تنهاترین فیل دنیا روزهای بهتری در پیش دارد

«ناخن‌هایش ترک برداشته، و ساعت‌ها سرش را به این سو و آن سو تکان می‌دهد»

کاوان در سال ۱۹۸۵ به عنوان هدیه‌ای از سریلانکا به پاکستان، وارد شد-Reuters

فیلی که در شرایطی وحشتناک در باغ وحشی در پاکستان زندگی می‌کند، سرانجام بختی برای زندگی بهتر خواهد داشت. این خبر را یک گروه رفاه حیوانات که ترتیب انتقال فیل را داده است، روز شنبه اعلام کرد.

کاوان که از سوی مدافعان حقوق حیوانات «تنهاترین فیل دنیا» لقب گرفته است، بیش از سی سال در باغ وحش بدنام مرغزار در پاکستان زندگی کرده بود، تا چهار سال پیش که توجه کنشگران – از جمله «شِر» خواننده آمریکایی – را جلب کرد و فشار برای تغییر شرایط زندگی او آغاز شد.

مارتین باوئر، سخنگوی کارزار رفاه حیوانات موسوم به «جانواران چهارپنجه»، گفت که کاوان سرانجام مجوز پزشکی برای سفر را به دست آورده است و به احتمال زیاد به منطقه حفاظت شده‌ای در کامبوج منتقل خواهد شد که در کنار همنوعان خود و در شرایط بهتری خواهد بود.

به گفته آقای باوئر، کارشناسان حیات وحش این سازمان به دعوت مسئولان محلی، کاوان را روز جمعه مورد معاینه کامل پزشکی قرار دادند و معلوم شد که دچار سوء‌تغذیه است.

دکترامیر خلیل، دامپزشک عضو این سازمان، گفت: «به دلیل سوء‌تغذیه و نبود تحرک جسمی، کاوان نشانه‌های روشنی از اضافه وزن دارد. ناخن‌هایش هم ترک خورده و تغییر شکل داده، که می‌تواند به دلیل نامناسب بودن کف و ساختمان زیستگاهش باشد.»

در ماه می امسال، دیوان عالی پاکستان به دلیل شرایط تکان‌دهنده زندگی حیوانات که گفته می‌شود به دلیل بی‌توجهی مسئولان پدید آمده است، حکم به تعطیلی باغ وحش مرغزار داد.

هیئت مدیریت حیات وحش اسلام‌آباد از سازمان جانوران چهارپنجه دعوت کرد تا حیوانات باقی مانده در باغ وحش، از جمله یک جفت خرس رقصنده را به مکان امنی منتقل کند.

آقای باوئر روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «متاسفانه در اواخر ماه ژوئیه دو شیر در هنگام تلاش برای انتقال از باغ وحش مردند، زیرا نگهبان‌هایشان برای این که وادارشان کنند داخل صندوق‌های حمل شوند، در زیستگاه آنها آتش روشن کردند.»‌

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از حکم تعطیلی، باغ وحش مرغزار به دلیل بدرفتاری با حیوانات مورد انتقاد زیادی بود. در سال‌های اخیر گزارش شده است که بیش از ۵۰۰ جانور گم شده‌اند، و از سال ۲۰۱۶ به بعد هم بیش از ۲۰ جانور در باغ وحش مرده‌اند.

کارزار جابه‌جایی کاوان چهار سال پیش شروع شد و چهره‌های معروفی از جمله «شر» که ظاهرا اطلاعات مربوط به فیل را با هوادارانش در میان گذاشت، از آن حمایت کردند.

کاوان در سال ۱۹۸۵ به عنوان هدیه‌ای از سریلانکا به پاکستان، وارد باغ وحش شد. او همیشه تنها نبود و سال‌های زیادی را در زیستگاهی کوچک همراه زوج ماده‌اش «ساهلی» می‌گذراند. ساهلی در سال ۲۰۱۲ مرد.

در معاینه پزشکی معلوم شد که کاوان علاوه بر آسیب‌های جسمی ناشی از شرایط نامطلوب و انزوا در باغ وحش مرغزار، دچار اختلالات رفتاری هم هست.

دکتر فرانک گوریتس، رئیس بخش دامپزشکی موسسه تحقیقات باغ وحش و حیات وحش لایبنیتز که همراه اعضای سازمان جانوران چهارپنجه به اسلام آباد سفر کرده بود، گفت: «فقدان تغذیه جسمی و رفتاری و نیز نبود جفت و همراه، باعث شده که کاوان بینهایت ملول شود.»

وی افزود که این فیل «رفتار مشخص این عارضه را نشان می‌دهد؛ یعنی ساعت‌ها سر و خرطومش را از یک سو به سوی دیگر تکان می‌دهد.»

آقای باوئر گفت: «پس از معاینه که روشن شد کاوان استقامت کافی دارد، حالا اقدام برای نهایی کردن جابه‌جایی‌اش، احتمالا به یک منطقه حفاظت شده در کامبوج، شروع می‌شود.» وی افزود که هنوز روشن نیست که کاوان توانایی سفر دارد یا نه.

© The Independent

بیشتر از جهان