ناکامی جو کندی سوم در انتخابات مقدماتی حزب دموکرات

کرسی سنا که روزی متعلق به جان‌ اف کندی بود به تبارش نرسید

آقای کندی نتوانست دقیقا مشخص کند چرا برای انتخابات مجلس سنا رقابت می‌کند - Allison Dinner / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

جو کندی سوم اولین فرد از خاندان اسطوره‌ای خود در سیاست شد که انتخاباتی را در ایالت ماساچوست باخت و در کسب کرسی سنایی که روزی متعلق به جان اف کندی بود، ناکام ماند.

تاکنون که ۸۲ درصد آرا شمرده شده است، آقای کندی ۱۱ درصد از اد مارکی، سناتور فعلی عقب است. آقای مارکی این کرسی را از سال ۲۰۱۳ بر عهده داشته و پیش از آن نیز از سال ۱۹۷۷ در مجلس نمایندگان ایالات متحده مشغول بود.

باخت آقای کندی بعد از کارزار انتخاباتی طولانی و گهگاه زشت و زننده‌ای اتفاق افتاد که او برای شکست رقیب خود میلیون‌ها دلار در آن خرج کرد. اما سناتور رقیب توانست تصویر خود را به عنوان فردی ترقی‌خواه احیا کند علی رغم آن که چهار دهه پیش را در واشنگتن بوده است.

آقای مارکی از حامیان «لایحه جدید سبز» در مجلس سنا است و خیلی پیشتر در این رقابت انتخاباتی حمایت طراح این لایحه در مجلس نمایندگان، الکساندریا اوکازیو کورتز را کسب کرده بود. تصویری از او با ماسک بر صورت و کتانی‌های بلند به پا در مقابل خانه‌اش به سرعت در فضای مجازی فراگیر شد و داوطلبی برای ستاد او با ادامه رقابت به گونه‌ای روزافزون در میان جوانان شایع شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کندی نتوانست دقیقا مشخص کند چرا برای انتخابات مجلس سنا رقابت می‌کند به ویژه که در امور اصلی جنبش ترقی‌خواه تفاوت چندانی با آقای مارکی نداشت. با ادامه رقابت و به پایان رفتن تمام منابع ستاد انتخاباتی او و وقتی که آقای مارکی توانست پیشتازی قابل توجهی برای خود دست و پا کند، آقای کندی چاره‌ای نداشت جز آنکه به نام خانوادگی خود متوسل شود.

در آخرین هفته‌های فعالیت ستادهای انتخاباتی که این نماینده مجلس از رقیب خود عقب بود، بسیاری از اعضای ارشد خاندان کندی برای کارزار او سخنرانی کردند و حتی پوستری از خود کنار پدربزرگش، جان اف کندی، نامزد ریاست جمهوری که ترور شد، منتشر کرد که نوشته بود: «برای جو کندی این مبارزه در خونش جریان دارد.»

بسیاری از رای‌دهندگان به این مساله بی‌توجه بودند و به ویژه جوانان ترقی‌خواه نشان دادند که در برابر نام خانوادگی این خاندان مصون بوده و بیشتر بدان به عنوان استحقاق‌خواهی یک آقازاده نگاه می‌کنند.

در همین حال، آقای مارکی سابقه دیرینه خود در هواداری از طبقه کارگر و پشتیبانی از امور ترقی‌خواهانه را ترویج کرد، به ویژه اموری مانند حمایت از قوانین محیط زیستی، حفاظت از مشتریان و جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای.

او همچنین تبلیغی منتشر کرد که هم از سابقه او دم می‌زد و هم کنایه‌ای به نقل قول معروف جان اف کندی داشت. آقای مارکی رو به دوربین گفت: «با تمام احترام، زمان آن رسیده که از خود بپرسید کشورتان می‌تواند چه کاری برای‌ شما انجام دهد.»

این تبلیغ باعث شد نانسی پلوسی از آقای کندی حمایت کند چرا که ظاهرا از دیدن لکه‌دار شدن نام کندی خشمگین شده بود که البته تغییر موضعی شوکه کننده علیه یکی از نمایندگان باسابقه مجلس بود که پلوسی دهه‌ها سابقه همکاری با او را دارد. با این وجود خانم اوکازیو کورتز و الیزابت وارن، سناتور دیگر از ایالت ماساچوست از آقای مارکی حمایت کردند و او همیشه از حمایتی شایان برخوردار بود.

این سناتور ۷۴ ساله در سخنرانی پیروزی خود آن را مدیون دست اندرکاران جوانی دانست که «جنبشی» را ترتیب دادند که باعث شد او کرسی خود در مجلس سنا را با فاصله‌ای قابل قبول حفظ کند.

او گفت: «به افراد جوانی که در این جنبش برای تغییر مبارزه کردند، این توصیه من به شماست: در خیابان‌ها راهپیمایی کنید، اعتراض کنید، در انتخابات هیات امنای مدارس یا شورای شهر یا مجلس نمایندگان ایالتی نامزد شده، در رقابت شرکت کرده و پیروز شوید. ولی فقط به دنبال ویران کردن وضع موجود نباشید، مشکلات را ویران کنید، کنترل امور را در دست خود بگیرید.»

او افزود: «وقتی به شما می‌گویند آهسته‌تر، کار خود را سریع‌تر انجام دهید، وقتی می‌گویند اکنون نه، همان روز شروع کنید. وقتی می‌گویند اینطوری نه، نقشه را از سر ترسیم کنید. وقتی می‌گویند شما خیلی جوان هستید دوستان خود را هم با خود همراه کنید. هر دلیلی که از جانب منتقدان و بددلان ارائه می‌شود تا تسلیم شده یا با وضعیت کنار آیید، گواهی آشکار بر این است که باید بیشتر فشار آورده و سرسختانه به جلو حرکت کنید.»

© The Independent