حاصل جست‌وجوی حیات در ده میلیون منظومه خورشیدی بیگانه: هیچ

چرا اخترشناسان از این که تمدن فرازمینی کشف نشده، تعجب نکردند؟

نمایی از زیبایی خیره‌کننده راه شیری در آسمان پر ستاره - Mariana SUAREZ / AFP

اخترشناسان طی عملیاتی بی‌سابقه بخشی از کیهان شامل ۱۰ میلیون منظومه ستاره‌ای را برای یافتن حیات فرازمینی مورد جست‌وجو قرار دادند اما به نتیجه‌ای نرسیدند. 

در این عملیات جست‌وجو که محققان دست‌اندر کار آن ادعا می‌کنند از لحاظ گستردگی بی‌سابقه بوده است، بخشی از کیهان را زیرنظر گرفتند بلکه گسیل‌های رادیویی ارسالی از موجوداتی هوشمند را کشف کنند. 

رگباره‌های قوی بسامدهای رادیویی شبیه امواج رادیوی اف‌ام می‌توانند «نشان فناوری» و وجود تمدنی هوشمند باشند که آن‌ها را ارسال کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما محققان از گستره انتخابی‌شان در آسمان که حول صورت فلکی بادبان بود، هیچ چیزی دریافت نکردند. 

در حالی که عملیات پویش ۱۷ ساعت تمام طول کشید و به گفته این محققان گستره و عمق آن صد برابر بررسی‌های مشابه قبلی بود. در این تحقیق از آرایه تلسکوپی عظیم مارچیسون وایدفیلد (ام. دبلیو. ای) واقع در بیابان‌های دورافتاده غرب استرالیا استفاده کردند. 

این اخترشناسان می‌گویند پیدا نشدن هیچ ردی از تمدن‌های فرازمینی برایشان خوشایند نبود اما تعجب هم نکردند. 

البته این تحقیق فقط در بخش نسبتاً کوچکی از گستره آسمان انجام گرفته است و خیلی هم محتمل است که موجودات زنده فرازمینی این گونه امواج رادیویی را ارسال نکنند. 

 استیون تینگای یکی از اخترشناسان دست اندر کار این طرح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: به قول داگلاس آدامز در کتاب «راهنمای مسافران مجانی کهکشان» فضا بزرگ است خیلی بزرگ است. 

«این تحقیق واقعاً بزرگ بود اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم گستره‌ای که ما در فضا رصد کردیم هم‌ارز آن بود که بخواهیم چیزی را در اقیانوس‌های کره‌زمین پیدا کنیم و فقط گستره‌ای هم‌اندازه استخر خانگی بزرگی را مورد جست‌وجو قرار دهیم. 

 چون واقعاً نمی‌توانیم تصور کنیم تمدن‌های محتمل فرازمینی چگونه از فناوری استفاده می‌کنند باید از روش‌های تحقیقاتی بسیار مختلفی استفاده کنیم. با استفاده از تلسکوپ‌های رادیویی می‌توانیم فضاهای جست‌وجوی هشت‌بعدی را کاوش کنیم. 

اما راه درازی مانده است تا بتوانیم هوش‌های فرازمینی را پیدا کنیم و تلسکوپ‌هایی مثل ام. دبلیو. ای همچنان در حال فرابردن محدوده‌های جست‌وجو هستند و باید به رصد کردن ادامه دهیم.» 

محققان امیدوارند با آرایه تلسکوپی «اسکویر کیلومتر» هم که خیلی بزرگ‌تر است، جست‌وجوهای مشابهی انجام دهند. این آرایه به محققان امکان می‌دهد نشانک‌های رادیویی ارسالی از نزدیکی منظومه‌های ستاره‌ای را آشکارسازی کنند و میلیاردها نامزد احتمالی جست‌وجو را مورد بررسی قرار دهند.

© The Independent

بیشتر از جهان