دادستانی رومانی: قاضی منصوری خودکشی کرده ‌است

«منصوری از ارتفاع ۲۰ متری از طبقه پنجم پایین پرید و در دم جان داد»

تصویری از حمل جسد قاضی منصوری در بخارست - Inquam Photos/Octav Ganea via REUTERS 

به گزارش رویترز، غلامرضا منصوری، قاضی فراری ایرانی که جسدش در ماه ژوئن در هتلی در بخارست پیدا شد، از طبقه پنجم هتل پایین پریده و خودکشی کرده‌ است.

منصوری ۵۲ ساله پس از متهم شدن در یک پرونده بزرگ فساد مالی در قوه قضائیه جمهوری اسلامی، از ایران گریخته بود.

جسد او روز ۱۹ ژوئن در لابی هتلی در پایخت رومانی پیدا شد. او تحت نظر دستگاه قضایی رومانی بود تا زمانی که به درخواست ایران، برای محاکمه برگردادنده شود. گروه‌های مدافع دموکراسی در اروپا، منصوری را به نقض حقوق بشر هم متهم کرده بودند.

شعبه دادستانی بخارست این هفته پرونده تحقیق را بست و در بیانیه‌ای در روز جمعه گفت که منصوری در زمان مرگ تنها مهمان هتل بوده‌ است. «او از ارتفاع ۲۰ متری از طبقه پنجم به پایین سقوط کرد و در دم جان سپرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته دادستانی رومانی، منصوری اتاقش را در طبقه ششم ترک کرد و امور اداری خروجش از هتل را انجام داد، اما «بعد با آسانسور از طبقه همکف به طبقه پنجم رفت و از آنجا پایین پرید.»

یک هفته پیش از مرگ منصوری، سازمان گزارشگران بدون مرز شکایتی علیه او در آلمان تسلیم کرد و او را متهم به بازداشت و شکنجه دست‌کم ۲۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۳ کرد. باور می‌رود که منصوری پیش از سفر به رومانی در آلمان اقامت داشت.

پیش‌تر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ضمن تایید خبر مرگ قاضی منصوری گفته بود: «منتظر دریافت گزارش رسمی علت این حادثه هستیم و از مقامات رومانیایی درخواست داریم علت دقیق حادثه را رسما به ما اعلام کنند.»

وی افزود: «وی مدتی قبل به سفارت ایران مراجعه و درباره نحوه بازگشت خود به ایران رایزنی کرده بود و از آنجا که تحت تعقیب قوه قضاییه ایران از طریق پلیس بین‌الملل بود، توسط پلیس اینترپل رومانی دستگیر شد.»

پذیرش هتل  پیشتر به ایندیپندنت فارسی گفته بود که کسی از سفارت جمهوری اسلامی در محل حاضر نشده. سفارت جمهوری اسلامی ۷۰۰ متر از محل وقوع حادثه فاصله دارد.

بیشتر از