سپاه قدس ۶۷۰ تن نیترات آمونیوم به حزب‌الله داده بود

این محموله بزرگ در سال ۲۰۱۳ به حزب‌الله لبنان فروخته شد

بندرگاه بیروت پس از انفجار-AFP

گزارش یک روزنامه آلمانی نشان می‌دهد که ایران برای حزب‌الله لبنان صدها تن نیترات آمونیوم فرستاده بود. ارسال این مواد، حوالی همان زمانی که لبنان هزاران تن نیترات آمونیوم را مصادره کرد صورت گفته است؛ همان ماده‌ای که به انفجار مرگبار بندر بیروت انجامید.

روزنامه دی‌ولت آلمان، از سرویس‌های امنیتی غربی نقل کرده که نیروی فرامرزی قدس سپاه پاسداران، حدود ۶۷۰ تن نیترات آمونیوم در میانه و اواخر سال ۲۰۱۳ به حزب‌الله ارسال کرده و ۷۲ هزار دلار بابت آن دریافت کرده است.

شواهد منتشرشده از سوی مقامات لبنانی حاکی از آن است که انفجار چهارم اوت بیروت با دو هزار و ۷۵۰ تن ماده منفجره نیترات آمونیوم ارتباط داشته است. این مواد بدون هیچ اقدام حفاظتی، به مدت شش سال در یکی از انبارهای بندر نگهداری می‌شد.

نیترات آمونیوم هم می‌تواند به‌عنوان کود شیمیایی مورد استفاده قرار گیرد و هم در ساخت بمب به کار ‌رود.

نیترات آمونیومی که انفجار آن به مرگ ۱۸۰ نفر و تخریب بخش‌های بزرگی از پایتخت لبنان انجامید، از یک کشتی ضبط شده بود که از گرجستان به موزامبیک می‌رفت.

گفته شد که این کشتی به دلیل نقص فنی در بندر بیروت متوقف شده بود. مقام‌های بندر به دلیل آن‌که کشتی نتوانست معاینات فنی را بگذراند، اجازه حرکت به آن ندادند. مدتی بعد، به دلیل عدم پرداخت هزینه‌های بندر، این کشتی و بار آن توقیف شد.

بار این کشتی سال‌ها در یکی از انبارهای بندر به‌صورت ناایمن نگهداری شد و فاجعه روز چهارم اوت را به دنبال داشت.

گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه استفاده از نیترات آمونیوم در جنگ سوم لبنان

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله به‌طور قاطع این موضوع را رد کرد که گروهش هرگونه سلاح یا ماده منفجره‌ای در بندر بیروت انبار کرده باشد: «من مایلم که به‌طور کامل و قاطع رد کنم که ما در بندر دارایی داشته‌اشیم؛ هیچ سلاحی، هیچ موشک یا بمبی، هیچ کلت یا گلوله یا نیترات آمونیومی.»

روزنامه دی‌ولت تائید کرده که هیچ مدرکی مبنی بر این‌که حزب‌الله مسئول انتقال نیترات آمونیوم به بندر بوده وجود ندارد. اما می‌گوید که ممکن است برای این گروه برای استفاده از این نیترات آمونیوم در آینده، در ناتوانی مقامات لبنانی در انتقال این مواد نقش داشته باشد.»

ارتباط حزب‌الله با نیترات آمونیوم در حوادثی که قبلاً در آلمان و بریتانیا اتفاق افتاد روشن شد و گزارش آن‌ها به‌طور وسیع انتشار یافت. در آن حوادث، به مأموران حزب‌الله مقادیر زیادی از این ماده داده شده بود.

گفته می‌شود که در سال ۲۰۱۵ در لبنان، در پی پیشنهاد موساد، سرویس امنیتی بریتانیا چهار عامل حزب‌الله را با سه تن نیترات آمونیوم دستگیر کردند. این مواد در کیسه‌های آرد نگهداری می‌شد. روند اطلاعاتی مشابهی، به کشف یک عامل حزب‌الله در آلمان منجر شد. این فرد آن‌قدر نیترات آمونیوم داشت که می‌توانست «یک شهر را منفجر کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش تایمز اسرائیل، کانال ۱۳ در اوایل ماه جاری در گزارشی ادعا کرد که حزب‌الله برای استفاده از نیترات آمونیومی که در بندر بیروت انبار شده بود، برنامه داشت. حزب‌الله می‌خواست از این مواد در «جنگ سوم لبنان» علیه اسرائیل استفاده کند. این کانال به منبع خود اشاره‌ای نکرد.

یک کارشناس امنیتی غربی به روزنامه دی‌ولت گفته که حزب‌الله، نیترات آمونیوم را برای حمله به اسرائیل می‌خواست. او به این موضوع اشاره کرده که این سازمان در آن زمان روی حفر چندین تونل برای حمله به اسرائیل کار می‌کرد و قرار بود از این مواد منفجره برای حمله به اسرائیل از طریق آن تونل‌ها استفاده شود.

بسیاری از لبنانی‌ها معتقدند که این انفجار نتیجه دهه‌ها فساد و غفلت طبقه حاکم بوده است. مقام‌های لبنان شرایط اضطراری پس از انفجار بیروت را تا ۱۸ سپتامبر تمدید کردند.

پرسنل اف‌بی‌آی به درخواست مقام‌های لبنان به محل حادثه رفته‌اند تا تحقیقات کاملی انجام دهند. فرانسوی‌ها هم تحقیقات خود را درباره انفجار لبنان پیش می‌برند.

مقام‌های لبنان هم با وجود تردیدهایی که در داخل کشور درباره اعتبارشان وجود دارد، در حال انجام تحقیقات دولتی هستند.

بیشتر از