پایان قرنطینه در چین و بازگشت آلودگی هوا

آلودگی هوا از وضعیت پیش از قرنطینه هم فراتر رفته است

آلودگی هوا در پکن، نوامبر ۲۰۱۸- Fred DUFOUR / AFP

طبق داده‌های این خبر آلودگی هوا در چین به بیش از میزانی رسید که پارسال در بازه ۳۰ روزه مشابه اندازه‌گیری شده بود.

به علت اجرای محدودیت‌های سخت‌گیرانه قرنطینه در چین برای مبارزه با همه‌گیری کووید ۱۹ سطح آلودگی هوا در ماه فوریه بسیار کاهش یافت و به پایین‌ترین میزان در ماه مارس رسید. با کاهش محدودیت‌ها و شروع دوباره سفرها و فعالیت صنایع، حالا آلودگی هوا به بیش از میزانی افزایش یافت که قبل از همه‌گیری کرونا بود.

کاهش آلودگی هوا در دوره قرنطینه منجر به صاف‌تر شدن آسمان‌ و کاهش دود نه تنها در چین، که در سراسر جهان شد و کورسوی امیدی بود در دوره این بحران بی‌سابقه. مردم از لس‌‌ آنجلس گرفته تا هیمالیا عکس‌هایی از منظره خط افق صاف در آسمان بی‌دود منتشر کردند.

این داده‌های جدید را مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک منتشر کرده است. در این مطالعه میزان دی اکسید نیتروژن، دی اکسید گوگرد، ازون و ماده‌ای به نام پی‌ام۲.۵ را اندازه‌گیری شده است. این ماده ذرات ریز درون هوا است که وقتی زیاد می‌شود باعث مه‌آلود به نظر رسیدن هوا می‌شود. این مطالعه در فاصله ۱۶ آوریل تا ۱۵ مه انجام شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اوج دوره قرنطینه در چین نسبت به سال ۲۰۱۹، میزان دی اکسید نیتروژن ۳۸ درصد کاهش یافته و پی‌ام ۲.۵ به کمتر از یک‌سوم رسیده است.

به نظر می‌رسد دود ناشی از فعالیت صنایع، علت اصلی آلودگی هوا است. در مناطقی که سوزاندن زغال رواج بیشتری دارد مقدار دود منتشر شده هم بیشتر است. طبق یافته‌های این تحقیق مصرف زغال در پنج نیروگاه اصلی شرق چین در اوایل ماه مه برای اولین بار به بیش از میزان مصرفی در سال ۲۰۱۹ رسید.

میزان ازون اندازه‌گیری شده اکنون در حال رسیدن به بالاترین حد خود از سال ۲۰۱۸ است. میزان آلودگی در بزرگ‌ترین شهرهای چین یعنی پکن و شانگ‌های فعلا هنوز به میزان آلودگی پارسال نرسیده است.

لاوری میلیورتا تحلیل‌گر ارشد مرکز تحقیقات انرژی و هوای پاک به ایندیپندنت گفت: «افزایش شدید آلودگی هوای چین نشان‌دهنده خطر بازگشت به آلودگی در کیفیت هوا است که آلاینده‌ترین بخش‌های اقتصادی این کشور مسبب آنند.

در چین پس از بحران اقتصادی جهانی سال ۲۰۰۸ و پس از وقوع همه‌گیری سارس در سال ۲۰۰۳ این اتفاق افتاد، چون دولت چین به تقویت صنایع آلاینده روی آورد.

به نظر می‌رسد کم‌کم از شدت آن آلودگی شدیدی که در ماه آوریل و اوایل ماه مه شاهد آن بودیم کم می‌شود و آلودگی دوباره به کمتر از میزان خود در نیمه دوم ماه مه سال گذشته می‌رسد. چون دولت هم توقعاتش را از سیاست‌های قدیمی تحریک اقتصادی کاهش داد. اما خطر بازگشت آلودگیِ بیشتر هم‌چنان باقی است.»

در پی بحران اقتصادی سال ۲۰۰۸ چین فعالیت اقتصادی خود را با اجرای موجی از ساخت‌وساز از سر گرفت و به این ترتیب شاهد افزایش آلودگی هوا و آزاد شدن دی اکسید کربن بیشتر بود. این رخدادها با افزایش آلودگی هوا در اطراف پکن در زمستان ۲۰۱۲-۲۰۱۳ ارتباط داشت، پدیده‌ای که آن را «آخرالزمان آب‌وهوایی» نام نهادند. به گزارش ان‌پی‌آر، آلودگی هوا در بدترین شرایط به ۲۵ برابر استاندارد هوای پاک در ایالات متحده رسیده است.

 

© The Independent

بیشتر از جهان