پرواز تاریخی هیئت اسرائیلی و آمریکایی از تل‌آویو به ابوظبی

مشاور امنیتی ملی اسرائیل و آمریکا و جراد کوشنر از فراز عربستان عبور کردند تا به ابوظبی برسند

مقامات اسرائیلی و آمریکایی برای انجام اولین پرواز مستقیم بین تل‌آویو و ابوظبی، سوار هواپیمای ال آل شدند-HEIDI LEVINE / AFP

یک هیئت اسرائیلی و آمریکایی صبح امروز دوشنبه عازم ابوظبی شدند تا جلساتی را برای نهایی کردن توافق عادی‌سازی روابط با امارات متحده عربی برگزار کنند.

ریاست این هیئت را مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی اسرائیل برعهده دارد و همتای آمریکایی وی رابرت او برایان و جراد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ نیز به آن پیوسته‌اند .

روز چهارشنبه، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از سفر مشترک هیئت اسرائیلی و آمریکایی به ابوظبی خبر داده بود.

وب‌سایت اطلاعات پرواز Flightradar24 نشان می‌دهد پرواز El Al9797 حدود ۲۵ دقیقه پس از برخاستن از تل‌آویو، از مرز اردن به استان الجوف در شمال عربستان سعودی وارد شد. عربستان سعودی هنوز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد ولی اجازه داده است تا نخستین پرواز میان اسرائیل و امارات از فضای هوایی این کشور عبور کند.

کوشنر قبل از پرواز در فرودگاه بین‌المللی بن‌گوریون گفت که «این یک رویداد فوق‌العاده امیدبخش است و من معتقدم که صلح و رفاه در این منطقه و سراسر دنیا بسیار ممکن است.»

امارات متحده عربی پس از مصر و اردن، سومین کشور عربی و نخستین کشور حوزه خلیج‌فارس است که روابط خود را با اسرائیل آغاز می‌کند. مقام‌های جمهوری اسلامی توافق دیپلماتیک میان امارات و اسرائیل را «خیانت‌بار» دانسته‌اند.   

اما کوشنر پیش از آنکه سوار بر هواپیما شود از توافق ةای صلح بزرگ‌تر در خاورمیانه و جهان سخن گفت و افزود: «من دیروز در مقابل دیوار ندبه دعا کردم که مسلمانان و اعراب در سراسر جهان این پرواز را تماشا کنند.» کوشنر همچنین گفت که «ما همه فرزندان خدا هستیم و نیازی نیست که آینده، گروگان وقایع گذشته بماند. من معتقدم که تحقق صلح و رفاه در این منطقه و در سراسر جهان امکان‌پذیر است.»

او برایان، پس از كوشنر، گفت كه «مشتاقانه منتظر دیدن دوستان و همكارانمان [در امارات متحده عربی] هستیم» و تأكید كرد كه این «یك روز تاریخی برای دستیابی به صلح است.» او برایان همچنین از نتانیاهو، ترامپ و بن‌زاید برای نشان دادن «شجاعت فوق‌العاده» و «پذیرفتن ریسک» برای ارائه این توافق‌نامه تشکر کرد.

بن شبات هم گفت که «افتخار می‌کنم که هدایت هیئت اسرائیلی در ابوظبی به عهده من است. هدف ما تهیه یک برنامه مشترک برای ارتقای روابط در زمینه‌های بهداشت، هواپیمایی‌، نوآوری‌، علمی و فناوری است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر هیئت اسرائیلی و آمریکایی به پایتخت امارات متحده عربی دو روز به طول خواهد انجامید و جلسات مشترک کاری قبل از امضای توافق‌نامه همکاری در زمینه‌هایی مانند هواپیمایی، گردشگری، اقتصادی و امنیتی برگزار خواهد شد.

در طول این سفر، بن شباب و او برایان یک نشست سه‌جانبه با مشاور امنیت ملی امارات، شیخ طحنون بن‌زاید آل نهیان برگزار می‌کنند. بن شبات همچنین با دیگر مقامات ارشد امارات دیدار خواهد کرد.

روز شنبه، حاکم امارات متحده عربی، شیخ خلیفه بن‌زاید آل‌نهیان با صدور فرمانی رسماً تحریم اقتصادی کشورش علیه اسرائیل را لغو کرد. این فرمان جدید به اسرائیلی‌ها و شرکت‌های این کشور اجازه تجارت در امارات و همچنین خریدوفروش کالاهای اسرائیلی را می‌دهد.

بیشتر از