ترامپ در روز اول کنگره جمهوری‌خواهان: «دموکرات‌ها می‌خواهند انتخابات را بدزدند»

کنگره جمهوری‌خواهان در شهر شارلوت آغاز به کار کرد

دونالد ترامپ به همراه معاونش،‌ مایک پنس، صبح دوشنبه به شارلوت آمدند و نزد هم‌حزبی‌های خود سخنرانی کردند-Chris Carlson/Pool via REUTERS

شهر شارلوت در ایالت کارولینای شمالی امروز صبح دوشنبه مهمانی غیرمنتظره داشت که تا همین چند روز قبل حضورش پیش‌بینی نشده بود:‌ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا.

بر‌خلاف حزب دموکرات که به‌خاطر همه‌گیری ویروس کرونا عملا کنگره خود را کاملا اینترنتی برگزار کرد، جمهوری‌خواهان نسخه کوچک‌شده‌ای از کنگره‌شان را در شارلوت برگزار کردند؛‌ خبرنگار ایندیپندنت فارسی در محل حضور داشت. گرچه ورود خبرنگاران به کنگره ممنوع شده بود و زمان آمدن ترامپ حتی خیابان‌های اطراف مرکز کنفرانس‌های شارلوت را هم بسته بودند. کنگره جمهوری‌خواهان البته اول قرار بود در استادیوم بزرگ تیم فوتبال آمریکایی «پنترز» برگزار شود، اما نسخه کوچک‌ شده در این مرکز برگزار می‌شد و به غیر از ۳۳۶ نماینده حزب جمهوری‌خواه که از سراسر کشور به شارلوت آمده‌اند افراد معدودی اجازه ورود داشتند.

ترامپ اما طبیعتا نمی‌خواست این لحظه را از دست بدهد. او به همراه معاونش،‌ مایک پنس، صبح دوشنبه به شارلوت آمدند و نزد هم‌حزبی‌های خود سخنرانی کردند. رئیس‌جمهور با طعنه به دموکرات‌ها و کنگره اینترنتی‌شان گفت: «آن‌ها اصلا آن‌جا نرفتند. اما ما این کار را برای احترام گذاشتن به ایالت شما کردیم. به نظرم روز سه نوامبر [روز انتخابات] که برسد این موضوع را یادتان خواهد ماند… من عاشق این ایالت هستم.»

با مردم شارلوت که صحبت می‌کردی از این‌که رئیس‌جمهور به شهرشان آمده هیجان‌زده بودند. حتی مخالفین او نیز می‌گفتند از این‌که کنگره در شهرشان برگزار می‌شود، خوشحالند. جالب این‌جا است که کمتر کسی به یاد داشت که هشت سال پیش اوباما نیز از همین‌جا به عنوان نامزد حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۱۲ انتخاب شد.

رئیس‌جمهور در سخنرانی خود که نزدیک به یک ساعت طول کشید، مدعی شد که دموکرات‌ها می‌خواهند با استفاده از رای‌های پستی تقلب کنند. او گفت: «می‌خواهند انتخابات را بدزنند. تنها راهی که با آن می‌توانند این انتخابات را از ما بدزدند این است که تقلب کنند.»

این ادعای ترامپ که دموکرات‌ها قصد تقلب در انتخابات از طریق رای پستی را دارند البته هیچ بنیانی ندارد و هیچ کارشناس مستقلی آن‌را تایید نکرده است.

ترامپ در ضمن مدعی شد که در زمینه ویروس کرونا خیلی خوب عمل کرده در حالی که نظرسنجی‌ای که صبح دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد، تنها ۳۱ درصد مردم آمریکا از شیوه عملکرد او در زمینه همه‌گیری کرونا راضی هستند.

حمله به «هیولای لاخ‌نس»

کنگره با رای سنتی نمایندگان حزب جمهوری‌خواه از تمامی ایالات و مناطق آمریکا، ترامپ و پنس را به عنوان نامزدهای رسمی حزب انتخاب کرد. کنگره این حزب در ضمن امسال تصمیم گرفته هیچ پلاتفرمی نداشته باشد و تمرکز خود را تنها بر انتخاب مجدد ترامپ و پنس قرار دهد. یعنی خبری از پلاتفرم حزبی که سیاست‌های حزب را به تفصیل بیان کند نیست. این حرکت حزب مورد انتقاد الکساندرا اوکاسیا کورتز، نماینده سوسیالیست حزب دموکرات در کنگره آمریکا،‌ قرار گرفت که با طعنه گفت فیل (نماد حزب جمهوری‌خواه) شایسته حزبی بهتر است.

بعد از ترامپ اما بقیه سخنرانی‌های کنگره همه از راه دور بودند و سخنرا‌ن‌های دیگر به شارلوت نیامده بودند. خود ترامپ هم سخنرانی اصلی خودش را روز پنجشنبه از واشنگتن ارائه می‌کند. به نظر می‌آمد بیشتر سخنرانی‌های روز دوشنبه نیز از سالن آندرو ملون در واشنگتن صورت گرفتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این سخنرانی‌ها، طرفداران ترامپ به حزب دموکرات به عنوان حزبی چپ‌گرا که خطر سوسیالیسم را به همراه دارد حمله کردند. یکی از آتشین‌ترین سخنرانی‌ها را دونالد ترامپ جونیور انجام داد، فرزند بزرگ ترامپ که با حملات خود به چپ‌گرایان به شهرت رسیده است.

