سخنگوی انرژی اتمی: سازمان‌های امنیتی عوامل حادثه نطنز را شناسایی کردند

به گفته این مقام، این موضوع هم‌چنان در دست پیگیری است

نام پایگاه نطنز در سال ۱۳۹۰ به یاد مصطفی احمدی روشن  توسط محمود احمدی‌نژاد به مجتمع غنی‌سازی «شهید احمدی روشن» تغییر کرد -  Atomic Energy Organization of Iran/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS 

بیش از دو ماه پس از حادثه نطنز، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز یک‌شنبه اعلام کرد که «عوامل خرابکاری در حادثه نطنز توسط دستگاه‌های امنیتی» شناسایی شدند، اما باز هم بدون ارائه جزئیات گفت که موضوع در دست پی‌گیری است.

بامداد پنج‌شنبه ۱۲ تیرماه در مجتمع هسته‌ای شهید احمدی روشن (نطنز)  حادثه‌ای رخ داد که طی آن بخشی از سوله در حال تجهیز مربوط به مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید دچار خسارت شد.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان، در گفت‌وگویی تلویزیونی درباره حادثه نطنز اظهارداشت: «تا الان جمهوری اسلامی ایران موفق بوده است؛ ما بارها حملات سایبری را داشتیم و آنها را دفع کردیم.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با اشاره به تعداد زیاد «خرابکاری صنعتی» که در ایران رخ داده، گفت: «از موارد زیادی که کشف کردیم، نمایشگاهی داریم.»

پس از زنجیره رویدادهایی مانند انفجار در بخش تولید موشک در پایگاه نظامی خجیر و همچنین انفجار و آتش‌سوزی دریکی از خطوط تأمین برق شهر شیراز، امکان حمله سایبری به تأسیسات نظامی و زیرساخت‌های شهری مطرح‌شده است.

استاکس‌نت یکی از بزرگ‌ترین عملیات مخرب سایبری جهان بود که ۱۲ سال پیش در یک فرآیند پیچیده جاسوسی و اطلاعاتی، فعالیت سانتریفیوژهای تأسیسات هسته‌ای نطنز را مختل کرد.

او با اشاره به نقش بازرسان در این مجموعه‌ها اظهارداشت: «البته همه اینها مواردی نیست که بخواهیم به بازرس انتساب دهیم، اما می‌تواند بازرس هم عامل باشد. باید مراقبت کنیم و می‌توانم بگویم مراقبت خوبی هم شده و اشراف کامل است.»

کمالوندی افزود: «حادثه نطنز متاسفانه جنبه خرابکاری دارد و این سازمان‌های امنیتی هستند که باید دقیق بررسی کنند. قرار هم بر این بوده که آنها در این باره اظهارنظر کنند.»

او ضمن تاکید بر این‌که تحقیقات سازمان‌های امنیتی ادامه دارد، گفت: «تا آنجایی که اطلاع داریم عوامل را کشف کرده‌اند و دلایل، روش و چگونگی را هم می‌دانند و نسبت به این موضوع اشراف دارند، ما جزئیات دقیق را نمی‌دانیم، اما تا اندازه‌ای که به ما گفته‌اند، چون موضوع در دست پیگیری و بررسی است معذوریم که  بیشتر در رابطه با آن صحبت کنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ماه گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درباره حادثه نطنز گفته بود: «ما منتظر گزارش رسمی هستیم و وزارت خارجه هنوز این گزارش را دریافت نکرده‌است. اگر منشاء خارجی آن تایید شود پاسخ مقتضی را خواهیم داد.»

کمالوندی در همان روز حادثه اظهارداشت که انفجار نظنز هیچ‌گونه تلفات جانی نداشته و لطمه‌ای به فعالیت‌های جاری این مجموعه نیز وارد نکرده است.

با این حال او در اوایل شهریورماه برای اولین بار تایید کرد که حادثه نطنز «خرابکاری» بوده است. پیش از آن هم اذعان کرده بود که تخریب ناشی از این حادثه «قابل توجه» بوده است.

تأسیسات هسته‌ای نطنز که در شمال استان اصفهان واقع‌شده است یکی از مهم‌ترین سایت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران است که امکان بازدید از آن توسط بازرسان آژانس انرژی اتمی در گفتگوهای ایران و کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای بارها محل مناقشه بوده است.

بیشتر از