همکاری پناهندگان و دانشمندان برای ساختن وسایل محافظت در برابر کرونا

«این پروژه برای پناهندگان سوری در اردن فرصت‌های معیشتی ایجاد می‌کند»

«محد آل طاهر»، مسؤول روابط خارجی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان توضیح داد که این پروژه با ایجاد «فرصت‌های معیشتی»، از پناهندگان سوری در اردوگاه پناهندگان، پشتیبانی می‌کند - JUSTIN TALLIS / AFP

گروهی از دانشمندان و هنرمندان بریتانیا برای تولید تجهیزات حفاظت شخصیٍ قابل استفاده مجدد (پی پی‌ای PPE) که قرار است در اردن توزیع شود، با پناهندگان سوری همکاری کرده‌اند. 

این فعالیت ابتکاری با عنوان «پی پی‌ای مردم» و توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) سازماندهی شده است. 

در این فعالیت، متخصصان دانشگاه شفیلد، دانشکده مد لندن، دانشگاه هنر لندن (یو‌ای ال) و محققان دو دانشگاه آل البیت و دانشگاه پترا در اردن مشارکت دارند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این طرح که ۷۶۶ هزار و ۶۷۵ پوند بودجه از دولت بریتانیا دریافت کرده است، به پناهندگان در اردوگاه زائاتاری در اردن این فرصت را می‌دهد تا هم‌زمان با همه‌گیری ویروس کرونا با اشتغال به کارهای تولیدی در ابعاد کوچک‌تر، به تولید ماسک، شیلد محافظ صورت و روپوش‌های محافظ مشغول شوند. 

این تجهیزات حفاظت شخصی (پی پی ای) از مواد کم‌هزینه، قابل بازیافت و از منابع محلی ساخته می‌شوند. 

«محد آل طاهر»، مسؤول روابط خارجی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در امور پناهندگان توضیح داد که این پروژه با ایجاد «فرصت‌های معیشتی»، از پناهندگان سوری در اردوگاه پناهندگان، پشتیبانی می‌کند. 

او گفت: «این همکاری با دانشگاه شفیلد، دانشکده مد لندن و دانشگاه یو ال ای، به آموزش بسیاری از زنان پناهنده سوری در اردوگاه زائاراتی منجر شد و به آن‌ها در تولید پی پی ای، مهارت داده است. 

این مهارت‌ها برای پناهندگان فرصت‌های معیشتی فراهم کرده و از جامعه پناهندگان پشتیبانی می‌کند.» 

آل طاهر افزود که کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل «با استفاده از مواد با کیفیت بالا و کم‌هزینه» و همچنین با استفاده از «راه حل‌های ابتکاری» از طریق این طرح، «می‌کوشد تا نیازهای جمعیت اردوگاه  به پی پی‌ای را برآورده کند.» 

شیلدهای محافظ صورت با چاپ سه بعدی که بخشی از طرح «پی پی‌ای مردم» است، با استفاده از آی فورج (iForge) طراحی و تولید شده‌اند که یک فضای کاری مشترک در دانشگاه شفیلد است که توسط دانشجویان مهندسی اداره می‌شود. 

پروفسور تونی رایان مدیر مرکز گرانتام برای آینده‌های پایدار، در دانشگاه و همچنین محقق اصلی طرح پی پی‌ای مردم اظهار داشت که این طرح ابتکاری به جهت «توانمند ساختن  پناهندگان در زمان بحران سلامت» است. 

این پروفسور گفت: «من سال‌ها با مردم زائاتاری کار کرده‌ام و از خلاقیت و تدبیر فوق‌العاده آن‌ها آموخته‌ام. 

ما در مواجه با این همه‌گیری جهانی در کنار یکدیگر کار می‌کنیم تا تجهیزات حفاظتی را که جمعیت پناهندگان و جامعه میزبان، برای ایمن ماندن به آن‌ها نیاز دارند، طراحی و تولید کنیم، و البته ضایعات پلاستیک را کاهش می‌دهیم، اشتغال‌زایی کرده و در جمعیت اردوگاه توانمندی به وجود می‌آوریم.»

© The Independent