استقبال آمریکا و اسرائیل از محکومیت عضو حزب‌الله در پرونده ترور حریری

«پایان دادن به مصونیت افراد برای تضمین ثبات، امنیت و استقلال لبنان ضروری است»

سلیم عیاش ۵۶ ساله از سوی دادگاه لاهه به دست داشتن در ترور نخست‌‌وزیر لبنان در سال ۱۳۸۴ محکوم شد-Piroschka VAN DE WOUW / ANP / AFP

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن استقبال از حکم دادگاه لاهه در محکوم کردن سیلم عیاش به دست داشتن در ترور رفیق حریری در توییتر نوشت: «پایان دادن به مصونیت افراد برای تضمین ثبات، امنیت و استقلال لبنان امری ضروری است.»

سلیم عیاش ۵۶ ساله که عضو حزب‌الله معرفی می‌شود، از سوی دادگاه لاهه به دست داشتن در ترور نخست‌‌وزیر لبنان در سال ۱۳۸۴ محکوم شد. او در مجموع به پنج فقره قتل شامل ترور حریری، متهم شده است.

این دادگاه سه فرد دیگر با نام‌های اسد صبرا، حسن حبیب مرحی و حسن عنیسی را از اتهام دست داشتن در ترور ۱۵ سال قبل رفیق حریری تبرئه کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعلام حکم این دادگاه بین‌المللی در هلند باتوجه به انفجار عظیم دو هفته قبل بیروت تا روز گذشته به تعویق افتاد.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد که محکومیت سلام عیاش، به آشکار شدن موضوعی کمک می‌کند که جهان در حال مشاهده آن است. اینکه حزب‌الله و اعضایش آنگونه که ادعا می‌کنند مدافع لبنان نیستند. آنها یک سازمان تروریستی هستند که اهداف فرقه‌گرایانه جمهوری اسلامی را دنبال می‌کنند.

آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از جمله آلمان، حزب‌الله را یک سازمان تروریستی معرفی کرده‌اند.

وزارت امور خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ای از حکم دادگاه لاهه و محکومیت عیاش استقبال کرد.

سعد حریری، فرزند رفیق حریری و نخست‌وزیر پیشین لبنان در واکنش به اعلام حکم دادگاه لاهه گفت: «زمانی که جرایم تروریستی بدون مجازات بودند به پایان رسیده است.» او در ادامه گفت که رای دادگاه را می‌پذیرد اما موضوع هنوز تمام نشده است.

بیشتر از جهان