مشاور وزیر کشور: گزارش دقیقی از حوادث آبان۹۸ به حسن روحانی ارائه شده

«وزیر کشور گزارش دقیق و کاملی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب شناسی حوادث آبان نوشته است»

خبرگزاری رویترز در روزهای پرالتهاب ایران خبر از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر داد - AFP

روح الله جمعه‌ای، مشاور وزیر کشور ایران در واکنش به اظهارات حسام الدین آشنا، دستیار رئیس جمهوری ایران مبنی بر متفاوت بودن اعداد کشته شدگان اعتراضات آبان ۹۸ و اینکه هنوز گزارش دقیقی به ریاست جمهوری درباره حوادث آبان‌ماه و تعداد کشته‌شدگان ارائه نشده است، گفت: «وزیر کشور گزارش دقیق و کاملی از حوادث آبان ماه را به رئیس جمهور ارائه داده است.»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور، مشاور وزیر گفته است که:« وزیر کشور گزارش تفصیلی و کارشناسی از علل وقوع، شرح کامل واقعه و آسیب شناسی دقیق حوادث آبان ماه و عملکرد بخش های مختلف درگیر در ماجرا را به تمامی مقامات و مسئولان ذی ربط از جمله رئیس جمهور ارائه داده است.»

روز گذشته بود که رسانه‌های ایران به نقل از  مصاحبه حسام الدین آشنا، دستیار حسن روحانی با ماهنامه «اندیشه پویا» نوشته بودند که «اعداد متفاوتی به رئیس جمهور اعلام می‌شود. نیروی انتظامی یک چیز می‌گوید، وزارت کشور چیز دیگری می‌گوید، وزارت بهداشت و درمان هم عدد دیگری را می‌گوید. حرف رئیس‌جمهور در نهایت این است که پزشکی قانونی باید اعلام کند چون همه این کشته‌شدگان در آخر به آنجا رفته‌اند». 

حسام‌الدین آشنا در این گفت‌وگو تاکید کرده بود که «ممکن است در نگاه اول متوجه نشویم ایشان چه می‌گوید، اما پزشکی قانونی متعلق به قوه قضائیه است و زمانی که ایشان می‌گوید پزشکی قانونی تعداد را اعلام کند، منظورش این است که مسئولیت این کار با قوه قضائیه است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گمانه‌زنی‌ها درباره تعداد کشته شدگان آبان‌ماه خونین ۹۸ بسیار زیاد است. خبرگزاری رویترز در روزهای پرالتهاب ایران خبر از کشته شدن ۱۵۰۰ نفر داد و سازمان حقوق بشری عفوبین‌الملل تعداد کشته‌شدگان را بیش از ۳۰۰ نفر اعلام کرد.

پس از گذشت چندین‌ماه، تنها روایت رسمی مقامات جمهوری اسلامی در ایران درباره حوادث خونین آبان۹۸ اعلام رقم ۲۳۰ کشته در جریان اعتراضات است که چندی پیش از زبان ذوالنوری نماینده مجلس شورای اسلامی بیان شد.

دوازدهم خرداد ماه بود که مجتبی ذوالنوری رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم، در جمع خبرنگاران رسانه‌های داخلی برای اولین‌بار از به شرح جزئیاتی از حوادث آبان‌ماه ۹۸ پرداخت و مدعی شد که «حوادث آبان ماه ۲۳۰ کشته و ۲ هزار مجروح از معترضان و ۵ هزار مجروح از کسانی که برای تامین نظم و امنیت کمک می‌کردند، داشته است».

مجتبی ذوالنوری که پس از ماه‌ها برای اولین‌بار به ارائه جزئیاتی از آمارهای حوادث آبان‌ماه می‌پرداخت، گفته بود: « شش نفر از کشته شده‌ها از نیروهای انتظامی و نظامی، ۲۰ درصدشان از کسانی بودند که برای تامین امنیت به صورت خودجوش حاضر شده بودند، ۷ درصد در درگیری‌های مستقیم با نیروهای نظامی کشته شدند و ۱۶ درصد در حمله به اماکن نظامی کشته شدند».

پس از گران شدن ناگهانی قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته و شروع گسترده اعتراضات مردمی در بیش از ۲۱ استان کشور، سرکوب شدید اعتراضات مردمی در اقصی‌نقاط مملکت در دستور کار نیروهای امنیتی و پلیسی قرار گرفت و در تمامی شهرهایی که آتش خشم مردم شعله‌ور شده بود تعدادی زیادی از معترضان بازداشت شدند. 

بیشتر از