آمریکا درخواست رسمی فعال شدن مکانیسم ماشه را تسلیم سازمان ملل کرد

جواد ظریف از شورای امنیت خواسته بازگشت تحریم‌ها علیه ایران را رد کند

مقر اصلی سازمان ملل در شهر نیویورک، ایالات‌متحده - JON LEVY / AFP

خبرگزاری فرانسه می‌گوید دولت آمریکا با ارائه نامه‌ای به سازمان ملل رسماً خواست خود را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌‌المللی علیه ایران اعلام کرد. 

رویترز هم نوشته است که «آمریکا نامه‌ای را تقدیم ۱۵ عضو شورای امنیت سازمان ملل کرده که ایران را به عدم پایبندی به توافق هسته‌ای برجام متهم می‌کند».

مایک پمپئو نامه رسمی دولت آمریکا را تقدیم به سازمان ملل کرده است. این در حالی‌ست که تلویزیون جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که جواد ظریف، وزیر امور خارجه مملکت در نامه‌ای به شورای امنیت، از اعضای این شورا خواسته است که درخواست آمریکا برای بازگشت تحریم‌های بین‌المللی را رد کنند.

این نامه توسط نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان ملل به رئیس شورای امنیت سازمان ملل تحویل داده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه این نامه آمده است: «مقام‌های آمریکایی در موارد متعددی به پایان مشارکت این کشور در برجام اشاره کردند که از جمله آن رئیس جمهوری ایالات متحده در فرمان اجرایی خود بارها به تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران اشاره کرده است که این کشور در هشت مه ۲۰۱۸ مشارکت ایالات متحده در برجام را متوقف کرده است.»

تلاش آمریکا برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه از آن جهت است که پیش‌نویس قطع‌نامه تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سازمان ملل رای نیاورد.

دونالد ترامپ پیش‌تر و بعد از رای‌گیری در شورای عالی امنیت سازمان ملل از عزم جدی کشورش برای فعال سازی مکانیسم ماشه خبر داد.

پس از آن بود که مایک پمپئو به نیویورک آمد تا رسما درخواست آمریکا را به سازمان ملل تقدیم کند. 

اتحادیه اروپا می‌گوید آمریکا حق فعال کردن مکانیسم ماشه را ندارد چراکه از توافق برجام خارج شده است.  جوزف بورل، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، پیش‌تر گفته بود که «آمریکا به خاطر خروج از توافق هسته‌ای از چنین حقی برخوردار نیست».

چین و روسیه هم که در رای‌گیری تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران رای منفی داده بودند، مخالف فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا هستند. 

بیشتر از