خشم عمومی در زیمباوه به دلیل انتقال «بچه‌ فیل‌ها» به چین

 خبر فروش این بچه‌فیل‌ها در حالی منتشر شده که ده‌ها فیل بر اثر خشک‌سالی شدید جان باخته‌اند

هرساله تعداد زیادی از فیل‌های کشور زیمباوه به صورت غیر قانونی به نقاط مختلف دنیا صادر می‌شوند Photo by Alamy

مدافعان حیات وحش می‌گویند، انتشار خبر فروش بیش از ۳۰ بچه‌فیل توسط مقامات زیمبابوه به چین، باعث «خشم و ناراحتی» آن‌ها شده است. قرار است این بچه‌فیل‌ها تمام عمرشان را در اسارت سپری کنند.

کارشناسان حفاظت از جانوران در انجمن بین‌المللی انسان‌دوستی (اچ اس‌آی) می‌گویند، این بچه‌فیل‌ها پیش از این حدود یک سال در بوستان ملی هوانگه حبس بودند، و اکنون آن‌ها را از فرودگاه ویکتوریا فالز با هواپیما به خارج از کشور انتقال داده‌اند.

طبق اعلام این سازمان، «منابع محلی» می‌گویند، کامیون‌های ارتشی برای بردن فیل‌ها به بوستان آمدند و کارکنان  سازمان‌ بوستان‌های زیمبابوه که در صحنه حضور داشتند، گوشی‌های تلفن همراه حاضران را گرفتند «تا مبادا خبر این نقل و انتقال منتشر شود».

اخبار این نقل و انتقال همان روزی انتشار یافت که چند سازمان و خیریه‌ امور حیوانات، از جمله انجمن ملی جلوگیری از بدرفتاری با حیوانات زیمبابوه، برای آن که جلو انتقال این فیل‌ها به باغ‌وحش‌های چین را بگیرند، مدارکی اضطراری را به دادگاه عالی هراره تحویل دادند.

از سال ۲۰۱۲ تاکنون بیش از صد فیل در زیمباوه به فروش رفته‌اند

انجمن بین‌المللی انسان‌دوستی می‌گوید، زیمبابوه از سال ۲۰۱۲ تا کنون ۱۰۸ بچه فیل را به باغ‌وحش‌های چین فروخته است.

این سازمان در بیانیه‌ای خاطرنشان کرده است که این فروش، در آستانه‌ اجرای قانون «ممنوعیت تقریباً کامل» صادرات فیل زنده از زیمبابوه و بوتسوانا انجام گرفته است. این قانون در پی‌ رأی‌گیری مهمی در چارچوب پیمان تجارت بین‌المللی گونه‌های درخطر گیاهان و جانوران وحشی(سایتس) تصویب شده است.

این ممنوعیت، از ۲۶ نوامبر به اجرا در می‌آید و فعالان محیط‌زیست می‌گویند که زیمبابوه می‌خواهد تا آن موقع هر چه می‌تواند، فیل صادر کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آودری دلسینک، زیست‌شناس متخصص فیل و مدیر بخش حیات وحش در انجمن بین‌المللی انسان‌دوستی آفریقا، می‌گوید: «از خبر صادر کردن بچه‌فیل‌های بی‌نوا توسط مقامات زیمبابوه که امروز انتشار یافت، خیلی ناراحت و عصبانی شدیم».

«زیمبابوه به روح قوانین سایتس کاملاً بی‌اعتنا است و به انتقادات داخلی و جهانی توجهی ندارد. محکوم کردن این فیل‌ها به اسارت در باغ‌‌وحش‌های چین در تمام عمر، خیلی غم‌انگیز است».

«ما و دیگران ماه‌ها در تلاش بودیم تا جلو انتقال این فیل‌ها را بگیریم، چون چیزی جز زندگی فلاکت‌بار در باغ‌وحش‌ها یا سیرک‌های چین در انتظارشان نیست».

خانم دلسینک افزود: «من زیست‌شناس متخصص فیل هستم و زندگی این جانوران باشکوه را در زیستگاه‌های طبیعی‌شان دیده‌ام. خیلی از این کار ناراحت شده‌ام. این جانوران باید با خانواده‌های‌ خود در محیط طبیعی‌شان زندگی کنند، نه آن که بیش از یک سال آن‌ها را از مادران‌شان جدا کنند، و سپس بفروشند تا تمام عمرشان در اسارت بگذرد».

انتقال این ‌فیل‌ها به چین، چند روز بعد از  مرگ بیش از ۵۵ فیل در بوستان ملی هوانگه زیمبابوه انجام می‌گیرد، که دستخوش یکی از بدترین خشک‌سالی‌ها در سال‌های اخیر شده است.

طبق تحقیقاتی که انجام گرفته است، دست‌کم ۵۵ فیل بر اثر بی‌غذایی و بی‌آبی در این بوستان جان سپرده‌اند. این بوستان با ۵۰ هزار فیل، دارای بزرگ‌ترین گله فیل است و این تعداد فیل، سه برابر ظرفیت آن است.

ایندپندنت با سفارت زیمبابوه در لندن تماس گرفته است تا نظرشان را در مورد خبر فروش فیل‌ها جویا شود.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

https://www.independent.co.uk

© The Independent

بیشتر از جهان