کنکور تجربی با بیش از ۷۹ هزار غایب برگزار شد

پس از لو رفتن سوالات گروه ریاضی، این بار شایعاتی مبنی بر لو رفتن سوالات تجربی به گوش می‌رسد

برگزاری کنکور سال ۹۹ از حاشیه‌های فراوانی برخوردار بود- عکس از تابناک

بنا بر گزارش سازمان سنجش، از میان ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ کارت ورود به جلسه که برای متقاضیان کنکور صادر شده، تا صبح امروز، حدود ۵۱۵ هزار نفر کارت خود را دریافت کرده‌اند. بنابراین بیش از ۷۹ هزار نفر از افراد ثبت نام کرده، کارت خود را دریافت نکرده‌اند. البته مطابق با شرایط هرساله، تعدادی از متقاضیان در لحظات پایانی، در مورد شرکت در آزمون تصمیم‌گیری می‌کنند. گفتنی است که کنکور گروه‌های هنر، ریاضی و علوم انسانی نیز با ۶۴ هزار غایب برگزار شد. پیشتر سازمان سنجش اعلام کرده بود که مجموعا یک میلیون و ۳۹۳ هزار و ۲۳۳ کارت برای متقاضیان امسال صادر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برگزاری کنکور سال ۹۹ از حاشیه‌های فراوانی برخوردار بود. با وجود افزایش خطر شیوع ویروس کرونا در تجمع‌ها و علیرغم مخالفت کارشناسان حوزه سلامت، این کنکور بالاخره برگزار شد. اگرچه سازمان سنجش مدعی است که کلیه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کرده، اما تصاویر منتشر شده از بیرون حوزه‌های برگزاری نشان می‌دهد که دست‌کم همراهان و والدین داوطلبان نسبت به اخطارهای بهداشتی بی‌توجه بوده‌اند. این موضوع احتمال شیوع کرونا و افزایش آمار جان‌باختگان ناشی از کرونا را طی ۱۴ روز آینده افزایش می‌دهد. سازمان سنجش پیشتر از ابتلای ۶۰ متقاضی کنکور به کرونا خبر داده بود.

کنکور امسال به دلیل خطرات ناشی از کرونا چندین بار به تعویق افتاده است. ایجاد فشار روانی مضاعف بر روی داوطلبان و نگرانی از سلامت عمومی باعث شده بود که بسیاری از روانشناسان، تعویق مجدد کنکور را برای سلامت روانی جامعه مضر ارزیابی کنند. به هر روی دولت در دوراهی اجرا و تعویق کنکور، گزینه نخست را انتخاب کرد. اگرچه شایعات بسیاری مبنی بر نفوذ مافیای کنکور بر تصمیم‌گیری‌های کلان آموزشی، از جمله کنکور وجود دارد.

لو رفتن سوالات کنکور

همچنین لو رفتن و فروش سوالات کنکور ریاضی نیز، موجب عدم امکان رعایت عدالت در آزمون شده است. حتی شایعاتی مبنی بر لو رفتن سوالات کنکور تجربی نیز وجود دارد. طی روزهای اخیر فایل کلید سوالات کنکور ریاضی در فضای اینترنت به فروش گذاشته شد. سازمان سنجش اعلام کرده که موضوع را پیگیری می‌کند و تا مشخص شدن صحت کلید سوالات و افراد منتفع، به بررسی‌های خود ادامه می‌دهد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تا اینجا دو نفر از کسانی که در انتشار عکسهای سوالات دست داشته‌اند، توسط نیروهای اطلاعاتی شناسایی و بازداشت شده‌اند. گفته می‌شود یکی از داوطلبان که قرار بوده در بیمارستان آزمون خود را برگزار کند، به وسیله گوشی موبایل خود از سوالات عکس گرفته و آن را منتشر کرده است. فرد خاطی هم‌اکنون در بازداشت به سر می‌برد. اگرچه این نخستین بار نیست که سوالات کنکور لو می‌رود، اما به دلیل مقارن شدن این موضوع با کرونا، فشار و نگرانی مضاعفی را ایجاد کرده است. به گفته سخنگوی سازمان سنجش،  تیم حفاظت این سازمان  همچنان پیگیر شناسایی سایر افراد احتمالی دست‌اندرکار در فروش سوالات است.

بیشتر از