دویست فیل غول‌آسای پشمالو زیر فرودگاه مکزیکوسیتی

اسکلت ماموت‌ها مربوط به ده تا بیست هزار سال پیش است

ماموت‌های پشمالو ۱۰‌ هزار سال پیش کاملاً منقرض شدند-PIXABAY

حداقل ۲۰۰ اسکلت ماموت در زیر محل ساخت وسازی در نزدیکی فرودگاه مکزیکوسیتی کشف شد و انتظار می‌رود که تعداد بسیار بیشتری نیز حفاری شود.

متخصصان امیدوارند که این محل که در ساحل دریاچه‌ای باستانی واقع است و باعث شد ماموت‌ها آنجا در زمینی باتلاقی گیر افتند، به آنان کمک خواهد کرد که رمز انقراض این گونه جانوری را کشف کنند.

باستان‌شناسان می‌گویند هنوز در این منطقه اکتشافاتی در جریان است. بعضی از نشانه‌های اولیه حاکی از آن است که انسان‌ها از استخوان این پستاندار غول‌آسا که در فاصله ۱۰ هزار تا ۲۰ هزار سال پیش از روی زمین ناپدید شد، ابزار تهیه کرده‌اند.

آنقدر اسکلت ماموت در محل احداث فرودگاه جدید سانتا لوسیا وجود دارد که ناظران مراقب حرکات هر بلدوزر بودند تا اگر هنگام حفاری به استخوان رسید، کار را متوقف کنند. 

روبن مانزانیلا لوپز، باستان‌شناس موسسه ملی باستان‌شناسی و تاریخ، گفت: «تاکنون ما حدود ۲۰۰ ماموت، ۲۵ شتر، و ۵ اسب پیدا کرده‌ایم.»

این محل در فاصله ۲۰ کیلومتری چاله‌هایی مصنوعی است که توسط اولین ساکنان این سرزمین کنده شده بود تا ده‌ها فقره از این جانوران غول‌آسای فیل مانند را به دام اندازند و شکار کنند.

آقای مانزنیلا لوپز گفت مدارکی به دست آمده است که نشان می‌دهد حتی اگر ماموت‌های نزدیک فرودگاه با گیر افتادن در باتلاق به مرگ طبیعی مرده باشند، جنازه‌های آنها سپس مورد سلاخی انسان‌ها قرار گرفته است. کشفی مشابهی نیز در محل دیگری برای به دام انداختن ماموت‌ها در دهکده سن آنتونیو شوهائنتو صورت گرفته بود که نزدیک شهر تولتپک قرار دارد.

گرچه هنوز آزمایش‌هایی بر روی استخوان‌ها در حال انجام است تا آثار احتمالی سلاخی بر روی آنها پیدا شود، اما باستان‌شناسان همینک نیز ده‌ها ابزار ساخته شده با استخوان ماموت را کشف کرده‌‌اند. این ابزارها اغلب استوانه‌هایی برای نگهداشتن سایر ابزارها یا دسته‌ای برای ابزار بریدن بوده است و نمونه‌هایی از آن در شهر تولتپک پیدا شده است.

آقای مانزنیلا لوپز گفت: «ما اینجا هم مدارکی از همان نوع از ابزارها را پیدا کرده‌ایم، اما تا زمانی که آن‌ها را مورد مطالعات آزمایشگاهی برای یافتن نشانه‌های قطعی قرار ندهیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم که مدارکی قوی پیدا کرده‌ایم.»

‌جاکوئین آرویو کابرالس، فسیل‌شناس، گفت که محل نزدیک فرودگاه «محلی خیلی مهم برای آزمایش نظریه» موجود درباره انقراض عمده ماموت‌ها است.

آقای آرویو کابرالس افزود: «چه چیزی باعث انقراض این حیوانات شد؟ همه جا در این باره بحث می‌شود. آیا به خاطر تغییرات اقلیمی بود یا حضور انسان‌ها عامل این اتفاق بود؟ به نظرم در نهایت به این نتیجه برسیم که دلیل انقراض این حیوان، عامل مشترکی میان تغییرات اقلیمی و حضور انسان بوده است.»

اشلی لجر، فسیل شناس شرکت مدیریت منابع کوگ‌استون واقع در ایالت کالیفرنیا که در این حفاری نقشی نداشته است، می‌گوید وقوع مرگ طبیعی در چنین گروه‌های پرتعدادی «خیلی نادر» است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «شرایط خیلی مشخص و خاصی باید فراهم آید تا مجموعه‌ای از اجساد حیوانات در یک جا جمع شود و بتواند با حفظ شرایط، به فسیل تبدیل شود. باید شرایطی فراهم شود که آنها به سرعت خاک شوند و در معرض اکسیژن چندانی قرار نگیرند.»

این محل در نزدیکی مکزیکوسیتی ظاهرا بسیار بزرگ‌تر از محل سابق کشف ماموت در شهر هات اسپرینگز در ایالت داکوتای جنوبی است که ۶۱ جنازه ماموت در آنجا پیدا شد و پیش از این، بزرگترین محل کشف استخوان‌های ماموت‌ها در دنیا بود.

مقادیر عمده‌ای از این استخوان‌ها نیز در سیبری و چاله‌های قیری لا بریا در لس‌آنجلس کشف شده است.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که استخوان‌های ماموت در همه جای محل احداث فرودگاه جدید پیدا شود. این اکتشافات ممکن است باعث آهسته شدن روند ساخت وساز شود، ولی احداث فرودگاه جدید را متوقف نخواهد کرد.

حسوس کانتورال، سرلشکر ارتش مکزیک که مدیریت حفظ استخوان‌ها در این محل ساخت وساز ارتش را بر عهده دارد، گفت که «بسیاری از اماکن مورد حفاری» هنوز منتظر انجام مطالعاتی دقیق برای پیگیری ادامه کار هستند و ناظران هر بولدوزر و ماشین حفاری را هر بار هنگام حفر زمین همراهی می‌کنند.

او اشاره کرد که این پروژه آنقدر بزرگ است که وقتی باستان‌شناسان مشغول مطالعه یک نقطه هستند، ماشین‌ها می‌توانند در جایی دیگر به کار خود ادامه دهند.

پروژه احداث فرودگاه جدید قرار است در سال ۲۰۲۲ تکمیل شود و تا آن زمان حفاری ادامه خواهد داشت.

گزارش‌های تکمیلی از آسوشیتدپرس

© The Independent

بیشتر از جهان