«اپل برای دولت ایالات متحده آیپاد سری ساخته است»

مهندس سابق نرم افزار اپل می‌گوید این دستگاه شبیه سنجشگر پرتو رادیواکتیو بود

آی‌پاد یک دستگاه پخش موسیقی دیجیتال ساخت شرکت اپل است- Justin Sullivan/Getty Images/AFP

طبق ادعای مهندس نرم‌افزار سابق اپل که حوزه کاری‌اش آی‌پاد بود این غول سازنده تلفن‌های همراه هوشمند دستگاه «فوق سری» پخش موسیقی برای دولت ایالات متحده ساخته است. 

به نوشته دیوید شایر که مدت ۱۸ سال برای اپل کار می‌کرد رییس بخش نرم‌افزار اپل «ماموریت ویژه‌ای» را به وی سپرد تا «با همکاری دو مهندس وزارت نیروی ایالات متحده، آی‌پاد ویژه‌ای بسازند». 

آن دو مهندس برای شرکت بچتل کار می‌کردند. این شرکت پیمانکار امور دفاعی است و با وزارت نیروی ایالات متحده کار می‌کرد. هدف از این ماموریت ساختن آی‌پادی بود که بتواند طوری روی سخت‌افزاری سفارشی کار کند که قابل آشکارسازی نباشد. 

به گفته شایر فقط چهار نفر در شرکت اپل از وجود چنین طرح‌هایی خبر داشتند: خود شایر، رییس بخش نرم‌افزار آی‌پاد، قائم‌مقام قسمت آی‌پاد و قائم مقام ارشد بخش سخت‌افزار. 

ظاهراً تمام ارتباطات هم به صورت حضوری بود تا مبادا از طریق ردگیری نامه‌ها کشف شود. 

شایر ادعا می‌کند نمی‌دانست آن مهندسان در حال ساختن چه چیزی‌اند اما حدس می‌زند «چیزی شبیه شمارشگر گایگر شناسایی‌گریز» بود. 

در نوشته شایر آمده است: «یعنی می‌شد بی‌آن که رسانه‌ها یا مردم بویی ببرند با خیال راحت درون شهر قدم بزنند و آهنگ گوش بدهند و مثلاً شواهد پرتوزایی ناشی از اورانیوم‌های قاچاقی یا سرقتی را ثبت کنند یا شواهد برنامه‌های مخفیانه بمب‌سازی را گردآوری کنند.» 

او هم‌چنین خاطرنشان کرد: «همکاری با بچتل قراردادی و پولی نبود و اپل این کار را به صورت مخفی و رایگان برای وزارت نیرو انجام می‌داد.» 

متن اصلی برنامه آی‌پاد را اپل به شرکت بچتل نداده بود اما طبق اخبار منتشره آن‌ها رونوشتی از سامانه عامل آی‌پاد تهیه و در دستگاه پخش موسیقی بارگذاری کرده بودند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مهندسان بخشی مخفی روی دیسک ایجاد کرده بودند که بتوان ذخیره‌سازی‌های آی‌پاد را در آن انجام داد و جدا از کاربری اصلی آن را مدیریت کرد. 

با استفاده از این ترفند شخص می‌تواند بی‌آن که سوءظنی برانگیزد آی‌پاد را به رایانه وصل کند و به عنوان افزاره‌ای جدید شناسایی نشود. 

آن‌ها همچنین روشی برای شروع کردن و پایان دادن عملیات ضبط ابداع کردند و این کارکرد را به صورت نهفته در صفحه گزینه‌های اولویت‌های آی‌پاد تعبیه کردند. 

آی‌پاد موردنظر از آی‌پادهای نسل پنج بود که در آن کارکردهای ویدیویی را به این دستگاه پخش موسیقی اپل اضافه کرده بودند. شایر خاطرنشان کرد که این آخرین آی‌پادی بود که در آن امضای دیجیتالی اپل در سامانه عامل وجود نداشت و سبب می‌شد رخنه‌پذیر باشد. 

اپل از نخستین مدل آی‌پاد نانو به بعد تغییر روش داد و به رخنه‌پذیری آپیاد توسط رخنه‌گران پایان داد. 

شایر معتقد است اگر خواسته بودند که همین نرم‌افزار را به جای آی‌پاد نسل پنجم روی آی‌پادهای نانو اجرا کند، اپل نمی‌پذیرفت. 

شایر در پایان گفت: «اگر از اپل در مورد طرح آی‌پاد سفارشی بپرسیم… کارکنان بخش روابط عمومی صادقانه به ما خواهند گفت سابقه چنین طرحی در اپل وجود ندارد.» ایندیپندنت با اپل و بچتل تماس گرفته و جویای نظر آن‌ها در این مورد شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان