تنش میان ایران و امارات در خلیج‌فارس

ایران کشتی اماراتی را توقیف کرد، امارات دو صیاد ایرانی را کشت

هنوز مشخص نیست که ترتیب زمانی توقیف کشتی‌ها و تیراندازی به صیادان چگونه بود و کدام کشور گام نخست را در بروز این تنش برداشته است- اقتصاد آنلاین

وزارت امور خارجه ایران با انتشار اطلاعیه‌ای گفته است که یک کشتی اماراتی به دلیل «تردد غیرقانونی» توسط نیروهای گارد مرزی جمهوری اسلامی توقیف و خدمه آن بازداشت شدند.

این رویداد در روز دوشنبه رخ داده است و مقام‌های ایران امروز آن را رسانه‌ای کرده‌اند.

در روزی که این رویداد رخ داد، شناورهای گارد ساحلی امارات متحده عربی نیز به چند لنج صیادی ایران شلیک کرده‌اند که منجر به کشته شدن دو صیاد شد.

همچنین یک لنج ایرانی و خدمه آن نیز توسط مقام‌های مرزی امارات توقیف شده است.

هنوز مشخص نیست که ترتیب زمانی توقیف کشتی‌ها و تیراندازی به صیادان چگونه بود و کدام کشور گام نخست را در بروز این تنش برداشته است. 

وزارت خارجه ایران روز سه‌شنبه کاردار امارات را فراخوانده و خواستار «آزادی بازداشت شدگان و رفع توقیف از لنج صیادی و تحویل اجساد، خواستار جبران خسارات وارده و اتخاذ اقدامات مقتضی برای جلوگیری از بروز چنین حوادثی در آینده» شد.

در اطلاعیه وزارت خارجه ایران اعلام شده که امارات از طریق کاردار خود روز گذشته یک یادداشت رسمی ارسال کرد و در آن «تاسف عمیق خود را نسبت به بروز حادثه مزبور ابراز و آمادگی خود را برای جبران تمامی خسارت وارده اعلام کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این خبر هنوز به‌صورت رسمی از سوی مقام‌های امارات تائید و یا تکذیب نشده است.

تنش میان دو کشور پس از اعلام توافق دیپلماتیک میان اسرائیل و امارات افزایش یافته است.

سپاه پاسداران در واکنش به این توافق با انتشار بیانیه‌ای گفت که مردم امارات به‌زودی علیه حاکمان خود قیام خواهند کرد.

رئیس‌جمهور، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح، رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه نیز در روزهای گذشته به امارات هشدار دادند که جمهوری اسلامی سیاست خود را در قبال همسایه جنوبی‌اش تغییر خواهد داد.

بیشتر از