درگیری پلیس و تظاهرکنندگان در واشنگتن، هشدار ترامپ به شهردار

در تظاهرات شنبه و یکشنبه واشنگتن، پنج نفر بازداشت شدند

تظاهرات ضد نژادپرستی در واشنگتن، ایالات متحده آمریکا-Tasos Katopodis/Getty Images/AFP

پایتخت آمریکا یکشنبه شب برای دومین شب پیاپی صحنه تظاهرات علیه تبعیض نژادی و درگیری پلیس و معترضان بود.

به گزارش فاکس نیوز، تظاهرکنندگان با تجمع در مرکز واشنگتن، شعار «جان سیاهان ارزش دارد» سر دادند و خواستار اصلاح ساختار پلیس شدند. برخی تظاهرکنندگان فشفشه به هوا پرت می‌کردند. برخی دیگر شعار می‌دادند «صلح بدون عدالت نمی‌شود.» عده‌ای هم ساکنان خانه‌ها را تشویق به بیرون آمدن و پیوستن به معترضان می کردند.

به نوشته واشنگتن پست، پلیس برای متفرق کردن معترضان، گاز اشک آور شلیک کرد، و بعدا گزارش داد که پنج نفر را بازداشت کرده‌است. تظاهرات تا ساعات نخستین بامداد دوشنبه در واشنگتن ادامه داشت. پلیس واشنگتن گفت که بر اثر تابش نور لیزر دستی یک تظاهرکننده، چشم یک مامور پلیس آسیب دیده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، در آخرین ساعات یکشنبه شب در توییتی به حزب دموکرات حمله کرد و از رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن پرسید: «چرا جو شل و ول از آنارشیست‌ها، اوباش و آتش‌افروزان انتقاد نمی‌کند؟» آقای ترامپ در توییت دیگری، از میوریل باوزر، شهردار واشنگتن به‌شدت انتقاد کرد و گفت که اگر پلیس نتواند جلوی ناآرامی را بگیرد، «دولت فدرال این کار را انجام خواهد داد.»

همزمان، به گزارش کاخ سفید، آقای ترامپ روز سه‌شنبه به شهر کنوشا در ایالت ویسکانسن سفر خواهد کرد تا «ویرانی‌های ناشی از ناآرامی‌های اخیر را بررسی کند و با ماموران انتظامی دیدار کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکشنبه پیش،در پی تیراندازی پلیس به آقای بلیک، تظاهرکنندگان در این شهر به خیابان‌ها رفتند، و ناآرامی و آتش سوزی تا ساعت‌هایی پس از نیمه شب ادامه یافت. ویدیوی تیراندازی پلیس به این مرد در شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده منتشر شد و خشم بسیاری را برانگیخت. در این ویدیو مامور پلیسی دیده می‌شود که از فاصله نزدیک، هفت گلوله به پشت آقای بلیک شلیک می‌کند. آقای بلیک پس از بستری شدن در بیمارستان، از کمر به پایین فلج شده‌است.

روز پنجشنبه، آقای ترامپ در سخنرانی پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه، از کنوشا نام برد، ولی اشاره‌ای به تیر خوردن آقای بلیک نکرد. او روز شنبه در پاسخ به این که آیا به کنوشا سفر خواهد کرد، گفت: «احتمالا بله، چون نیروهای گارد ملی آنجا هستند...از لحظه‌ای که این نیروها پا به آن منطقه گذاشتند، وضع کنوشا خیلی خیلی خوب شده.»

نیروهای گارد ملی روز دوشنبه وارد کنوشا شدند، ولی ناآرامی دراین شهر دو شب دیگر ادامه یافت. سه شنبه شب، دو نفر در تیراندازی کشته شدند و یک نفر هم مجروح شد. پلیس مرد ۱۷ ساله سفیدپوستی به نام کایل ریتهاوس را در ارتباط با این تیراندازی بازداشت کرده‌است. بنا به گزارش‌ها وی یکی از اعضای نیروی شبه‌نظامی مسلحی است که با تظاهرکنندگان ضد نژادپرستی درگیر شد.