پکن اجباری بودن استفاده از ماسک در فضای آزاد را لغو کرد

تعدادی از ساکنان پکن می‌گویند همچنان از ماسک استفاده خواهند کرد

مقررات استفاده از ماسک در پکن یک بار هم در ماه آوریل لغو شده بود- Noel Celis / AFP

استفاده اجباری از ماسک در فضای آزاد برای ساکنان پکن، پایتخت چین، لغو شد که این نشان دهنده موفقیت چین در مقابله با کرونا است.

مقامات بهداشت پکن پس از آن که ۱۳ روز پیاپی هیچ مورد جدیدی از ابتلا به کرونا رخ نداد، محدودیت‌های مقررات قبلی در مورد اجباری بودن استفاده از ماسک در فضای بیرون از خانه را کاهش دادند.

مقررات استفاده از ماسک یک بار هم قبلاً در ماه آوریل لغو شده بود اما شیوع دوباره کرونا در ماه ژوئن سبب شد تا برای مهار آن دومین قرنطینه سراسری را به اجرا درآورند.

پیشرفت در ریشه‌کنی کرونا مختص پایتخت چین نبوده است و طبق اعلام چین به مدت پنج روز هیچ مورد از ابتلای جدید به کرونا که منشاء انتقال آن داخلی بوده باشد در سرزمین اصلی این کشور رخ نداده است.

به گفته تحلیل‌گران عامل موفقیت چین در مقابله با همه‌گیری کرونا، سخت‌گیری در اجرای قرنطینه‌های سراسری داخلی و از جمله استفاده اجباری از ماسک، آزمایش‌های گسترده و اجباری کردن قرنطینه خانگی در برخی موارد بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که هیچ‌گونه خبری از ابتلا با منشاء داخلی منتشر نشده است روز سه شنبه خبر ۲۲ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ با منشاء خارجی منتشر شد. اکنون ورود اکثر شهروندان غیرچینی به این کشور ممنوع شده است.

کاهش محدودیت استفاده از ماسک در پایتخت چین تازه‌ترین نشانه از بازگشت تدریجی این کشور به وضعیت عادی است.

اوایل این هفته عکس‌هایی در فضای مجازی همه‌بین شده بود و در آن‌ها هزاران نفر از اهالی ووهان (شهری که همه‌گیری جهانی کرونا از آن آغاز شد) بدون زدن ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در پردیسی آبی جمع شده بودند.

در حالی که ابتلا به کرونا و تلفات آن در بسیاری از کشورهای دیگر رو به افزایش است لغو قرنطینه در کشوری که همه‌گیری کرونا از آنجا آغاز شد، بسیاری را در غرب شگفت‌زده کرد.

به‌رغم رفع محدودیت‌ها در پکن شماری از اهالی می‌گویند در حال حاضر همچنان از ماسک استفاده خواهند کرد.

برخی می‌گوید استفاده از ماسک به آن‌ها احساس ایمنی بیش‌تری می‌دهد و برخی دیگر هم می‌گویند اگر طوری در اجتماع ظاهر شوند که گویی سلامت دیگران برای‌شان اهمیت ندارد احساس می‌کنند مایه آبروریزی است.

زن ۲۴ ساله‌ای اهل پکن که خود را کائو معرفی کرد به خبرگزاری رویترز گفت: فکر می‌کنم هر وقت که بخواهم می‌توانم دیگر ماسک نزنم اما باید دید برای دیگران هم این کار قابل قبول هست. می‌ترسم وقتی که مردم ببینند ماسک نزده‌ام دچار ترس و هراس شوند.

© The Independent

بیشتر از جهان