اصرار امام جمعه مشهد بر حضور زائرین در میانه همه‌گیری کرونا

احمدعلم‌الهدی می‌گوید هر شهری باید در محدودیت‌های کرونایی «خودمختار» باشد

عکس آرشیوی از حضور جمعی پشت در حرم امام رضا که به دلیل شیوع ویروس کرونا بسته شد - MEHDI MARIZAD / AFP

شیوع کرونا در ایران و به تبع آن تعطیلی اماکن مذهبی در کشور و هم‌چنین ملغی شدن تمامی مراسم دینی در مساجد و هیئت‌ها واکنش‌های منفی بسیاری را به دنبال داشت. شیوع گسترده کرونا در قم باعث شد که از همان ابتدا صدای مخالفت‌های شخصیت‌های مذهبی کشور نسبت به طرح‌های قرنطینه عمومی کشور و بسته شدن اماکن مذهبی بلند شود. بسیاری از چهره‌های مذهبی و البته ذی‌نفع در باز ماندن اماکن مذهبی در شهر قم سرسختانه مخالف بسته شدن حرم بودند و هم‌تایان آنها در مشهد هم مصرانه بر باز بودن حرم رضوی در اوج همه‌گیری کرونا تاکید داشتند.

هرچند که شدت‌گیری شیوع کرونا در نهایت مخالفان تعطیلی حرم‌های رضوی و حضرت معصومه در مشهد و قم را راضی کرد اما بیشتر این چهره‌ها گاه و بی‌گاه نسبت به سیاست‌های دولت و مقامات بهداشتی نسبت به تعطیلی این اماکن مذهبی پرتردد اعتراض می‌کردند و بی‌هیچ دریغی از امکان اوج‌ گیری مجدد کرونا در مملکت بر بازگشایی هرچه زودتر این اماکن اصرار داشتند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه شهر مشهد، از همان ابتدای اجرای طرح تعطیلی اماکن مذهبی و هم‌چنین لغو برگزاری نماز جمعه در مملکت مخالف سرسخت تصمیمات مقامات دولتی درباره مقابله با کرونا بود. این روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ایران که مواضع تند او درخصوص مسایل فرهنگی همواره حاشیه‌ساز بوده در آخرین اظهارنظر خود درباره شرایط کرونایی کشور و مقابله با آن گفته است که «هر استان باید خودش با توجه به شرایط خودش درباره کرونا در تصمیم‌گیری مستقل باشد».

به گزارش روزنامه خراسان نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با اشاره به محدودیت‌های اجتماعی وضع شده برای مقابله با کرونا در سطح کلان کشور گفته است: «بسیاری مسائل و مشکلات مربوط به استان‌هاست، نمی‌شود از مرکز برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مسئله را در استان در دست بگیرد».

احمد علم‌الهدی که در وبینار مشترک با رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان‌رضوی  شرکت کرده بود، با بیان این‌که «باید برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا طرح‌های جدیدی داشت» گفته است که «باید وضعیت را سنجید و برای مشکلات فکری کرد که جوابگوی آن باشد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی که تلویحا از ایده «خودمختاری» استان‌ها و شهرهای کشور سخن می‌گفت با یادآوری این‌که «هر منطقه تابع شرایط خودش است» گفت: «مشهد و خراسان‌رضوی شرایط خاصی دارد که در هیچ کجای کشور این شرایط وجود ندارد اما متأسفانه این شرایط در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نمی‌شود».

علم‌الهدی به وضعیت اقتصادی شهر مشهد و استان خراسان رضوی هم اشاره کرده و گفته « اقتصاد شهر خوابیده و تا زائر نیاید، این مشکلات حل نمی‌شود».

بنای به ادعای این روحانی محافظه‌کار «فشار معیشتی» عامل برخی «بی‌ملاحظگی‌ها و کنار گذاشتن مراقبت‌ها» در شهر بوده است.

علم‌الهدی به رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی خراسان‌رضوی گفته است که «شبی که بسته شدن حرم اعلام شد، ۷۰ درصد حضور مردم در حرم کم و جلسات مذهبی تعطیل شد، مردم واقعاً این ملاحظه را داشتند اما امروز موقعیت به‌جایی رسیده که زندگی مردم دارد لنگ می‌شود».

آیت‌الله علم‌الهدی با بیان این‌که «بحث ما از اول این بوده که هر استان باید خودش با توجه به شرایط خودش در تصمیم‌گیری مستقل باشد» گفته «بسیاری مسائل و مشکلات مربوط به استان‌هاست، نمی‌شود از مرکز برای همه استان‌ها تصمیم‌گیری شود، اجازه دهند خود استان مدیریت مسئله را در استان در دست بگیرد».

اصرار امام جمعه مشهد بر حضور مسافران و زائرین در این شهر مذهبی کشور در حالی‌ست که بر اساس آمارهای رسمی کشور استان خراسان رضوی در هفته‌های گذشته در ردیف استان‌هایی در وضعیت هشدار بوده است.

پیش‌تر و در جریان صدور مجوز برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی در شهر مشهد، امام جمعه مشهد با سنگ‌اندازی‌ها و عدم ارایه مجوز به بسیاری از گروه‌های موسیقی در واقع خلاف قوانین جاری مملکت عمل کرده بود و به زعم بسیاری رفتارهای او نشان «خودمختاری» شهر مشهد و منطقه تحت نفوذ امام جمعه مشهد است. 

بیشتر از