چرا خرید طلا در دوران کرونا جذاب‌ترین سرمایه‌گذاری است؟

«رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی طلا در یک سال آینده دور از انتظار نیست»

باید به حرف پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان گوش دهیم و بخشی از سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل کنیم-ATTA KENARE / AFP

در سریال بازی تاج و تخت دیالوگ معروفی با این مضمون وجود دارد: «آشوب، نردبان است.» این دیالوگ جذاب می‌تواند یکی از نکات کلیدی در دنیای سرمایه‌گذاری باشد. عموم مردم در شرایط بحرانی دست از سرمایه‌گذاری‌های جدید کشیده و به دنبال فرصتی برای نجات خود از شرایط بحرانی هستند اما یک سرمایه‌گذار باسابقه، در یک بحران، فرصت‌های جدیدی می‌بیند که می‌تواند دروازه‌ای به سمت بازده‌های چند صد درصدی پیش روی او بگشاید. در این مقاله قصد داریم یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری طی سال‌های آتی را معرفی کنیم. از نظر نگارنده، طلا طی سال‌های آتی می‌تواند بازده بسیار زیادی داشته باشد. 

جهان در معرض ریسک

همان‌طور که طی ماه‌های اخیر نشانه‌های اقتصادی نشان می‌دهند، بعد از بحران کرونا جهان در یک رکود عظیم فرو رفته است، رکودی که عده‌ای آن را با رکود بزرگ ۱۹۲۹ برابر و حتی از آن بزرگ‌تر می‌دانند. تولید ناخالص داخلی آمریکا در فصل دوم سال ۲۰۲۰ در آخرین بازبینی دپارتمان تجارت این کشور ۳۱.۷ درصد کاهش را تجربه کرده است. البته تخمین‌های اولیه نشان از کاهش ۳۲.۹ درصدی تولید ناخالص داخلی داشت که در بازبینی جدید این عدد کمی بهبود پیدا کرد. [۱] با این حال چنین کاهشی در تولید ناخالص داخلی آمریکا بی‌سابقه بوده است. همین عامل نشان می‌دهد جهان در معرض خطری قرار گرفته که تاکنون آن را تجربه نکرده است. 

البته وضعیت برای باقی کشورهای جهان نیز چندان مساعد نیست. تولید ناخالص داخلی در کشور کانادا در بازه زمانی آوریل تا ژوئن معادل ۳۸.۷ درصد کاهش را ثبت کرده است. [۲] بریتانیا نیز با کاهش ۲۰.۴ درصدی در تولید ناخالص داخلی، شرایط بسیار نگران‌کننده‌ای را برای جهان به تصویر می‌کشد. آیا این وضعیت ما را نگران خواهد کرد؟ آیا در این فرصت نیز می‌توان به فکر سرمایه‌گذاری بود؟ 

انسان محتاط

عموم مردم از پدران و مادران خود شنیده‌اند که در هنگام افزایش ریسک‌های سیاسی، طلا می‌تواند برای حفظ قدرت خرید آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد. به نظر می‌رسد جهان در نقطه‌ای قرار دارد که بیش از هر زمانی به آن صحبت‌ها اهمیت می‌دهد. بلومبرگ اخیراً در گزارش خود ادعا کرده است که سرمایه‌گذاران در حال خرید طلا، بیت‌کوین (رمزارز) و حتی بطری‌های ویکسی‌اند تا خودشان را از خطرات تورم مصون نگه دارند. [۳] اما چرا از میان گزینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری، طلا اهمیت زیادی دارد؟ 

علت جذابیت طلا

در این یادداشت به سه علتی که نشان می‌دهد طلا در معرض رشد قرار دارد اشاره می‌کنیم، البته نشانه‌های رشد قیمت طلا بیش از آن چیزی است که در این مقاله به آن اشاره می‌شود. 

۱- رشد پول و نقدینگی در آمریکا: 

در ادبیات اقتصادی اسکناس و سپرده‌هایی را که فرد می‌توان به‌راحتی آن را هزینه کند (همچون سپرده‌های جاری و قرض‌الحسنه) پول می‌نامند. در واقع آن‌چیزی را که در اقتصاد ایجاد تقاضا می‌کند، پول می‌نامند که در اقتصاد به آن M۱ می‌گویند. 

البته مجموع نقدینگی کشور تنها به پول خلاصه نمی‌شود. بخش زیادی از سپرده‌های مردم در حساب‌های بلندمدت قرار دارد که به آن شبه‌پول می‌گویند. حال اگر شبه‌پول را به پول اضافه کنیم به آن نقدینگی می‌گویند که در علم اقتصاد آن را M۲ می‌نامیم. طبق نظریه «مقدار پول»، میزان رشد نقدینگی در سرعت گردش آن با میزان رشد تولید ناخالص داخلی در قیمت رابطه مستقیم دارد. 

MV=YP

در این فرمول M نماد نقدینگی، V نماد سرعت گردش پول، Y نماد تولید ناخالص داخلی و P نماد قیمت است. 

