تحریم تسلیحاتی ایران و حج؛ محور نشست مجازی کابینه عربستان

این نخستین نشست کابینه پس از جراحی ملک‌سلمان بود

 نشست کابینه عربستان به صورت مجازی برگزار شد-handout via REUTERS

ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی، ریاست یک نشست مجازی کابینه را به عهده گرفت که موضوع عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در آن به بحث گذاشته شد. در این نشست تأکید شد که «این پادشاهی، از هر تدبیر بین‌المللی برای بستن دست‌های خرابکارانه ایران در منطقه حمایت می‌کند.»

خبرگزاری دولتی سعودی‌پرس گزارش داد که سلمان بن‌عبدالعزیز، برای نخستین بار از زمان جراحی موفقیت‌آمیز و ترخیص از بیمارستان در ماه گذشته، دیروز، ۲۸ مردادماه، ریاست نشست کابینه را به عهده گرفته است.

پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی ۳۰ ژوئیه پس از عمل جراحی برای برداشتن کیسه صفرا، از بیمارستان مرخص شد.

وزرای حاضر در نشست روز سه‌شنبه کابینه، به شکست تلاش آمریکا برای تمدید یک دهه تحریم بین‌المللی برای تجارت اسلحه از سوی تهران اشاره کرده و گفتند: «منطقه تاکنون از دخالت‌های ایران رنج بسیاری برده است. برداشتن تحریم‌های بین‌المللی ایران، درباره همه انواع سلاح‌ها، به تخریب و ویرانی بیشتر می‌انجامد و آتش منازعات منطقه را شعله‌ور می‌کند.»

این وزرا تأکید کردند: «پادشاهی عربستان سعودی از هر تدبیر بین‌المللی که دست‌های خرابکارانه ایران در منطقه را ببندد حمایت می‌کند.»

در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که هفته گذشته برگزار شد، تنها دو کشور به پیشنهاد آمریکا مبنی بر تمدید تحریم‌های هسته‌ای ایران رأی مثبت دادند و این تحریم‌ها تمدید نشد. به نوشته خبرگزاری سعودی پرس، ایران دولت ترامپ را مورد تمسخر قرار داد که تنها حمایت جمهوری دومینیکن را جلب کرده است.

هیچ زائری در حج تمتع به کرونا مبتلا نشد

کابینه سعودی موضوع برگزاری حج امسال در دوران کرونا را هم موردبحث قرار داد. بر اساس گزارشی که ارائه شد، در طول زیارت یک‌هفته‌ای، هیچ‌یک از زائران یا کارکنان به ویروس کرونا مبتلا نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این نشست کابینه به افزایش قابلیت آزمایش گیری در عربستان سعودی به بیش از چهار میلیون اشاره شد. بر اساس گزارش وزارت بهداشت عربستان سعودی، یک‌هزار و ۴۰۹ مورد جدید ابتلا به کووید-۱۹ در روز سه‌شنبه ثبت شد که آمار کلی ابتلا در این کشور را به ۳۰۱ هزار و ۳۲۳ مورد رساند. ۲۴ هزار و ۹۴۲ نفر اکنون به این ویروس مبتلا و تحت درمان هستند.

بر اساس این گزارش، حال یک هزار و ۷۱۶ نفر از مبتلایان به کووید-۱۹ در عربستان سعودی وخیم، و حال بقیه مساعد است.

با ثبت ۳۴ مورد مرگ جدید، تعداد افرادی که بر اثر ابتلا به کرونا در این کشور جان باخته‌اند به سه هزار و ۴۷۰ مورد رسید.

کابینه سعودی، همچنین موضوع کمک به لبنان، پس از انفجار روز چهارم اوت، و روند اجرای توافق ریاض درباره سیستم تقسیم قدرت بین دولت یمن و شورای انتقالی جنوب را به بحث گذشت.

بیشتر از جهان