طوفان لورا، چالش جدیدی برای صنعت نفت آمریکا

ظرفیت ذخایر راهبردی نفت آمریکا در حال حاضر ۷۱۳.۵ میلیون بشکه است

به گزارش مرکز طوفان‌نگاری آمریکا سرعت طوفان لورا در اولین ساعات روز چهارشنبه و هم‌زمان با عبور از نواحی ساحلی ایالت‌های تگزاس و میسیسیپی به حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت رسید. باید خاطرنشان کرد که تگزاس و لوئیزیانا از مراکز عمده تولید نفت هستند - JOE RAEDLE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / Getty Images via AFP

بازار جهانی نفت این روزها شاهد ثبات نسبی قیمت‌هاست. و به نظر می‌رسد تا میزان تاثیر واقعی شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد کشورهای عمده مصرف‌کننده انرژی مشخص نشود و میزان تاثیر برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت دولت‌ها برای جبران خسارت ناشی از شیوع ویروس کرونا به تدریج مشخص نگردد، نباید شاهد نوسان خاصی در قیمت نفت بود. نقشه پویایی بازار انرژی در دوران پساکرونا همه به تدریج تغیر کرده است. در سال‌های گذشته وقتی که حوادث ژئوپلتیکی و حوادث طبیعی از جمله سیل- طوفان و… در مناطق تولیدکننده انرژی و یا مسیرهای انتقال انرژی روی می‌داد و توازن در بازار نفت بهم می‌ریخت قیمت نفت دچار نوسان می‌شد و وقتی در بازار بین عرضه و تقاضا توازن دوباره برقرار می‌شد قیمت نفت به روال عادی باز می‌گشت.

طوفان لورا

سواحل آمریکا هر از چند گاهی شاهد بروز طوفان و گردبادهای سهمگین است که در برخی مواقع این طوفان‌ها باعث خرابی و ویرانی در تاسیسات ساحلی و همچنین بی‌خانمانی ساکنین شهرهای ساحلی می‌شود. یکی از سهمگین‌ترین طوفان‌ها در دهه‌های اخیر در آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش و در سال ۲۰۰۵ به وقوع پیوست، طوفان کاترینا بود این طوفان هنگام ورود به منطقه ساحلی خلیج از نوع پنجم یعنی خطرناک‌ترین طوفان بود و سپس به نوع چهارم آن تنزل یافت، طوفان کاترینا خسارات زیادی به منطقه جنوب شرقی آمریکا وارد کرد و بعضی از آن به عنوان تاسف‌بارترین فاجعه تاریخ آمریکا نام برده‌اند.

هفته قبل مرکز ملی طوفان‌نگاری آمریکا طی گزارشی از بروز طوفان لورا در طی هفته جاری در ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا خبر داد. روز پنچ‌شنبه ۲۷ اوت مرکز ملی طوفان‌نگاری آمریکا در جدیدترین اطلاعیه خود اعلام کرد که این طوفان با امواجی بسیار بزرگ در حال حرکت به سمت جنوب لوئیزیانا است. با توجه به شدت طوفان مرکز طوفان‌نگاری آمریکا اعلام کرد که امن‌ترین محل برای محافظت از شخص، محلی سربسته به دور از پنجره است. تا روز چهارشنبه بیش از نیم میلیون نفر از ساکنان نواحی ساحلی خلیج مکزیک در ایالت‌های تگزاس و لوئیزیانا تخلیه شدند.

به گزارش مرکز طوفان‌نگاری آمریکا سرعت طوفان لورا در اولین ساعات روز چهارشنبه و هم‌زمان با عبور از نواحی ساحلی ایالت‌های تگزاس و میسیسیپی به حدود ۱۸۵ کیلومتر در ساعت رسید. باید خاطرنشان کرد که تگزاس و لوئیزیانا از مراکز عمده تولید نفت هستند. میزان تولید نفت در ایالت تگزاس در سال گذشته به طور متوسط روزانه ۵.۰۶ میلیون بشکه بوده است. تولید نفت در ایالت لوئیزیانا نیز در سال گذشته به طور متوسط ۳ میلیون بشکه در روز بوده است. دولت‌های ایالتی با توجه به شدت طوفان در تمامی نواحی ساحلی خلیج مکزیک، از تگزاس گرفته تا لوئیزیانا علاوه بر طوفان در مورد جاری شدن سیل نیز وضعیت فوق‌العاده اعلام کردند. قرار گرفتن مراکز عمده پالایشگاهی و تاسیسات نفتی لیک چارلز در لوییزیانا و بومون در تگزاس در معرض تهدید طوفان لورا باعث شد تا نگرانی‌ها در مورد تاثیر احتمالی طوفان لورا بر تولید نفت آمریکا و امنیت انرژی این کشور در کنار قیمت نفت افزایش یابد.

