کرونا در ایران؛ آمار بالای کشته شدگان و اصرار به برگزاری مراسم محرم 

همانطور که دریا رفتن و بازار تعطیل نشد محرم هم باید برگزار شود

بیمارستان رازی اهواز- عکس ازخبرگزاری ایسنا/علیرضا محمدی

در حالی که سخنگوی وزارت بهداشت ایران از فوت ۱۶۵  بیمار مبتلا به کرونا طی ۲۴  ساعت گذشته در ایران خبر داده است  و آمار فوت شدگان در اثر کرونا همچنان سه رقمی مانده است، تشکیک در چگونه برگزار کردن مراسم محرم در ایران به یکی از مهم ترین معضلات و دغدغههای مذهبیون تبدیل شده است. 

با آرام نشدن شرایط بیماری کرونا در ایران رییس سازمان اورژانس کشور از افزایش چهار برابری تماس ها با اورژانس کشور در دوران کرونا خبر داده است. 

در عین حال برخی از مداحان وابسته به حکومت در ایران و نمایندگان ولی فقیه و امامان جمعه در شهرهای مختلف ایران همچنان نسبت به برگزاری مراسم محرم در این کشور اصرار دارند. 

نماینده ولی‌فقیه در مازندران با اشاره به سفرهای اخیر شهروندان به استانهای شمالی در ایران گفته است :« نه می شود سواحل و بازار را تعطیل کرد و نه معنویات را کنار گذاشت، بلکه باید با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی، اقدام کرد.» محمد باقر محمدی لائینی با عنوان این مساله که « گر امام حسین (ع) نبود، انقلاب، ۴۰ سال مقاومت و ایستادگی، مبارزه با ظالمان و مستکبران زمان اتفاق نمی‌افتاد» گفته است « ما باید بر طبق شرایط عزاداری کنیم».  

آقای نائینی با اشاره به وی با اشاره به ادامه دار بودن شرایط کرونا در کشور و در دنیا نسبت به برگزاری مراسم مذهبی و نمازجمعه تاکید داشته و گفته است:«باید با رعایت اصول بازار و مسجد باز باشد و فعالیت کند، چرا که شاید این بیماری سالیان سال وجود داشته باشد، در مسئله نمازجمعه و تریبون نماز جمعه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و حداقل حضور برگزار شود، از تریبون نماز جمعه می‌شود برای مبارزه با همین بیماری استفاده کرد».

استان مازندان از جمله استانهایی در ایران بوده است که با گذشت شش ماه همچنان در وضعیت قرمز کرونائی وجود دارد.  نماینده رهبر جمهوری اسلامی ایران در مازندران همچنین  با اشاره به مطالب منتشر شده در فضای مجازی عنوان کرده است :«گاهی مجذوب فضای مجازی می‌شویم که بخشی از آن در دست منافقان و یهودیان و افراطی‌هایی است که قصد تعطیلی کشور را دارند و بیشتر به دنبال تعطیلی معنویات هستند».

برگزاری جلسات متعدد در خصوص برگزاری مراسم محرم در ایران در حالی که ایران روزهای ملتهب شیوع کرونا را برای شش ماه متوالی پشت سر می گذارد انتقادهای بسیاری نیز در میان شهروندان ایرانی در شبکه های اجتماعی به همراه داشته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

برخی از مردم در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی با اعتراض بر اصرار به برگزاری مراسم محرم در ایران عنوان کرده اند :« چگونه است که برای عزیزانمان که بر اثر کرونا از دست رفته اند نمی توانیم مراسم عزاداری داشته باشیم ولی برای محرم مجاز هستیم؟» 

در عین حال برخی از خطبا و وعاظ شهر مشهد در خصوص نزدیکی ماه محرم و برپایی مراسم محرم در این شهر، بیانیه‌ای صادر کردند و خواستار مساعدت لازم از سوی نهادها و دستگاههای مربوطه برای برپایی مراسم عزاداری در فضای باز شدند. 

پیشتر هم برخی از مراجع تقلید و مداحان در ایران برگزار مراسم محرم در این کشور را الزامی دانسته بودند. سعید حدادیان مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران گفته بود: « بمیریم هم محرم امسال را با شکوه برگزار می‌کنیم». آقای حدادیان عنوان کرده بود:« من امسال با هرشرایطی دسته عزاداری بزرگی از میدان آزادی تا میدان انقلاب به راه می‌اندازم.» در عین حال آیت‌الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید هم در دیدار با محمد قمی رییس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر ضرورت برگزاری مراسم محرم گفته بود:« اگر این امور(برگزاری مراسم عاشورا و محرم) را رها کنیم اسباب دردسر است». حسن روحانی رییس جمهور ایران هم دوم مرداد ماه اعلام کرد، «از مراسم محرم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد».

با گذشت شش ماه از شیوع کرونا در دنیا ایران در مواجهه با موج دوم شیوع این بیماری در کشور آمار بالای مرگ و میر و ابتلا را تجربه می کند. 

به گزارش وزارت بهداشت در ایران، استانهای مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استانهای فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند. این وضعیت طی چند ماه گذشته متغیر نبوده و به طور ثابت استانهای یاد شده وضعیت مشابهی را تجربه کرده اند. 

مجموع بیماران کووید۱۹ در ایران  به ۳۴۵ هزار و ۴۵۰ نفر و مجموع جان باختگان نیز به ۱۹ هزار و ۸۰۴ نفر رسیده است. 

بیشتر از