تولید گازهای گلخانه‌ای به دوران قبل از شیوع کرونا بازگشت

کره زمین پنج سال آینده را شاهد گرمترین دمای ثبت شده خود خواهد بود

سان‌فرانسیسکو،کالیفرنیا، ۳ سپتامبر ۲۰۲۰-JUSTIN SULLIVAN / Getty Images via AFP

تولید گازهای گلخانه‌ای پس از آرامش موقتی که ویروس کرونا اوایل سال جاری به صنایع بزرگ و سفرهای جهانی تحمیل کرده بود، دوباره رو به افزایش گذاشته است.

گزارش جدیدی که سازمان ملل و چند سازمان مرتبط با تغییرات اقلیمی روز چهارشنبه منتشر کردند نشان می‌دهد که غلظت گاز گلخانه‌ای در جو در بالاترین حد و رو به افزایش است. بدین ترتیب کره زمین پنج سال آینده را شاهد گرمترین دمای ثبت شده خود خواهد بود.

این یک پیش‌بینی نگران‌کننده است که حکایت از این دارد که کشورها به تعهدات خود، که در توافق پاریس مطرح شده، پایبند نبوده‌اند. در تواقق پاریس قرار شده افزایش دمای جهانی زیر ۲ درجه سانتی‌گراد بالای سطح پیشا صنعتی حفظ شود.

به گفته دبیر کل سازمان ملل، آنتونیو گوترش «امسال هم برای زمین و هم انسان بی‌سابقه بوده است. همه‌گیری کووید-۱۹ جان مردم را در سراسر جهان به خطر انداخت و همزمان گرمایش کره زمین و دگرگونی اقلیمی با سرعت ادامه یافت.»

وی افزود :«هیچ وقت تا این اندازه روشن نبوده که برای عبور از بحران اقلیمی و رسیدن به یک توسعه پایدار باید یک روند انتقالی طولانی مدت، جامع و شفاف در پیش بگیریم. ما باید عبور از همه‌گیری ویروس را به فرصتی واقعی برای ساختن آینده‌ای بهتر تبدیل کنیم. ما به دانش، وحدت و راه حل نیاز داریم.»

در گزارش «اتحاد علمی» سال ۲۰۲۰، ضمن تأکید بر اثرات عمیق و برگشت‌ناپذیر بحران اقلیمی، آب شدن یخچال‌ها و لایه‌های یخی، بالا آمدن سطح آب دریا و افزایش فجایع طبیعی نظیر خشکسالی، سیل و آتش‌سوزی از جمله نتایج این بحران برشمرده شده است که هم اکنون احساس می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهمترین یافته‌ها در این گزارش عبارتند از:

- غلظت دی‌اکسید کربن در جو در جهت اشتباه در حرکت است و همچنان رکورد بالاترین را می‌شکند.

- کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای در سال ۲۰۲۰ فقط اندکی روی روند افزایشی غلظت در اتمسفر، نتایج انباشته شده گذشته و میزان فعلی تأثیر داشته است.

- در اوج محدودیت‌ها در ماه آوریل، میزان تولید روزانه گاز دی‌اکسید کربن در جهان افت بی‌سابقه ۱۷ درصدی را نسبت به زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد. اما این میزان هنوز معادل سال ۲۰۰۶ است، که نشان رشد شتابنده و تداوم وابستگی به سوخت‌های فسیلی دارد.

- اوایل ماه ژوئن، تولید روزانه گاز دی‌اکسید کربن در جهان دوباره اوج گرفت و به افت ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ رسید.

- پیش‌بینی می‌شود میانگین دمای جهان برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ بالاترین حد ثبت شده باشد و ۱.۱ درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از آغاز قرن بیستم باشد.

- بین سال‌های ۱۹۷۹ و ۲۰۱۸، وسعت یخ اقیانوس منجمد جنوبی در تمام ماه‌های سال کاهنده بود.

- آب اقیانوس‌ها از سال ۱۹۷۰ به این طرف بی وقه گرم شده و بیش از ۹۰ درصد سهم گرمای اضافی در سیستم آب و هوایی را تشکیل می‌دهد.

-تا سال ۲۰۵۰، تعداد کسانی که در خطر سیل قرار می‌گیرند از ۱.۲ میلیارد نفر به ۱.۶ میلیارد نفر می‌رسد.

- در اواخر دهه ۲۰۱۰، تعداد کسانی که در خطر قحطی آب بودند ۱.۹ میلیارد نفر بود. این میزان در عرض ۳۰ سال به ۲.۷ تا ۳.۲ میلیارد نفر خواهد رسید.

در گزارش از داده‌های سازمان جهانی هواشناسی سازمان ملل، پروژه جهانی کربن، هیأت بین‌المللی تغییرات اقلیمی، کمیته بین‌المللی اقیانوس‌شناسی یونسکو، پروژه محیط زیست سازمان ملل و اداره هواشناسی انگلستان استفاده شده است.

پروفسور پتری تالاس، دبیر کل سازمان جهانی هواشناسی، گفت: «غلظت گازهای گلخانه‌ای، که همین الان هم در بالاترین حد در سه میلیون سال اخیر قرار دارد، همچنان رو به افزایش است.»

وی افزود: «در عین حال، منطقه وسیعی از سیبری در نیمه اول سال ۲۰۲۰، شاهد موج طولانی و عظیم گرما بوده است که بدون تغییرات اقلیمی در قطب امکان‌پذیر نبود.»

«و حالا ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به عنوان گرمترین دوره پنج ساله زمین ثبت می‌شود. این گزارش نشان می‌دهد که با وجود مختل شدن زندگی همه ما در سال ۲۰۲۰ از بسیاری از جهات، تغییرات اقلیمی همچنان به روند شتابنده خود ادامه می‌دهد.»

© The Independent

بیشتر از جهان