اشاره پیامبر به فامیل ناجنسی که ایران را مصادره می‌کند

«صِلهء اَرحام»، یعنی مال مردم را بچاپ بده به بستگان خودت؟

صله ارحام یعنی خویشاوندان همدیگر را تحمل کنند

«یک روز امام صادق به یک نفر گفت: یا میسر! «یَا مُیَسِّرُ قَدْ حَضَرَ أَجَلُک غَیْرَ مَرَّه» بارها عزرائیل آمده است، جان تو را بگیرد. «کلَّ ذَلِک یُؤَخِّرُک اللَّهُ بِصِلَتِک رَحِمَک» هر دفعه عزرائیل آمده است جان تو را بگیرد، تو قبلش یک صله‌ی رَحِم کردی خدا عمر تو را طولانی داده است. «وَ بِرِّک قَرَابَتَک» (وسائل الشیعه/ج /9ص 389)و این به این است که به فامیل‌هایت می‌رسی. به فامیل‌هایت می‌رسی نه اینکه پول دولت را برداری بدهی. نه اینکه فامیل‌هایت را استخدام کنی. از پول شخصی! آخر گاهی وقت‌ها آدم به فامیلش می‌رسد. ماشین دولت را می‌دهد می‌گوید: برو! به فامیلش می‌رسد الکی فامیل‌هایش را استخدام می‌کند. به فامیلت می‌رسی یعنی از ملک خودت! از مال حلال! وگرنه از او می‌گیری به کس دیگری می‌دهی که ... گفت: ماه رجب یک دعایی هست دستشان را به ریششان می‌گیرند چنین می‌کنند. یکی ریش نداشت، ریش بغلی را گرفت چنین کرد. حالا این ... از مال دولت بدهی، قبول نیست.»

این قطعه با نقطه‌چین‌هایش از سایت «حوزه» است. «پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه». حکایت شیرینی که امام صادق راجع به دعای دست به ریش می‌گوید بامزه است و چه بی‌خیال حضرت امام از کلمه فرانسوی «فامیل»، به‌جای «خویشان» و «اقوام» استفاده کرده است! (جا داشت سایت حوزه این کلمه‌ی کافرانه را از فرمایش حضرت سانسور می‌کرد و مثل تابلوی مغازه‌ها، نمی‌گذاشت لفظ فرهنگ منحط غربی در فرمایش امام صادق خودنمائی کند.)

پیامبر اسلام سخت به «صِله ارحام» - که رسیدگی به حال و احوال خویشاوندان و بستگان است - توصیه می‌کند و آن را واجب می‌داند و تأکید می‌کند: «حتی اگر آدم‌های نابابی باشند.». گویا حضرت می‌دانسته که روزی در ایران باند مخوف دزدان و راهزنان و تجاوزگران و آدمکشان و جنایتکاران، به‌طور خانوادگی قدرت می‌گیرد و صله ارحامِ قرآن‌نوشته و پیامبر گفته را چنان پیاده می‌کنند که غیرخودی‌ها را به خاک و خون می‌کشند.

هرچه کنکاش کردم ندیدم که آمده باشد: «... هرچه پست و مقام دولتی هست و شغل نان و آبدار هست بین باجناق و شوهرخواهر و پدرزن و پسرخاله و شوهرعمه و زن دائی... با هر ناشیگری و نابلدی و بی‌سوادی که دارند، تقسیم کنید و ظلم کنید به آنان که (به قول حضرت) فامیل نیستند ولو کاردان و کارشناس هستند و بدانید که اگر خویش شما نیستند، بیگانه هستند و نان بر آن‌ها حرام است و مال آن‌ها حلال است و خونشان از شیر مادر گواراتر است برای شما.»

حکومت خانوادگی یا «صله ارحام»

***

همشیرهء فرمانده نیروی هوائی
می‌گفت به خواهرزن مرحوم رجائی
 
یک شایعه‌ای هست که بنیاد حکومت
افتاده به گردونه فامیل گرائی
 
شد شغل پسرخاله این، حکم‌نویسی
شد سهم پسردائی آن، حکمروائی
 
البته که اینست همان «صلهء ارحام»
چون آمده در باب وجوبات کفائی
 
هرجا که روی شکرخدا قومی و خویشی
مشغول به کارست چه ارضی چه سمائی
 
مادرزن فرزند گرانمایهء آقا
صاحب شده یک مدرسه را زیربنائی
 
دیشب خبری بود که گُردان فلان را
سردار گرفته ز عمو داده به دائی
 
در مشهد و در طُرقبه داماد رئیسی
در خدمت زُوّار کند صیغه روائی
 
آیِزنهء دامادِ پسرعمهء رهبر
حاکم شده بر قوهء مافوق قضائی
 
خوب است که این جمع ِ به مقصود رسیده، 
با همدگر این‌جور کند کارگشائی
 
گشتند همه صاحب آلاف و علوفی
وز ظاهرشان رفع شده بی سر و پائی
 
حکم اخویِ پرزیدنت که شد لغو
از دغدغهء حبس ابد یافت رهائی!
 
شد تبرئه همریش معاون ز تجاوز
البته که شد شاکی او دادسرائی!
 
دیروز شده بازرس کاخ گلستان
شوهرننهء حجت‌الاسلام عبائی
 
یک حجت‌الاسلام دگر صیغهء خود را
آورده به رانندگی و راهنمائی
 
جاریِ زن ِسومِ ارشادی اسبق
بگرفته حقوق از دو سه صندووق جدائی
 
می‌گفت که باید بدهد این پرزیدنت
یک شغل وزارت به برادرزن دائی
 
ضمناً زن‌عموهای نمایندهء مجلس
وابسته به بنیاد شهیدند دوتائی
 
گردیده پدرخانم یک‌تن ز وزیران
مشغول به بیزینس تندیس ربائی!
 
زن دائی آن صادق استادِ کلامی
کاندید شده بهر سفیرالسفرائی
 
دائی خودم هست سفیر ماداگاسکار
فامیل ندیدیم به این پرت و پلائی
 
گویند قرار است عموزاده رهبر
ما را ببرد صاف به دوران طلائی
 
می‌خواست پرستو بشود عمهء آقا
گفتند ولی رد شده از سنّ نهائی!
 
ما با ژن خوب و ژن بد یا ژن مخلوط
کردیم به هر مرحله بیگانه زدائی
 
خواهرزن مرحوم رجائی به طرف گفت
ما دور ازین دایره هستیم خدائی
 
دیدگاه‌ و نظرات ابراز شده در این مقاله، نظر نویسنده بوده و سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی‌کند.

بیشتر از دیدگاه