اخطار به مدرسه اسلامی لندن؛ مگر تروریست آموزش می‌دهید؟

مدرسه «فانوس دانایی» کودکان را به پیوستن به داعش تشویق می‌کرد

کلاس درس مدرسه اسلامی پسرانه «فانوس دانایی» (Lantern Of Knowledg)- عکس از تارنمای رسمی مدرسه  Lantern Of Knowledge

به دست‌اندرکاران مدرسه‌ای که یک توطئه‌گر حامی داعش را برای تدریس مطالعات اسلامی به کودکان استخدام کرده بود، رسما اخطار داده شد.

عمر حقی در سال ۲۰۱۸ به خاطر تلاش برای شست‌وشوی مغزی «ارتشی از کودکان» برای اجرای حملاتی همزمان در سراسر لندن، به حبس ابد محکوم شد.

او پیش از آن که استعفا دهد و ظاهرا تلاش کند به داعش در سوریه ملحق شود، از آوریل ۲۰۱۵ تا ژانویه ۲۰۱۶ به عنوان معلم در مدرسه راهنمایی «فانوس دانایی» (Lantern of Knowledge) در منطقه لیتون مشغول بود.

بعد از کشف توطئه او توسط آژانس‌های امنیتی، آقای حقی از بریتانیا ممنوع‌الخروج شد و توسط آژانس‌های امنیتی زیر نظر گرفته شد.

او در مدرسه‌ای مستقل و خصوصی به پسران ۱۱ تا ۱۶ ساله درس می‌داد و اعتراف کرده است که به دانش‌آموزان آنجا فیلمی از داعش نشان داده است.

در محاکمه او گفته شد که این کودکان «به شدت آسیب» دیده‌اند و سازمان نظارت بر خیریه‌ها، دریافته است که او از موقعیت و اعتماد به خود «به گونه‌ای مشمئزکننده سوءاستفاده کرده» است تا به کودکان دست یابد.

تحقیقاتی درباره هیات مدیره سازمان آموزشی خیریه فانوس دانایی که اداره مدرسه مذکور را بر عهده دارد، مدیران آن را به خاطر مدیریت بد و سوءرفتار مقصر شناخت و به آنها دستور داد تغییراتی انجام دهند.

سازمان نظارت بر خیریه‌ها گفت که این مدیران، کودکان را در معرض خطر، سوءاستفاده و آزار آقای حقی قرار داده‌اند که ناقض استانداردهای مدارس مستقل و سیاست‌های داخلی خود آنها است.

تیم هاپکینز، معاون دبیر این تحقیقات، گفت: «اقدامات حقی در این مدرسه خوف‌انگیز است. قابل قبول نیست که هیچ سازمان خیریه‌ای با تروریسم ارتباط داشته باشد و ما نگران این هستیم که اقدامات مخرب این مرکز باعث از دست رفتن اعتماد عموم مردم به سازمان‌های خیریه دیگر شود.»

این سازمان دیده‌بان گفت که تغییراتی در جهت بهبود اوضاع در این مدرسه انجام شده، و در عین حال اخطاری رسمی نیز برای آنها صادر شده است.

آقای هاپکینز گفت: «ما از هیات امنای این سازمان خیریه انتظار داریم از شکستی که در گزارش ما ترسیم شده است درس بگیرند و اقدامات لازم را برای تقویت مدیریت سازمان خود اتخاذ کنند. ما از نزدیک پیروی این مدیران از اقدامات لازم را زیر نظر خواهیم گرفت.»

تحقیقات دیگری توسط سازمان افستد نیز از سال ۲۰۱۷ این مدرسه را در ردیف «ناکافی» دسته‌بندی کرده که نیاز به بهبود شرایط خود دارد.

در ژانویه ۲۰۱۹، بعد از آن که حقی به زندان افتاد، بازرسان کتابی در کتابخانه مدرسه یافتند که مروج خشونت علیه همجنسگرایان بود و ادعا می‌کرد که این افراد خلاف «نظم طبیعی» هستند و همچنین اظهار می‌داشت که عامل «زنای محصنه» باید با مرگ مجازات شود.

علی‌رغم آن که حقی صلاحیت تدریس در هیچ مدرسه‌ای را نداشت، اما در مدرسه اسلامی دومی در شرق لندن با نام مدرسه «ریپل رود» در منطقه بارکینگ نیز به کودکان درس می‌داد.

قاضی پرونده گفت که او کودکان را آماده می‌کرده تا به «گروه شبه نظامی کوچکی» بپیوندند و آنها را مجبور کرده بود تعلیمات خود را از والدین خویش مخفی نگه دارند.

دین هیدون، رئیس واحد مبارزه با تروریسم کلانشهر لندن، گفت: «برنامه او این بود که ارتشی از کودکان تشکیل دهد تا به او در چند حمله تروریستی در سراسر لندن کمک کنند. او تمام سعی خود را کرد و به اعتقاد ما در افراطی کردن بعضی از کودکان ۱۱ تا ۱۴ ساله موفق هم بود.»

حقی برنامه حمله تروریستی همزمان به ۳۰ هدف، از جمله ساعت بیگ بن، متروی لندن، مرکز خرید وستفیلد، فرودگاه هیترو، دادگاه‌ها، مسلمانان شیعه، خبرنگاران، و گروه‌های افراطی دست‌راستی داشت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مکالمه‌ای تلفنی که از سوی پلیس شنود می‌شد، حقی بعد از حمله تروریستی سال ۲۰۱۷ در وست‌مینستر به یک دوست خود گفت که برنامه دارد «حملاتی‌ متعدد را در مناطق مختلف شهر به راه اندازد.»

او در آن تماس تلفنی گفت: «ما اسکادران مرگ هستیم که توسط الله فرستاده شده‌ایم و پیام او را برای انتقام‌جویی خون برادران عرب خود پیاده خواهیم کرد.»

او در مدرسه ریپل رود مخفیانه ۱۶ کودک به کوچکی ۱۱ ساله را  شست‌وشوی مغزی کرد و برای حملات تروریستی از آنها بهره جست.

حقی به کودکان تصاویری دلخراش، از جمله عکس یک پسر مرده را نشان داده بود و گفته بود اگر به او ملحق نشوند، آنها نیز با سرنوشتی مشابه مواجه خواهند شد و به آنها وعده «شهادت» داد.

یکی از این کودکان بعدتر به پلیس گفت: «عُمَر می‌خواهد گروهی ۳۰۰ نفره ایجاد کند. او اکنون ما را تعلیم می‌دهد که وقتی به کلاس دهم رسیدیم، از نظر جسمانی کاملا آماده مبارزه باشیم. عمر به ما گفت عضو دولت اسلامی شام و عراق است و داعش به او دستور داده تا حمله‌ای بزرگ در لندن طراحی کند.»

© The Independent