سفیر آلمان در تهران به دلیل انتقاد از اعدام احضار شد

سفارت آلمان در ایران در توئیتی اعدام نوید افکاری را غیرقابل پذیرش خوانده است

وزارت خارجه ایران گفته که مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول و تحمل نیست- عکس از ایلنا

در پی لغو سفر محمدجواد ظریف به آلمان، امروز سفیر آلمان در تهران احضار شد. ایسنا نوشت به دلیل توییت‌های اخیر سفارت آلمان در تهران در صفحه کاربری این سفارت‌خانه که در خصوص اعتراض به اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر ایرانی نوشته شده، سفیر آلمان در ایران احضار شده است.

مدیر کل اروپای وزارت خارجه در این خصوص گفته است، مداخله در قوانین و مقررات و رویه‌های قضایی مستقل جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه قابل قبول و تحمل نیست و از سفارت آلمان انتظار می‌رود حد و حدود وظایف دیپلماتیک خود را شناخته و پا از آن فراتر نگذارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه توییت‌های مذکور را که بعد از اعلام خبر اعدام نوید افکاری منتشر شده بود، اقدام خارج از عرف دیپلماتیک سفارت آلمان در تهران و به منزله دخالت در امور داخلی کشور دانسته و به شدت محکوم کرد.

صفحه کاربری سفارت‌خانه آلمان در تهران در توییت‌های جداگانه‌ای نوشته بود: «هانس، سفیر: بربل کوفلر، کمیسر حقوق بشر دولت (آلمان) بیانیه زیر را در مورد سرنوشت تکان‌دهنده ورزشکار (ایران) نوید افکاری منتشر کرد. ما در غم خانواده‌اش، دوستان و جامعه بین‌الملل ورزشی شریک هستیم.»

در توییت این سفارت‌خانه بیانیه سفیر آلمان به شرح زیر نوشته شده است: «عمیقا از اعدام نوید افکاری متحیر شدیم. پذیرفتنی نیست که برای خاموش کردن صداهای مخالف، قوانین اساسی حقوقی نادیده گرفته شوند. دو برادر نوید هنوز در زندان هستند و اکنون به همبستگی ما نیاز دارند.»

نوید افکاری از قهرمانان کشتی ایران در پی اعتراضات مرداد ۹۷ در شهر شیراز بازداشت شد و به اتهام قتل محکوم به اعدام شد. وی با رد این اتهام گفته بود در زمان بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته است.

او روز شنبه به‌رغم کارزاری که در شبکه‌های اجتماعی برای جلوگیری از اعدام او به راه افتاده بود، اعدام شد.

بیشتر از