آمریکا و استرالیا ویزای برخی دانشجویان چینی را لغو کردند 

استرالیا دو پژوهشگر مهمان چینی را «تهدید امنیت ملی» توصیف کرد

برخی دانشجویان چینی متهم شدند که از ویزای دانشجویی برای سوءاستفاده از فضای آکادمیک آمریکا استفاده کردند-STR / AFP

آمریکا روز چهارشنبه ویزای هزار دانشجو و پژوهشگر چینی را لغو کرد. استرالیا هم در اقدامی مشابه، دو پژوهشگر مهمان چینی را «تهدید امنیت ملی» دانست و ویزای آنها را لغو کرد. باتوجه به بالاگرفتن تنش‌ها بین استرالیا و چین انتظار می‌رود اقدامات بیشتری برای لغو ویزای دانشجویان و پژوهشگران چینی انجام شود.
به گزارش سی.ان.بی.سی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با استناد به اعلامیه تاریخ ۲۹ مه ریاست جمهوری، مبنی بر متوقف کردن ورود دانشجویان چینی، ویزای بیش از یک هزار شهروند چین را باطل کرد. بر این اساس، ورود دانشجویان و پژوهشگران چینی به دلایل امنیتی تعلیق شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)


چاد ولف، سرپرست امنیت داخلی ایالات متحده، پیش از این هم گفته بود که واشنگتن ویزای «فارغ التحصیلان و پژوهشگران چینی مشخصی را که با راهبرد نظامی چین ارتباط دارند لغو می کند تا از دزدی اطلاعات پیشگیری کند.» 
چاد در سخنانی دوباره اتهامات آمریکا مبنی بر اقدامات تجاری ناعادلانه و جاسوسی صنعتی چین، از جمله تلاش برای دزدی تحقیقات مربوط به ویروس کرونا اشاره کرد. او دانشجویان چینی را متهم کرد که از ویزای دانشجویی برای سوءاستفاده از فضای آکادمیک آمریکا استفاده می کنند.
با افزایش آشکار تنش ها بین استرالیا و چین، استرالیا هم ویزای دو پژوهشگر چینی را که به صورت موقت در این کشور مشغول انجام تحقیقات بودند لغو کرد.
چن هونگ، پروفسور مطالعات استرالیایی در دانشگاه ایست چاینا نرمال واقع در شانگهای در ایمیلی به رویترز اطلاع داد که نامه ای از وزارت امور داخله استرالیا مبنی بر لغو ویزا دریافت کرده است. در این نامه آمده است که او از سوی نهاد امنیتی «آسیو» تهدیدی برای امنیت ملی محسوب شده است.
رسانه های استرالیا گزارش دادند که پژوهشگر دیگری به نام لی جیانجون نامه مشابهی دریافت کرده است.
یک سخنگوی دانشگاه ملی استرالیا، که لی در آنجا به عنوان پژوهشگر مهمان کار می کرده، گفت که او در ماه فوریه کارهایش را در آنجا به اتمام رسانده است.

بیشتر از جهان