زنان افغان مخالف معامله حقوق و دستاوردهای خود در مذاکرات صلح هستند

«زنان افغان خواهان صلح‌ هستند، اما صلحی که به قیمت حقوق آنها تمام نشود»

گردهمایی جمعی از فعالان زن حامی حقوق مدنی در کابل به مناسبت روز زن-WAKIL KOHSAR / AFP

شماری از زنان افغانستان که به مناسبت یک‌صد و یکمین سالروز استرداد و استقلال این کشور در کابل گردهم جمع شدند، بر حفظ حقوق و دستاوردهای چند ساله‌ خود در مذاکرات صلح بین‌افغانی‌ تاکید کردند. آنان می‌گویند که نباید حقوق و دستاوردهایی را که زنان این کشور در زمینه‌های مختلف با قربانی‌ها و مبارزات شبانه‌روزی به دست آوردند در میز مذاکره صلح به معامله گرفته شود.

این زنان هشدار می‌دهند که به هیچ طرف (هیات افغانی و طالبان) اجازه نخواهند داد که در مورد حقوق زنان افغانستان و دستاورهای چندین ساله‌شان معامله کنند، زیرا زنان افغانستان برای به دست آوردن حقوق اساسی‌شان در این کشور، سال‌هاست که مبارز کردند و می‌کنند. این زنان توانسته‌اند که در زمینه‌های مختلف دستاوردهای چشم‌گیری داشته باشند، و برای حفظ حقوق و دستاورهایشان مبارزه کرده‌اند.

حسینه صافی، سرپرست و نامزد وزارت امور زنان این کشور که در این محفل حضور داشت، بر حفظ حقوق زنان افغان و دستاورهای چندین ساله‌شان در مذاکرات صلح بین‌افغانی تاکید کرد: «من به نمایندگی زنان افغان به هیچ طرف گفت‌وگوکننده صلح (هیات افغانی و طالبان)، اجازه نمی‌دهم که حقوق و دستاوردهای چندین‌ساله زنان این کشور را تحت نام آمدن صلح در میز مذاکره به معامله بگیرند.»

او گفت: «ما از طالبان می‌خواهیم که با پیروی از حکومت‌های اسلامی بر حفظ حقوق زنان در زمینه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی احترام بگذارند و زنان افغان را در تمام عرصه‌ها (اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی) حمایت کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منیره یوسف‌زاد، معاون وزارت دفاع این کشور نیز که در این محفل بود گفت: «ما زنان خواهان حفظ حقوق و دستاوردهای چندین‌ساله خویش در گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی هستیم و نیز نگرانیم زنانی که در نهادهای امنیتی مشغول خدمتند، پس از آمدن طالبان از وظیفه‌شان برکنار شوند.»

او افزود: «زنان افغان به ویژه زنان نظامی کشور، خواهان صلح‌اند، اما صلحی که به قیمت حقوق و دستاوردهایشان تمام نشود.»

محمد قاسم حلیمی، وزیر حج و اوقاف افغانستان نیز در این محفل سخنرانی کرد و برآمدن صلحی که خواست تمام مردم این کشور باشد را خواستار شد و گفت: «ما خواهان صلح با عزت در کشوریم، نه صلحی که به قیمت ویران نمودن خانه‌ها و فرار زنان و مردان ما به کشورهای دیگر تمام شود. اگر صلح می‌آید، صلحی با عزت بیاید، در غیر آن اگر گشته می‌شویم آماده‌ایم که در خانه و سنگر کشته شویم.»

در این محفل، پیام محمد اشرف غنی، رئیس جمهور این کشور توسط شیرمحمد، بهادرزاده، مشاور او، در امور مطبوعات نیز خوانده شد. آقای غنی، در این پیام به زنان این کشور اطمینان داد که حقوق و دستاوردهایشان به هیچ‌وجه در میز مذاکره با طالبان به معامله گرفته نشود: «در مذاکرات صلح بین‌افغانی، و در نبود زنان افغان، هیچ تصمیمی در مورد سرنوشت‌شان گرفته نمی‌شود، زیرا تامین صلح بدون مشارکت زنان در مذاکرات صلح بین‌افغانی ممکن نیست و زنان در این گفت‌وگوها حضور دارند.»

نگرانی‌های زنان این کشور در مورد از دست دادن حقوق و دستاوردهای چندین ساله‌شان در مذاکرات صلح بین‌افغانی در حالی صورت می‌گیرد که چند تن از زنان افغان به نمایندگی از زنان این کشور، عضو هیات تیم مذاکره کننده دولت افغانستان شده‌اند. این زنان عضو هیات افغانی بارها تاکید کردند که در گفت‌وگوهای صلح بین‌افغانی اجازه نمی‌دهند که حقوق زنان افغان تضییع شود.

دولت این کشور نیز از آغاز مقدمات مذاکرات صلح بین‌افغانی تااکنون تاکید دارد که خواهان صلحی با عزت و پایدار در افغانستان است، صلحی که تمام دستاوردهای چندین ساله‌ مردم این کشور در زمینه‌های مختلف حفظ شود و برای همه شهروندان افغانستان به ویژه زنان صلحی پربار باشد.

بیشتر از