محکومیت گسترده حمله تروریستی به امرالله صالح

واکنش‌ها به حمله صبح امروز به کاروان معاون اول ریاست جمهوری افغانستان

واکنش‌ها به بمب‌گذاری در مسیر کاروان امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری کشور که اندکی به دست آقای صالح آسیب رساند، گسترده بوده است.

صبح امروز هنگامی‌که آقای صالح سوار ماشین و در راه بود، بمب کنار جاده‌ای منفجر شد و تلفاتی برجا گذاشت.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله می‌گوید که تاکنون ده تن جان باخته‌اند و ۱۶ تن دیگر مجروح شده‌اند.

 رضوان مراد، از سخنگویان آقای صالح گفته است که دو یا سه محافظ معاون اول ریاست جمهوری نیز مجروح شده‌اند.

خود آقای صالح با انتشار ویدیویی می‌گوید: «امروز حوالی ساعت هفت صبح وقتی به طرف کار خود می‌آمدم... یک انفجار هولناک و مهیب در مسیر کاروان ما صورت گرفت. یک تعداد از محافظینم که مردانی شجاع هستند زخم برداشتند که به بیمارستان منتقل شدند و به من و فرزند جوانم عبادالله جان که در کنار من بود آسیبی نرسید. کمی سوختگی بسیار سطحی روی صورت رخ داد و کمی دست من زخمی شده است... ولی در عین حال به تعداد زیادی از هم‌وطنان ما که در آن مسیر آسیب جانی و مالی رسید. من از حجم خسارت و تعداد مجروحان و تلفات اطلاع ندارم ولی از تمام هم‌وطنانم که در آن مسیر به خاطر عبور من آسیب رسید، عذرخواهی می‌کنم.»

این سوءقصد واکنش‌های گسترده‌ای ملی و بین‌المللی را برانگیخته است.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان حمله به امرالله صالح را تروریستی خوانده و به‌شدت محکوم کردند.

رئیس‌جمهوری افغانستان به نهادهای امنیتی دستور بررسی این حادثه را صادر کرده است.

او در بیانیه خبری گفته است «تروریست‌ها و حامیان خارجی‌شان» با انجام چنین جنایت‌هایی نمی‌توانند صلح، جمهوریت و آینده روشن این کشور را که خواست بزرگ و اساسی مردم است، تضعیف کنند.

عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه این کشور، خواستار بررسی جدی این حمله از سوی نهادهای حکومتی شده و گفته است: «حمله به معاون‌اول ریاست جمهوری آن‌هم در شرایط که ما در آستانه‌ مذاکرات صلح قرار داریم و پیام واضح ما و مردم افغانستان صلح، قطع جنگ و خون‌ریزی است، نشان می‌دهد که دشمنان پیدا و پنهان صلح نمی‌خواهند تا زنجیره‌ی جنایت بشکند و افغانستان به صلح و ثبات برسد.»

علاوه بر محکومیت‌های گسترده داخلی، ناتو، اتحادیه اروپا و پاکستان نیز به این حمله واکنش نشان دادند.

پاکستان حمله به معاون اول ریاست جمهوری افغانستان را محکوم کرد. وزارت امور خارجه پاکستان، در توییتی این حمله را تروریستی خواند و با خانواده‌هایی که در این حادثه آسیب دیده‌اند، ابراز همدردی کرد.

سفارت‌های آمریکا، بریتانیا، اتحادیه اروپا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی ناتو در افغانستان، ضمن محکوم کردن سوءقصد به جان امرالله صالح، گفتند که دشمنان صلح همچنان از خواست مردم افغانستان برای جلوگیری از خشونت چشم‌پوشی می‌کنند.

اتحادیه اروپا در افغانستان، نیز حمله انفجاری به امرالله صالح را ناجوانمردانه خواند و محکوم کرد. اتحادیه اروپا حمله به امرالله صالح را حمله به جمهوریت و عملی ناامیدکننده از سوی مخالفان صلح خواند و گفت که باید به‌طور جمعی با تروریست‌ها مقابله شود.

وزارت امور داخله افغانستان در گزارش اولیه گفته است در این انفجار، ده تن کشته و تعداد ۱۵ تن دیگر از جمله محافظان امرالله صالح زخمی شده‌اند.

سال گذشته نیز دفتر «روند سبز» در کابل که ریاست آن را امرالله صالح بر عهده دارد مورد حمله مهاجمان قرار گرفت.

در آن حمله دست‌کم ۲۰ نفر کشته و ۵۰ نفر دیگر زخمی شدند و آقای صالح نیز به صورت سطحی زخم برداشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای صالح با سیاست مقاومت در برابر طالبان و دفاع از جمهوریت شناخته می‌شود. او پیش‌تر به تلویزیون العربیه گفته بود که «صلح با طالبان نه تسلیم شدن طالبان است و نه تسلیم شدن به طالبان.»

آقای صالح افزوده بود: «برای منافع ملی کشور با آن‌ها صلح می‌کنم. اما به‌عنوان یک فرد این حق را دارم که از نظر سیاسی همیشه مخالف طالبان باشم. این هویت من است و هرگز تغیرش نمی‌دهم.»

این حملات طالبان در زمان حساسی صورت می‌گیرد. آمادگی‌ها برای برگزاری نشست صلح با طالبان در مراحل پایانی قرار دارد تا راه‌حلی صلح‌آمیز برای جنگ افغانستان پیدا شود.

دیروز نیز طالبان در نوزدهمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود فرمانده فقید مجاهدین افغان به زادگاه او در پنجشیر حمله کرد. بسیاری این حملات را نشانه‌ای از عزم شورشیان به ادامه جنگ و تحمیل اراده سیاسی از راه زور می‌دانند.

بیشتر از