جزئیات جدید از انفجار در تاسیسات هسته‌ای نطنز

کمالوندی: در سوله‌ای که انفجار رخ داده کار اصلی غنی‌سازی انجام نمی‌شد

با گذشت چندین ساعت از وقوع انفجار و آتش‌سوزی در تاسیسات هسته‌ای نطنز، جزئیات تازه‌ای از این حادثه به خبرگزاری‌ها درز کرده است. 

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، در آخرین اظهار نظر درباره وقوع این حادثه گفته است که «در سوله‌ای که انفجار رخ داده است کار اصلی غنی‌سازی انجام نمی‌شود و هیچ تداخلی در فرایند غنی‌سازی اورانیوم نخواهد داشت». 

به گفته سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، ادعای انفجار در سوله‌ای که مواد رادیواکتیو در آنجا بوده فقط توسط رسانه‌های «معاند» مطرح شده است و در این سوله هیچ فعالیت جدی در زمینه غنی‌سازی صورت نمی‌گرفته است. 

کمالوندی مدعی شده است که در روزهای آینده  با اعلام ظرفیت تولید اورانیوم غنی شده در نطنز اثبات خواهیم کرد که انفجار امروز هیچ تاثیری بر روند غنی‌سازی نخواهد گذاشت.

از سوی دیگر فابین هینتس، کارشناس برنامه موشکی ایران در مؤسسه «میدلبری کالیفرنیا» در صفحه توئیتر خود نوشته است که «به نظر می‌رسد که این حادثه در کارگاه مونتاژ سانتریفیوژ نطنز رخ داده است».

شبکه خبری بی‌بی‌سی فارسی، هم گزارش کرده است که ساعاتی پیش از انتشار خبر وقوع حادثه نطنز در بامداد پنجشنبه، گروهی به نام «یوزپلنگان وطن» به خبرنگاران این شبکه خبری «ای‌میل» دادند و در آن مسئولیت حادثه تاسیسات هسته‌ای در نطنز را به عهده گرفته‌اند.

یکی از خبرنگاران بی‌بی‌سی فارسی گفته است که در این پیام ادعا شده که اعضای  گروه «یوزپلنگان وطن»، مخالفان جمهوری اسلامی هستند که در دستگاه‌های «امنیتی» ایران فعالیت دارند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صفحه رسمی توئیتر بی‌بی‌سی فارسی به نقل از بیانیه این گروه ناشناس به دست خبرنگاران بی‌بی‌سی رسیده آمده است « سایت هسته‌ای کاشان و سازه جدیدالتاسیس مونتاژ نطنز را به عنوان هدف عملیات خود برگزیدند چون علاوه بر اهمیت این تاسیسات، زیرزمینی نیست و بنابراین انهدام آن قابل انکار نبوده است».

پس از نشر این خبر، هیچ‌یک از مسئولین جمهوری اسلامی واکنشی نشان ندادند. مشخص نیست که این گروه مخالف جمهوری اسلامی در کدامیک از بخش‌های امنیتی مشغول به فعالیت هستند و دسترسی آن‌ها به اطلاعات امنیتی و حیاتی  در چه سطحی‌ست. با این حال برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی در واکنش به این خبر در صحت و سقم این بیانیه و ادعای این گروه «یوزپلنگان وطن» شک کرده‌اند. 

بیشتر از