رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی تحت بازداشت سربازان شورشی درآمدند

دولت فرانسه «به شدیدترین وجه این حادثه مهم» را محکوم می‌کند

رئیس جمهور مالی امیدوار بود که با دادن امتیاز به مخالفان و انجام توصیه واسطه‌های رهبران مذهبی، از میزان نارضیتی‌ها بکاهد-Sia KAMBOU, Ludovic MARIN / AFP

به گزارش مقامات و منابع متعدد، رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر مالی تحت بازداشت سربازان شورشی در‌آمده‌اند.

سربازان با محاصره محل سکونت رئیس جمهور ابراهیم ابوبکر کیتا در باماکو پایتخت، اقدام به شلیک هوایی و ایجاد رعب و وحشت  کردند. پس از ماه‌ها تظاهراتی که خواهان کناره‌گیری رئیس جمهور بوده‌اند حالا بیم یک اقدام کودتای نظامی بیش از پیش شده است.

نخست وزیر بوبو سیسی نیز علی رغم این که پیشتر خواستار «گفتگو» شده بود به بازداشت سربازان در آمده و تعدادی از مقامات عالی رتبه از جمله وزیر دارایی، عبدولای دافع، و رئیس گارد ملی دستگیر شده‌اند.

دستگیری‌ها یک روز دیگر از بحران سیاسی در کشوری را رقم می‌زند که سازمان ملل و استعمارگر پیشین، فرانسه، بیش از ۷ سال است تلاش می‌کنند آن را به حالت ثبات برسانند. از زمان کودتای ۲۰۱۲، شورشیان اسلام‌گرا توانسته‌اند نواحی غربی این کشور آفریقایی را تحت کنترل خود درآورند.

وقایع روز سه شنبه با تیراندازی در داخل پایگاه نظامی «کاتی»، در ۱۵ کیلومتری پایتخت، آغاز شد. آن طور که گزارش شده، سربازان با حمله به اسلحه‌خانه پادگان و به دست آوردن سلاح، اقدام به دستگیری افسران ارشد نظامی کردند.

سربازان سپس آزادانه وارد خیابان‌های بامکو شدند و به همه نشان دادند که کنترل شهر را به دست گرفته‌اند. بر اساس گزارش‌ها، ایستگاه تلویزیون دولتی مالی نیز ساقط شده است.

معترضان مخالف دولت اقدامات سربازان را مورد تشویق قرار دادند و برخی حتی ساختمان متعلق به وزیر دادگستری مالی را به آتش کشیدند.

آقای سی‌سی ابتدا از سربازان خواست سلاح خود را زمین بگذارند.

وی در اطلاعیه‌ای پیش از آن که از انظار عموم مخفی شود گفت: «هیچ مشکلی وجود ندارد که از راه گفتگو برطرف نشود.»

ناآرامی‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که معترضان خواستار کناره‌گیری آقای کیتا از ریاست جمهوری شدند. این مرد ۷۵ ساله پس از پیروزی در انتخابات برای دور دوم در سال ۲۰۱۸، متهم به فساد بوده و در شرایطی با انتقادات جدی در زمینه مدیریت اقتصاد و وضعیت امنیتی مواجه شده که کشور شاهد افزایش خشونت‌های عمومی و جهادی‌ها بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقدام به کودتا بلافاصله از طرف جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا، اکواز، محکوم شد. اکواز گروهی در منطقه است که در بحران سیاسی مالی نقش واسطه را ایفا کرده است. این گروه از سربازان شورش کرده خواست به پادگان‌های خود بازگردند.

فرانسه و سایر قدرت‌های بین‌المللی از بیم این که سقوط آقای کیتا بی‌ثباتی در مالی و تمامی منطقه «ساحل» در غرب آفریقا را بیش از پیش کند، شورش سربازان را محکوم کردند.

ژان ایوز لو درایان، وزیر خارجه فرانسه، گفته است دولت فرانسه «به شدیدترین وجه این حادثه مهم» را محکوم می‌کند. وی همچنین خواستار بازگشت سربازان به پادگان‌ها شد.

پیتر فام، فرستاده آمریکا نیز در توئیتر خود نوشته که آمریکا «مخالف تمام تغییراتی است که به صورت غیر قانونی در حکومت ایجاد شده باشند، چه از خیابان باشد چه از سوی نیروهای امنیتی.»

در تظاهرات ماه جولای، که با فراخوان مشترکی از سوی مخالفان سیاسی کیتا، رهبران مذهبی و فعالان مدنی صورت گرفت، دست کم ۱۴ نفر جان باختند.

رئیس جمهور مالی امیدوار بود که با دادن امتیاز به مخالفان و انجام توصیه واسطه‌های رهبران مذهبی، از میزان نارضیتی‌ها بکاهد اما رهبران معترضان هر گونه پیشنهاد برای پیوستن به یک حکومت اشتراکی را رد کرده‌اند.

گروه ائتلافی گفته است دستگیری کیتا در روز سه شنبه توسط سربازان شورش‌ کرده «کودتای نظامی نبوده، بلکه یک قیام ملی» بوده است.

نوحوم تاگو، سخنگوی ائتلاف (M5-RFP) به رویترز گفت: «کیتا نخواست به حرف مردم گوش دهد. ما حتی جانشین پیشنهاد کردیم، اما او با کشتن جواب ما را داد.»

آقای کیتا، که حمایت آشکار فرانسه و سایر متحدان غربی را در اختیار دارد، اولین بار با به دست آوردن بیش از ۷۷ درصد آراء در یک انتخابات دموکراتیک در سال ۲۰۱۳ به قدرت رسید.

گزارش بیشتر از خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان