احتمال همکاری تاجران ایرانی و اسرائیلی در امارات

پیامدهای قرارداد اسرائیل و امارات متحده عربی برای ایران چیست؟

دوبی پس از چین دومین کانال ارتباطی ایران با دنیا است- Social Media

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که قرارداد تاریخی اسرائیل و امارات متحده عربی برای عادی‌سازی روابط، می‌تواند تاجران ایرانی مقیم امارات را منتفع کند و به روابط اقتصادی مستقیم میان آن‌ها و اسرائیل منجر شود.

خبرگزاری فرانسه به پیامدهای قراردادی پرداخته که «کسب‌وکارهای کشور یهودی‌نشین اسرائیل را به آستانه مرزهای ایران می‌آورد اما احتمالاً روابط اقتصادی ایران و امارات را مخدوش نمی‌کند.»

سینزیا بیانکو، پژوهشگر شورای اروپایی روابط خارجی، با اشاره به این‌که به این زودی ایرانیان و اسرائیلی‌ها در امارات رودررو نمی‌شوند، می‌گوید: «باید به این نکته مهم اشاره کرد که در سال‌های گذشته بیشتر ایرانیانی که روابط واقعی [با خارج] داشته‌اند، کشور را ترک کرده‌اند.»

این پژوهشگر می‌افزاید: «کسانی که در دوبی یا امارات متحده عربی مانده‌اند، تاجران بسیار ‌عملگرا هستند که خود را به‌هیچ‌وجه در سیاست دخیل نمی‌کنند. به همین دلیل، برخی از آن‌ها این قرارداد را یک فرصت می‌بینند، نه یک چالش.»

این گزارش به اختلاف ایران و ابوظبی بر سر سه جزیره اشاره می‌کند: «از سال ۱۹۷۱ ابوظبی تهران را به اشغال سه جزیره متهم می‌کند. از سال ۲۰۱۶ هم به دلیل اختلافات میان متحد ایران و عربستان سعودی، که متحد استراتژیک امارات است، روابط میان دو کشور کاهش یافته.»

این مطلب ضمن اشاره به این‌که با وجود تنش‌ها،‌ دو کشور همسایه روابط دیپلماتیک و اقتصادی خود را حفظ کرده‌اند، به نقل از الن آر.والد، یک پژوهشگر ارشد در مرکز انرژی جهانی شورای آتلانتیک، آورده است: «تهران در موقعیتی نیست که روابط اقتصادی خود را با هیچ کشوری از دست بدهد، به‌خصوص امارات متحده عربی که در مجاورت این کشور قرار دارد.»

این پژوهشگر می‌افزاید: «ایران روابط نزدیکی با کشورهایی همچون چین دارد که با اسرائیل کار می‌کنند.»

این گزارش با اشاره به تهدیدهای مقام‌های ایرانی پس از این قرارداد و فراخوانده‌شدن کاردار ایران در ابوظبی به وزارت امورخارجه امارات متحده عربی، نوشته است که هنوز نگرانی‌هایی وجود دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این مطلب آمده است که هفته گذشته، پس از آن‌که دو ماهیگیر ایرانی در خلیج‌فارس به ضرب گلوله کشته شدند، ایران یک قایق اماراتی را توقیف، و خدمه آن را دستگیر کرد. اما وزیر امور خارجه در تهران گفت که امارات متحده عربی قول داده که «هرگونه خسارتی را جبران می‌کند.»

به نوشته خبرگزاری فرانسه، تبادل تجاری دو کشور تولیدکننده نفت ایران و امارات متحده عربی سال گذشته ۸.۳ میلیارد دلار بود. به گفته مقام‌های اماراتی، این رقم در سال ۲۰۱۸، یعنی قبل از آن‌که تحریم‌ها به اوج برسد، ۱۵.۲ میلیارد دلار بوده است.

بر اساس این گزارش، تلفن همراه، خودرو، گوشت یخ‌زده، لباس و دیگر کالاها تقریباً همیشه بین دو کشور مبادله می‌شوند. بیش از هشت هزار شرکت ایرانی و شش هزار تاجر در سراسر امارات متحده عربی فعالیت می‌کنند. با توجه به تعداد بالای ایرانیان، احتمال مواجه‌شدن آن‌ها با بازرگانان و سرمایه‌گذاران اسرائیلی زیاد است.

والد می‌گوید: «ایرانیان امارات متحده عربی در موقعیتی نیستند که بتوانند شکایتی از روابط این کشور با اسرائیل داشته باشند اما شواهد اندکی وجود دارد که یک ایرانی به‌طورمعمول از این شرایط ناراحت باشد.»

بر اساس اعلام رسانه‌های اماراتی، حدود نیم میلیون ایرانی در این کشور زندگی می‌کنند و سالانه ۳۵۰ هزار ایرانی از این کشور بازدید می‌کنند.

بسیاری از خانواده‌ها سرشناس اماراتی، که اعضای خانواده‌شان مشاغل دولتی گرفته‌اند، اصلیت ایرانی دارند.

خبرگزاری فرانسه، گزارش خود را با این جمله پایان می‌دهد که بسیاری از ایرانی‌های مقیم امارات هیچ نگرانی نسبت به این قرارداد عادی‌سازی روابط ندارند. آن‌ها زندگی معمولشان را انجام می‌دهند.

بیشتر از