نوسانات قیمت نفت

طی ماه‌های اخیر و به دنبال شیوع ویروس کرونا با شروع روند کاهش تقاضا برای نفت و کاهش قیمت نفت، کشورهای عمده مصرف‌کننده و تولیدکننده نفت درصدد حمایت از صنعت نفت خویش برآمدند. کشورهای عمده مصرف‌کننده از جمله چین با افزایش ظرفیت ذخایر راهبردی خود اقدام به خرید نفت ارزان قیمت نمودند. هند نیز به عنوان یکی از مصرف‌کنندگان عمده نفت سیاست مشابهی در پیش گرفت. دولت ترامپ نیز برای حمایت از صنعت شل اقدام به خرید نفت از شرکت‌های داخلی نمود. ظرفیت ذخایر راهبردی نفت آمریکا در حال حاضر ۷۱۳.۵ میلیون بشکه است. دولت ترامپ با خرید نفت از شرکت‌های داخلی اقدام به پرکردن ذخایر استراتژیک نفت کرد.

با توجه به این که وقوع طوفان لورا از هفته پیش اعلام شده بود، انتظار می‌رفت قیمت نفت در بازار با نوسان زیادی روبه‌رو شود. اما در معاملات نفت در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه این هفته در بورس نیویورک نوسان زیادی مشاهده نشد. در پایان معاملات روز چهارشنبه، بهای نفت خام سبک برنت دریای شمال برای تحویل در ماه اکتبر با ۲۲ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز سه‌شنبه، به ۴۵ دلار و ۶۵ سنت رسید. در همین روز یعنی چهارشنبه بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏شیرین (وست تگزاس اینترمیدییت‌) برای تحویل در ماه اکتبر با چهار سنت افزایش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۴۳ دلار و ۳۹ سنت رسید.

معاملات روزهای آخر هفته جاری نشان داد که بازار نفت تاثیر چندانی از طوفان لورا نپذیرفته است. برخی کارشناسان بازار انرژی بر این اعتقادند که اگر در روزهای آینده از شدت طوفان لورا کاسته نشود و تاسیسات نفتی به ویژه در بخش پالایشگاهی از این طوفان صدمه ببینند، حداقل دو هفته زمان لازم است تا پالایشگاه‌ها به ظرفیت خود پیش از طوفان برسند.

شیوع ویروس کرونا باعث کاهش مسافرت‌های هوایی شده است و این امر خسارت زیادی به شرکت‌های هواپیمایی آمریکا وارد کرده است. روزهای اول این هفته شرکت هواپیمایی آمریکن ایرلاینز اعلام کرد که در ماه اکتبر ۱۹ هزار نیروی خود را بدون کمک مالی اخراج می‌کند. به گزارش کانال تلویزیونی سی‌ان‌بی‌سی، این شرکت اعلام کرد در ماه اکتبر با پایان کمک‌های دولتی برای حمایت از مشاغل، ۱۹.۰۰۰ نفر از کارکنان خود را اخراج خواهد کرد تا تعداد کل تعدیل نیروی این شرکت در دوره کرونا به ۴۰.۰۰۰ نفر برسد. آمریکن ایرلاینز تنها شرکتی نیست که در دوران شیوع کرونا اقدام به تعدیل نیرو کرده است.

اگر در روزهای آینده از شدت طوفان لورا کاسته نشود و میادین نفتی و تاسیسات پالایشگاهی در تگزاس و لوئیزیانا صدمه بینند. در مرحل اول ظرفیت تولید نفت آمریکا کاهش پیدا خواهد کرد که با توجه به ظرفیت ذخایر راهبردی نفت آمریکا، کمبود نفت در بازار به سرعت می‌تواند جبران شود. می‌توان انتظار داشت قیمت نفت هم دچار نوسان شود باز هم با توجه به اشباع بازار در کوتاه‌مدت توازن به بازار بازگردد. در کنار اهمیت مساله امنیت انرژی آمریکا اگر دولت ترامپ نتواند خسارات طوفان لورا را مدیریت نماید، با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری باید شاهد تاثیر ضعف مدیریت احتمالی در آرای این ایالت‌ها باشد. اگر خسارت طوفان بر میادین نفتی بیش از حد انتظار باشد، باعث تعطیلی احتمالی و بیکاری کارگران صنعت نفت در این ایالت‌ها می‌شود. این امر نیز بر رای کارگران صنعت نفت در انتخابات ریاست جمهوری تاثیرگذار خواهد بود.

بیشتر از اقتصاد