با این تفاسیر  ایالات‌متحده آمریکا در وضعیتی قرار دارد که پیش از آن در هیچ بازه زمانی مشابه آن را تجربه نکرده است. رشد پول یا همان M۱ در این کشور از ابتدای سال رکورد جدیدی را در تاریخ این کشور ثبت کرده است. در حالی که در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ این متغیر ۳۹۶۳ میلیارد دلار بوده است، در ۱۷ اوت این متغیر به ۵۳۳۸ میلیارد دلار رسیده است. این یعنی متغیر M۱ از ابتدای سال تا ۱۷ اوت در حدود ۳۵ درصد رشد کرده است. [۴]
 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رشد نقدینگی نیز دست کمی از رشد پول ندارد. در حالی که در ۳۰ دسامبر نقدینگی کل آمریکا ۱۵۳۳۳ میلیارد دلار بوده است، در ۱۷ اوت این متغیر به ۱۸۴۴۹ میلیارد دلار رسیده است، این یعنی از ابتدای امسال، نقدینگی در ایالات متحده آمریکا ۲۰.۳ درصد رشد کرده است که در تاریخ این کشور بی‌سابقه است. [۵]

با این اوصاف و طبق نظریه «مقدار پول» می‌توان انتظار داشت با توجه به رشد شدید پول و شبه‌پول و کاهش شدید تولید ناخالص داخلی در روزهای آتی باید منتظر تزلزل و یا حتی تورم در ایالات‌متحده آمریکا باشیم. 

۲- کاهش جذابیت بازارهای رقیب: 

بازارهای رقیب طلا در کمترین میزان جذابیت خود طی سال‌های اخیر قرار دارند. بازار سهام آمریکا با رشد شدید قیمتی در ماه‌های اخیر به دوران قبل از کرونا بازگشته است، شاخص نزدک حتی سقف تاریخی خود را نیز شکسته است و داوجونز در آستانه شکست رکورد جدیدی است. این در حالی است که اقتصاد کشور آمریکا تحت یکی از شدیدترین رکودهای تاریخی خود قرار دارد، از این رو بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقدند بازار سهام این کشور در معرض یک حباب قیمتی قرار دارد. رسانه‌های مختلف اقتصادی نیز از خطرات حباب بازار سهام آمریکا صحبت‌هایی کرده‌اند. [۶]

بازار اوراق قرضه آمریکا نیز در شرایطی قرار دارد که نرخ بهره اوراق ده‌ساله در آن به زیر یک درصد رسیده است! این اتفاق سبب شده است، بسیاری از خریداران اوراق قرضه در آمریکا انگیزه کافی برای نگهداری این اوراق نداشته باشند. افزایش سهم فدرال رزرو در میزان خرید اوراق قرضه آمریکا طی ماه‌های اخیر نشان از این واقعه می‌دهد که بازار اوراق قرضه نیز دیگر نمی‌تواند نقدینگی زیادی جذب خود کند. 

از این رو بازار کالا و خدمات، مسکن، طلا و ارزهای دیجیتال بیش از بازارهای دیگر مستعد جذب نقدینگی مردم آمریکا است. 

۳- رشد تورم در ماه‌های اخیر: 

طی دو ماه اخیر نشانه‌هایی از رشد قیمت‌ها در ایالات‌متحده آمریکا به گوش می‌رسد. نرخ تورم ماهانه طی دو ماه متوالی ۰.۶ درصد ثبت‌شده است. این یعنی طی دو ماه گذشته، میانگین قیمت کالا و خدمات در این کشور در حدود ۱.۲ درصد رشد کرده است. ادامه این روند در آمریکا می‌تواند شرایط را به سمتی ببرد که حتی تورم‌های بالای ۳ الی ۴ درصد نیز در این کشور دیده شود و این همان عاملی هست که می‌تواند زمینه را برای واگرا شدن نظام مالی آمریکا و تورم‌های سهمگین‌تر آماده کند. تورم ۳ الی ۴ درصدی از آن‌جایی می‌تواند دردسرساز باشد که بدانیم نرخ بهره بین بانکی فدرال رزرو در محدوده نزدیک به صفر قرار دارد و تورم‌های بالای ۳ الی ۴ درصد زمینه را برای خلق پول بیشتر و واگرا شدن سیستم پولی آمریکا فراهم می‌کند. 

چه خواهد شد؟ 

صحبت کردن حول آینده بازارها بسیار پیچیده است اما با توجه به دلایل مطرح شده در بالا و سایر گزاره‌ها و مقالاتی که این روزها در رسانه‌های اقتصادی جهان نگاشته می‌شود، به نظر می‌رسد این فلز زرد در جذاب‌ترین لحظات تاریخی خود قرار دارد. اخیراً وارن بافت سرمایه‌گذار مشهور آمریکایی اقدام به خرید سهام یک شرکت معدنی تولیدکننده طلا کرده است. [۷] شرایط برای طلا به سمتی رفته است که عمده سرمایه‌گذاران بیش از هر زمانی به آن امیدوار شده‌اند و کمتر کسی را می‌توان سراغ داشت که نسبت به این فلز زرد بدگمان باشد. «بانک آمریکا» (Bank of America) در آخرین پیش‌بینی خود حرف از طلای سه هزار دلاری زده است. [۸] به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران سراسر دنیا، علی‌الخصوص آن افرادی که سرمایه‌های خود را به دلار تبدیل کرده‌اند، باید بیش از هر زمان دیگری به فکر تبدیل دارایی‌های خود به طلا باشند. شاید این بار نیز باید به حرف پدربزرگ و مادربزرگ‌هایمان گوش دهیم و بخشی از سرمایه‌های خود را به طلا تبدیل کنیم. از نظر نگارنده رشد ۵۰ تا ۶۰ درصدی طلا طی یک سال آتی دور از انتظار نیست. 

بیشتر از اقتصاد