این چهره ۴۲ ساله در سخنرانی خود به شدت به بایدن حمله کرد و او را «هیولای لاخ‌نس باتلاق» نامید. «باتلاق» نامی است که راست‌گرایان معمولا در رابطه با آن‌چه حکومت نخبگان لیبرال بر سیاست می‌دانند به کار می‌برند. ترامپ جوان مدعی شد که حزب دموکرات‌ «به اصولی که ملت ما بر آن بنیان نهاده شده حمله می‌کند.»

او گفت: «جو بایدن و چپ رادیکال دنبال آزادی بیان ما افتاده‌اند و می‌خواهند با قلدری ما را به تسلیم بکشانند.»

اما مطرح‌ترین چهره‌ای که در روز اول کنگره سخنرانی کرد نیکی هیلی، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل، بود. پیش از این زمزمه‌هایی به گوش رسیده بود که خانم هیلی شاید در لحظه آخر جای مایک پنس را به عنوان معاون ترامپ بگیرد اما این شایعه‌ها به جایی نرسید. خانم هیلی گفت دموکرات‌ها به دروغ می‌گویند آمریکا کشور نژادپرستی است و در واقع چنین نیست. او در ضمن با تحسین سیاست خارجه ترامپ گفت: «او با چین سرسخت عمل می‌کند و بر داعش پیروز شده است. او به جهان همان حرفی را می‌زند که باید بشنود.»

از دیگر چهره‌های شاخص امروز سناتور تیم اسکات بود، تنها جمهوری‌خواه سیاه‌پوست مجلس سنا. آقای اسکات در سخنان خود به مرگ جرج فلوید که باعث در گرفتن موج جدیدی از جنبش «جان سیاهان اهمیت دارد» شد نیز اشاره کرد.

اسکات با اشاره به عروج خودش از فقر به جایگاه کنونی گفت این انتخابات نه فقط راجع به ترامپ و بایدن که راجع به «وعده آمریکا» است.

دیگر چهره سیاه‌پوست قابل توجه در روز اول کنگره، ورنون جونز بود، نماینده دموکرات مجلس ایالتی جورجیا که گفت به ترامپ رای خواهد داد. آقای جونز از رویکرد دموکرات‌ها به سیاه‌پوستان انتقاد کرد و گفت بایدن قریب پنج دهه است در کنگره حضور دارد، اما کاری برای این جمعیت نکرده است.

در بین چهره‌های غیر‌سیاستمدار جالب‌ترین حضور از سوی مارک و پتی مک‌کلاسکی بود، همان زوج ساکن شهر سن لوئیسِ ایالت میسوری که عکس و فیلم‌شان زمانی معروف شد که با اسلحه مقابل تظاهرکنندگان محل ایستادند و به همین علت با اتهام قانونی مواجه هستند. آن‌‌ها در سخنرانی خود در کنگره به «انقلابیون مارکسیست» حاضر در حزب دموکرات حمله بردند.

در مقابل آقای ورنون جونز البته جمهوری‌خواهان بسیاری نیز هستند که گفته‌اند امسال به بایدن رای خواهند داد. روز دوشنبه بیست و هفت نماینده سابق کنگره از حزب جمهوری‌خواه چنین اعلامی کردند از جمله سناتورهای سابق، جف فلیک و جان وارنر. رابرت اور، قاضی سابق دیوان عالی ایالتی کارولینای شمالی، نیز از جمله جمهوری‌خواهانی است که از بغض ترامپ به بایدن رای خواهد داد. او اما یک قدم فراتر هم رفته. آقای اور هتلی در شهر شارلوت کرایه کرده و در آن‌جا کنگره رقیبی در مقابل کنگره حزب برگزار می‌کند. «کنگره اصول بنیادین» در هتل دانهیل شارلوت برگزار می‌شود و صدای شرکت‌کنندگان در آن در سطح شهر پخش می‌شود. جیمز کومی، رئیس سابق پلیس فدرال؛ مایکل هایدن، رئیس اسبق سازمان سیا و آنتونی اسکاراموچی، مدیر ارتباطات سابق ترامپ، از جمله چهره‌هایی هستند که در این نشست بدیل سخن خواهند گفت.

این تازه شب اول کنگره جمهوری‌خواهان بود و ترامپ قرار است هر روز در کنگره حاضر شود. او که عمری استاد تبلیغات و تلویزیون بوده می‌کوشد از این رویداد استفاده کند تا اقبال خود را بین رای‌دهندگان بالا ببرد. باید دید حزب ترامپ در چند روز باقی‌مانده از کنگره خود چه جلوه‌ای برای بینندگان در نظر گرفته و در جلب آرای آنان موفق خواهد یود یا نه.