اعتراف افسر سابق «سیا» به جاسوسی برای چین

چینگ‌ما «میزان قابل توجهی از اطلاعات دفاعی بسیار سری کشور» را در اختیار چینی‌ها قرار داده است

این اطلاعات شامل جزئیات سازمان داخلی سیا، هویت افسران و خبرچین‌های آنها، و روش‌های ارتباطات مخفی بوده است-SAUL LOEB / AFP

یک افسر سابق اداره مرکزی اطلاعات پس از اعتراف به جاسوسی دو جانبه، به اتهام فروش اسرار آمریکا به چین دستگیر شد.

به گزارش ای بی سی نیوز، الکساندر یاک چینگ‌ما، افسر ۶۷ ساله سازمان سیا، که بین سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۸۹ برای این سازمان کار می‌کرد، بخشی از خدمت خود را در منطقه آسیای شرقی و اقیانوس آرام گذارنده است.

بازپرسان می‌گویند چینگ‌ما، ۱۲ سال پس از ترک سازمان، دست کم با پنج افسر وزارت اطلاعات کشور چین دیدار کرده است. این ملاقات‌ها در هتلی در هنگ‌کنگ صورت گرفته که در جریان آنها وی «میزان قابل توجهی از اطلاعات دفاعی بسیار سری کشور» را در اختیار چینی‌ها قرار داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اطلاعات شامل جزئیات سازمان داخلی سیا، هویت افسران سیا و خبرچین‌های آنها، و روش‌های سازمان برای ارتباطات مخفی بوده است.

چینگ ما پس از ترک سیا به عنوان زبان‌شناس چینی در دفتر هونولو اف‌بی‌آی مشغول به کار شد. وی متهم است در زمان انجام وظیفه در این دفتر، از موقعیت خود برای نسخه‌برداری از اسناد و عکس‌های سیستم‌های موشکی و سایر اطلاعات طبقه‌بندی شده استفاده کرده است. وی متهم است این اطلاعات را از طریق واسطه‌های خود به چینی‌ها منتقل کرده است.

اف‌بی‌آی پس از آگاهی از اقدامات او ترتیبی می‌دهد که یک مأمور مخفی در قالب فرستاده‌ای از دولت چین با چینگ ما دیدار کند. آن طور که در پرونده قضایی آمده، مأموریت این بود که بررسی شود «چینگ ما چگونه تطمیع می‌شده و چقدر پول گرفته است.»

در ویدیویی که اف‌بی‌آی ضبط کرده است، چینگ ما در حالی دیده می‌شود که مشغول به شمارش دو هزار دلار پول نقدی است که مأمور مخفی به او داده است. مأمور مخفی گفته است پول برای این بوده که ثابت کند از طرف چینی‌ها آمده است.

بازرسان ادعا می‌کنند چینگ ما گفته «می‌خواسته» شاهد موفقیت «وطنش» باشد. او در هنگ‌کنگ به دنیا آمده است. او ظاهرا پذیرفته که در جریان ملاقات‌های خود اطلاهات طبقه‌بندی شده را در اختیار چینی‌ها قرار داده است.

همچنین یکی از بستگان چینگ ما، مردی ۸۵ ساله‌ که سابقا برای سیا کار می‌کرده، جاسوس چینی‌ها از آب در آمده اما به خاطر سن بالا و «ناتوانی ذهنی» دستگیر نشده است.

سال گذشته نیز یکی دیگر از افسران سابق سیا به نام جری چون شینگ لی پس از اعتراف به همکاری با آژانس اطلاعاتی چین در دادگاه، به ۱۹ سال حبس محکوم شد.

به گزارش ای‌بی‌سی نیوز، اطلاعاتی که چینگ ما به چینی‌ها داده روش‌های مورد استفاده سیا در ارتباطات مخفی را به خطر انداخته و باعث مرگ مأمورین اطلاعاتی چینی شاغل در آمریکا شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان