خدشه‌دار می‌کند.

ولیعهد پیشین ایران با اشاره به اینکه مقامات جمهوری اسلامی نمایندگان مشروع مردمی نیستند که علیه آنها ظلم و جنایت می‌کنند، می‌نویسد: «زمان آن رسیده که رهبران در جهان آزاد این موضوع را درک کنند و به جای آن برای دیالوگ و مشارکت به مردم ایران نگاه کنند. مردم ایران از هر زمان دیگری نسبت به عبور از این فصل تاریک از تاریخ متعهد هستند.»

شاهزاده رضا پهلوی در پایان این یادداشت می‌نویسد: «در مقابل هر نوید افکاری که رژیم می‌گیرد، ده‌ها ایرانی دیگر به تلاش برای دمکراسی و آزادی ملحق می‌شوند. زمانی که مردم ایران دوباره با خواست پایان جمهوری اسلامی به خیابان‌ها بیایند-که غیرقابل اجتناب خواهد بود-جهان آزاد باید در کنار آنها بایستد.»

بیشتر از