بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

براساس توافق دوطرف آژانس از دو مرکز هسته‌ای ایران بازرسی می‌کند

رافائل گروسی در کنار اکبر صالحی - Handout / Atomic Energy Organization of Iran / AFP

 پس از گذشت بیشتر از یک روز از سفر رافائل گروسی به ایران، دولت جمهوری‌‌اسلامی و آژانس بین المللی‌ انرژی اتمی با انتشار  بیانیه‌ای مشترک اعلام‌کردند که  «ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مورد نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه دسترسی داده است.

در متن بیانیه آمده است که «بعد از مشورت‌های فشرده دوجانبه، ایران و آژانس در خصوص حل و فصلِ توأم با حسن نیت موضوعات مشخص شده توسط آژانس در ارتباط با اجرای پادمان به توافق رسیدند».

در این بیانیه تاکید شده است که  ایران به طور داوطلبانه به دو مکان مشخص شده توسط آژانس دسترسی داده، و فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس را برای حل و فصل این موضوعات تسهیل خواهد کرد». 

در این بیانیه درباره تاریخ «دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی» گفته شده که «تاریخ‌های مربوط به دسترسی‌های آژانس و فعالیت‌های راستی آزمایی، مورد توافق قرار گرفته است». 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این بیانیه درباره شکل و شیوه دسترسی و نظارت آژانس می‌گوید که «فعالیت های راستی آزمایی آژانس در چارچوب «موافقت‌نامه جامع پادمان، پروتکل الحاقی‌اش و رویه راستی‌آزمایی آژانس» شبیه آن‌چه برای «همه کشورهای» دیگر اجرا می‌‌شود، پیش خواهد رفت.

در این بیانیه هم‌چنین تاکید شده است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «نگرانی‌های امنیتی» ایران را مد نظر قرار خواهد داد.

در این بیانیه آمده است که «در این چارچوب حاضر، براساس تجزیه و تحلیل اطلاعاتِ در اختیار آژانس، آژانس هیچ سؤال دیگری از ایران، و هیچ درخواستی برای دسترسی به مکان‌هایی فراتر از آنچه که توسط ایران تحت موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی اظهار شده‌اند، ندارد».

در پایان بیانیه آمده است که «آژانس با حفاظت از تمامی اطلاعات محرمانه پادمانی مطابق با اساسنامه آژانس، مفاد مرتبط در موافقتنامه جامع پادمان و پروتکل الحاقی، و محرمانگی رژیم، استاندارد‌ها و رویه‌های تثبیت شده‌ی آژانس، نگرانی‌های امنیتی ایران را همچنان مدنظر قرار خواهد داد».

ایران پیش‌‌تر با درخواست بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای برای بازدید از این دو مرکز هسته‌ای، مخالفت کرده‌بود و آژانس چندهفته‌پیش برای نخستین‌بار پس‌از برجام، بابت همین ماجرا، علیه ایران، اعلامیه صادر کرد. 

خردادماه امسال، جواد ظریف گفته‌بود «درخواست بازرسی غیرمنطقی است. اجازه نمی‌دهیم ایران موضوع بررسی‌هایی شود که اسناد آن ادعاهای جاسوسی است.»

بیشتر از