روسیه واکسن کرونا را روی ۴۰ هزار نفر آزمایش می‌کند

این واکسن تا امروز فقط روی چند نفر از جمله دختر رئیس جمهور روسیه آزمایش شده است

دانشمندان سراسر جهان تصمیم روسیه برای تأیید واکسن قبل از آزمایش انبوه آن را با دیده تردید نگاه کرده‌اند-Handout / Russian Direct Investment Fund / AFP

واکسن آزمایشی روسیه قرار است روی ۴۰ هزار نفر در سراسر کشور امتحان شود.

این واکسن، که به احترام اولین ماهواره جهان «اسپوتنیک ۵» نام گرفته، پس از دو ماه آزمایش روی انسان در مقیاس کوچک، مورد تأیید مقامات روسی قرار گرفته است. نتایج آزمایشات مزبور هنوز منتشر نشده است.

ولادمیر پوتین رییس جمهور روسیه تصویب قانونی واکسن را هفته گذشته اعلام کرد و اظهار داشت آزمایش‌های اولیه مؤسسه گامالیا مسکو حکایت از ایمنی، اثربخشی و مصونیت طولانی مدت آن داشته است.

واکسن که تا امروز فقط روی چند نفر، از جمله دختر رئیس جمهور، آزمایش شده حالا با نظارت دانشمندان روسیه قرار است در ۴۵ مرکز پزشکی کشور روی ده‌ها هزار نفر مورد آزمایش قرار گیرد.

به گفته حامیان این پروژه روز پنج شنبه، فرآیند آزمایش انبوه که هفته آینده آغاز خواهد شد تحت سرپرستی یک نهاد تحقیقاتی خارجی انجام خواهد شد و داده‌های به دست آمده در پایان ماه در یک مجله علمی به انتشار خواهد رسید.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کریل دیمیتریو، رئیس صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که حامی این واکسن است، می‌گوید «یک سری کشورها شروع به جنگ اطلاعاتی علیه این واکسن روسی کرده‌اند.»

آقای دیمیتریو برای اطمینان دادن از این که داده‌های جمع‌آوری شده مطابق استانداردهای بین‌المللی خواهند بود، لازم ندانست درباره سازمان تحقیقاتی خارجی که سرپرستی پروژه را به عهده گرفته اطلاعات بیشتری ارائه دهد. وی اما مدعی شد داده‌ها در اختیار سازمان بهداشت جهانی قرار خواهد گرفت.

دانشمندان سراسر جهان تصمیم روسیه برای تأیید واکسن قبل از آزمایش انبوه آن را با دیده تردید نگاه کرده‌اند. این چنین آزمایش‌های «فاز سوم» معمولا برای تصویب قانونی ایمن بودن واکسن، ضروری است.

پروفسور فرانکوئیس بالوکس، مدیر مؤسسه ژنتیک دانشگاه کالج لندن، گفته است تصمیم به تصویب واکسن به این سرعت «بی‌ملاحظه‌گی و نابخردانه» است.

دفتر اروپایی سازمان بهداشت جهانی روز پنج‌شنبه اعلام کرد برای گرفتن اطلاعات بیشتر درباره واکسن و نتایج آزمایش‌های اولیه آن، گفتگوهایی را با طرف روسی آغاز کرده است.

کاترین اسمالوود، مقام ارشد بخش اورژانس دفتر اروپایی این سازمان گفته است این سازمان «گفتگوهای مستقیم» با روسیه را آغاز کرده و مسئولین سازمان به آنها گفته‌اند که برای انجام ارزیابی‌ها از سوی سازمان بهداشت جهانی «چه اقدامات و اطلاعاتی مورد نیاز است.»

وی گفت «نگرانی از ایمنی و اثربخشی واکسن فقط مختص به واکسن روسیه نیست. ما برای تمام واکسن‌های در حال تحقیق و توسه چنین نگرانی‌هایی داریم.»

وی تأکید کرد که سازمان بهداشت جهانی جهت سرعت بخشیدن به روند تهیه واکسن کرونا یک «رویکرد شتابنده» اتخاذ کرده است اما در عین حال گفته است «ضروری است ایمنی و اثربخشی را فدای سرعت نکنیم.»

این مقام مسئول افزود «قرار نیست با عجله از یک مرحله به مرحله دیگر بپریم تا زودتر به پایان کار برسیم. باید فرصت کافی داشته باشیم تا واقعا دریابیم واکسن به کجای کار رسیده و هر چه قدر می‌توانیم اطلاعات جمع کنیم.»

مقامات روسی گفته‌اند آغاز آزمایش واکسن در ماه جاری روی پزشکان انجام می‌شود و آزمایش انبوه احتمالا از ماه اکتبر شروع می‌شود.

به گفته دیمیتریو درخواست خرید میلیاردها دوز واکسن از سراسر جهان به روسیه رسیده است و این کشور ظرفیت تولید ۵۰۰ میلیون دوز در سال را دارد.

به گفته مارسلو ابرارد، وزیر خارجه مکزیک، این کشور به مسکو اعلام کرده پس از انجام کامل آزمایشات، مایل به خرید واکسن روسی است.

ابرارد پس از دیدار با سفیر روسیه در توئیتر خود آورده کشورش اعلام کرده «در سریع‌ترین زمان ممکن خواهان واکسن است.»

دو واکسن احتمالی دیگر کووید-۱۹ نیز در آمریکا و جای دیگر وارد این مرحله آزمایشی شده‌اند و نیازمند حدود ۳۰ هزار داوطلب هستند تا حاضر به دریافت واکسن و تحقیقات پس از آن باشند.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان