اعتراضات بلاروس؛ اتحادیه اروپا پشت سر معترضان 

مقامات اتحادیه اروپا می‌گویند نتایج انتخابات بلاروس پذیرفتنی نیست

دامنه اعتراضات مردم در بلاروس هر روز گسترده‌تر می‌شود - Sergei GAPON / AFP

اعتراضات گسترده در بلاروس در واکنش به انتخاب مجدد لوکاشنکو رئیس جمهور این کشور، واکنش‌های جهانی را در پی داشته است.

پس از آنکه بریتانیا رسما نتایج این انتخابات را نپذیرفت، امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد، اتحادیه اروپا در نشست سران خود اعلام کرده است که نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را نمی‌پذیرد.

امروز هم‌چنین شارل میشل، رئیس شورای اروپا، اعلام کرده است که تعداد قابل‌توجهی از مقامات بلاروس، به دلیل ارتباط داشتن با تقلب انتخاباتی و سرکوب مردم، به لیست تحریم‌های اروپا اضافه می‌شوند.

این مقام مسئول  در توئیتی نوشت: «خشونت باید متوقف و مذاکرات فراگیر و صلح‌آمیز آغاز شود. رهبری بلاروس باید بیانگر خواست و اراده مردم کشور باشد.»

پیش‌تر اسوتلانا تیکانوفسکایا رقیب اصلی الکساندر لوکاشنکو از رهبران اتحادیه اروپا خواسته بود که نتایج این انتخابات این کشور را نپذیرند. خانم اسوتلانا تیکانوفسکایا، که به نظر می‌رسید به راحتی در انتخابات پیروز شود، پس از تهدیدهایی علیه خانواده‌اش، مجبور شد روز سه شنبه بلاروس را ترک کند.

دامنه اعتراضات مردم در بلاروس هر روز گسترده‌تر می‌شود و گزارش‌ها حاکی از آن است که برخی سازمان‌ها و کارخانه‌ها نیز به این اعتراضات پیوسته‌اند و حتی گزارش شده بود که  شماری از کارمندان تلویزیون ملی به معترضان پیوستند و دست از کار کشیدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چند روز پیش هم کارگران یک کارخانه کامیون سازی که آقای لوکاشنکو برای بازدید به آنجا رفته بود، رئیس جمهور بلاروس را هو کردند و از او خواستند کناره‌گیری کند.

طبق نتایج رسمی انتخابات بلاروس، لوکاشنکو با کسب ۸۰ درصد آرا برنده این انتخابات اعلام شد. معترضان در بلاروس می‌گویند در این  انتخابات «تقلب» شده است.

روز گذشته وزیر خارجه بریتانیا اعلام کرده بود که کشورش نتایج انتخابات رقابتی ریاست جمهوری بلاروس را به رسمیت نمی‌شناسد.

دومنیک راب خواهان انجام تحقیقات بین‌المللی در مورد «سرکوب وحشتناک» معترضان توسط نیروهای امنیتی بلاروس شده بود که تحت اختیار الکساندر لوکاشنکو هستند.

آقای لوکاشنکو هرگونه احتمال برگزاری مجدد انتخابات را رد کرده است.رییس جمهوری بلاروس با حمله به غرب گفته اگر کشورش انتخابات را دوباره برگزار کند «از هم می‌پاشد».