گزارش دو مورد جدید از ابتلای مجدد به کرونا در اروپا

در برخی موارد باقی‌مانده‌ای از ویروس باعث شد تا آزمایش افراد دوباره مثبت نشان داده شود

  پیش‌ازاین مردی در هنگ‌کنگ نیز دو بار به گونه‌های مختلف سارس-کوو-۲ مبتلا شد-STANSALL / AFP

با انتشار خبر ابتلای مجدد  به کووید۱۹ دو بیمار در اروپا، نگرانی در مورد کم‌دوامی مصونیت طبیعی در برابر کرونا افزایش یافت.

این در حالی است که چند ماه قبل هم محققان ثابت کرده بودند که مردی در هنگ‌کنگ نیز دو بار به گونه‌های مختلف سارس-کوو-۲ مبتلا شده است.

این تحولات هم‌چنین می‌تواند کارسازی واکسن‌های آینده را دستخوش تردیدهای شدید کند هرچند که به گفته کارشناسان باید موارد ابتلای مجدد خیلی بیش‌تر باشد تا چنین نگرانی‌هایی توجیه داشته باشد.

تازه‌ترین موردهای ابتلای مجدد به کرونا طبق اخبار منتشره در هلند و بلژیک رخ داده است.

شبکه تلویزیونی ان.او.اس هلند به نقل از ویروس‌شناسی به نام ماریون کوپمانس گزارش داد که بیمار هلندی شخصی مسن و دچار ضعف دستگاه ایمنی است.

به گفته خانم کوپمانس که مشاور دولت هلند هم هست وقوع ابتلای مجدد دور از انتظار نبوده است.

او گفت: از این‌که فردی دوباره مبتلا شده است نگران نمی‌شوم. باید دید شمار افرادی که دوباره مبتلا می‌شوند چقدر است.

وزارت بهداشت هلند هنوز دراین‌باره اظهارنظری نکرده است.

در بلژیک هم زنی که ابتدا در ماه مارس به کووید۱۹ مبتلا شده بود دوباره در ماه ژوئن مبتلا شده است.

ویروس‌شناس بلژیکی مارک فان رانست در مصاحبه با شبکه تلویزیونی وی.آر.تی گفت علائم بیماری این زن تقریباً ملایم بود و ممکن است پادتن‌های کافی برای جلوگیری از ابتلای مجدد تولید نکرده باشد و فقط بیماری را محدود کرده باشد.

آقای فان رانست گفت: به نظرم در روزهای آینده موارد مشابهی از ابتلای مجدد خواهیم داشت... می‌تواند مواردی استثنایی باشد اما به‌هرحال وجود دارد و به یک مورد تنها خلاصه نخواهد شد. خبر خوبی نیست.

در مورد ابتلای مجدد مردی در هنگ‌کنگ هم با انجام توالی یابی ژنی دریافتند که به دو گونه مختلف از ویروس سارس-کوو-۲ مبتلا شده است.

خانم کوپمانس و آقای فان رانست در مصاحبه با ایندیپندنت گفتند که در مورد بیماران هلندی و بلژیکی هم توالی یابی انجام‌گرفته است.

پیش‌ازاین هم خبرهایی در مورد ابتلای مجدد بیماران به کرونا منتشرشده بود اما این موارد مبتنی بر ویژگی‌های بالینی این بیماری است.

در برخی موارد ماندگاری باقی‌مانده‌ای از ویروس سبب شده است تا آزمایش افراد به‌غلط مثبت از آب در آید اما طبق اخبار منتشره در افرادی هم که مدت طولانی به کووید۱۹ مبتلا بوده‌اند نیز ابتلای مجدد رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر جفری بارت از مؤسسه ولکام سانگر هم با اشاره به خبر ابتلای مجدد به کرونا در هنگ‌کنگ اعلام کرد باید احتیاط به خرج داد و تا وقتی‌که بررسی تحقیقاتی کاملی صورت نگرفته باشد نتیجه‌گیری دشوار است.

او گفت: بی‌شک شواهد این مورد از شواهد برخی گزارش‌های قبلی محکم‌تر است زیرا برای تفکیک دو ابتلا از توالی یابی ژنی استفاده کردند. به نظر می‌رسد خیلی محتمل‌تر است که این بیمار دچار دو بیماری متمایز شده باشد نه آن که یک بیماری دوباره عود کرده باشد.

«نکته مهم در این مورد که در خبر ذکر نشده است بدون علامت بودن بیماری دوم است و با انجام آزمایش‌های غربالگری روی مسافران برگشتی در فرودگاه هنگ‌کنگ شناسایی‌شده است به‌طوری‌که فرد مبتلا هیچ علائمی ناشی از بیماری دوم نداشت.»

© The Independent

بیشتر از زندگی