نقاشی «قلابی» رامبراند پس از چهل سال «واقعی» از آب درآمد

پیش از این کارشناسان برجسته آثار رامبراند ادعا کرده بودند که این نقاشی پس از مرگ وی تولید شده است

نقاشی «سر مرد ریش»- Ashmolean Museum, University of Oxford

نسخه «قلابی» یک نقاشی منتسب به رامبراند، که حدود ۴۰ سال پیش با تردید در عدم‌اصالت آن در زیرزمین یک موزه به فراموشی سپرده شده بود، احتمال دارد که اصل باشد.  

سر مرد ریشو، در سال ۱۹۵۱ به موزه اشمولین آکسفورد داده شد، اما وقتی که یک موسسه عمده مربوط به آثار رامبراند تشخیص داد که این نقاشی کپی است، به زیرزمین موزه سپرده شد.  

پروژه تحقیقاتی رامبراند، که نقاشی را در ۱۹۸۱ بررسی کرد، گفت که احتمالا یک کپی‌کار مدت‌ها پس از مرگ رامبراند، این نقاشی را کشیده است.  

قبل از بازنگری آثار رامبراند در موزه، ان ون کامپ، مدیر آن جا تصمیم گرفت که این نقاشی نیز مورد بازبینی قرار گیرد.  

او به نشریه گاردین گفت: «(نقاشی) کار رامبراند است. او از این جور سرهای کوچک مربوط به مردهای پیر با قیافه‌های نومید، غم‌زده، و محزون زیاد به تصویر می‌کشید. این نقاشی از جمله همان کارهایی است که رامبراند در حدود دهه ۱۶۳۰ در لیدن نقاشی می‌کرده است.»  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارشناس تشخیص زمان نقاشی، خیلی زود تعیین کرد که تخته‌ای که نقاشی روی آن کشیده شده، از همان درختی آمده که رامبراند تخته مربوط به نقاشی «اندرومده زنجیرشده به صخره» را آورده است. همچنین این احتمال وجود داشت که نقاشی بین سال‌های ۱۶۲۰ تا ۱۶۳۰ کشیده شده باشد، حدود سی سال قبل از مرگ نقاش.  

با آن که هنوز موزه اشمولین تعیین نکرده که آیا خود رامبراند نقاش این اثر بوده است یا نه، اما شکی نیست که این نقاشی در کارگاه رامبراند کشیده شده است. تحقیقات بیشتر قرار است به زودی در این باره انجام شود.  

سر مرد ریشو، در نمایشگاه بازگشایی شده «رامبراند جوان» به نمایش درآمده است. این نمایشگاه در ماه مارس، و در اثنای تعطیلی اولیه اماکن، گالری‌های هنری و موزه‌ها بسته شده بود.  

رامبراند جوان تا تاریخ اول نوامبر، در موزه اشمولین آکسفورد است.

© The Independent

بیشتر از فرهنگ و هنر