کشف ماده‌ای که می‌تواند هوش مصنوعی را به بافت‌های مغز متصل کند

«این فناوری می‌تواند توانایی شنوایی فرد را فرای فرکانس‌های عادی گسترش دهد»

ترکیب ابزار الکترونیکی با بافت بدن انسان چالشی بزرگ بوده است - Shripad Naik

دانشمندان یک ماده بیو-سَنتِتیک بسیار قابل توجه کشف کرده‌اند که می‌تواند برای اتصال هوش مصنوعی به مغز انسان به کار رود. 

این نقطه عطف علمی در نمایشگاه مجازی پائیز ۲۰۲۰ انجمن شیمی آمریکا ارائه شد. این  گامی بزرگ در جهت ادغام پدیده‌های الکترونیکی با بدن انسان است که نتیجه آن به وجود آمدن موجوداتی نیمه انسان و نیمه ربات موسوم به «سای بورگ» است. 

ترکیب ابزار الکترونیکی با بافت بدن انسان چالشی بزرگ بوده است زیرا مواد سنتی از جمله طلا، سیلیکون و فولاد پس از پیوند در بافت‌ها تولید زخم می‌کنند. 

این گونه زخم‌ها نه تنها به بافت بدن لطمه می‌زنند بلکه روند علائم میان کامپیوتر و عضلات یا بافت مغز را هم مختل می‌کنند. اکنون پژوهشگران دانشگاه دلاور (آمریکا) توانسته‌اند با استفاده از چند نوع پولیمر این مشکل را حل کنند.   

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر دیوید مارتین که رهبری این پروژه را برعهده دارد می‌گوید: «زمانی این فکر در مورد این پروژه مطرح شد که متوجه شدیم تلاش می‌کنیم میکروالکترودهای ارگانیک اما سخت را به مغز متصل کنیم، اما بافت مغز از عناصر ارگانیک، نمکی و زنده ترکیب شده است. این روش موثر نبود و فکر کردیم باید راه بهتری پیدا کنیم. مواد الکترونیک ارگانیک مثل ترکیبات پولیمر را مورد آزمایش قرار دادیم که در ابزار غیر بیولوژیک به کار می‌رود و ترکیبی را پیدا کردیم که از نظر شیمیایی باثبات بوده و از نظر تجارتی در پوشش‌های آنتی استاتیک ابزارهای الکترونیک به کار می‌رود.»  

این ترکیب پولیمر که به «پِدُوت» موسوم است، دقیقا همان خاصیت‌هایی را دارد که برای اتصال ابزار الکترونیکی به بافت‌های بدن انسان لازم است بدون آن که ایجاد زخم کند. این ماده در عین حال می‌تواند  کارکرد پیوندهای پزشکی را هم بهبود بخشد. 

به تازگی کشف شد که پولیمر قابل انعطاف «پدوت» می‌تواند به خاطر قابلیتش برای ورود به درز اجسام و هدایت برق در آن‌ها، آجرهای استانداردی را که در ساختن خانه‌ها به کار می‌رود به واحدهای ذخیره انرژی تبدیل کند. 

پژوهش‌های اخیر از یک لایه «پدوت» همراه با یک پادتن برای ترغیب رشد رگ خونی پس از جراحت استفاده کرده است. این ماده همچنین می‌تواند در تشخیص مراحل اولیه رشد غده در بدن به کار گرفته شود.   

پولیمر‌های «پدوت» را می‌توان در تشخیص یا درمان سیستم عصبی مغز، و نیز در فرض برای اتصال پادتن‌ها با «دی ان ای» و «پپتیدها» (ترکیب دو اسید آمینه) استفاده کرد. 

دکتر مارتین می‌گوید: «اگر بخواهید از بیومولکول مورد علاقه‌تان نام ببرید، می‌توانید علی‌الاصول به لایه پدوت اشاره کنید که در هر گروه بیولوژیک که به آن علاقه‌مند باشید کارگر است.» 

پژوهشگران با دوپامین یک لایه پولیمر ساخته‌اند که در درمان رفتارهای معتادان موثر است. 

چندین کمپانی و نهادهای پژوهشی در حال حاضر مشغول کار روی تکنولوژی اتصال بافت‌های مغزی به کامپیوترند. احتمالا شرکت «نیورالینک» ایلان ماسک بیشتر از سایرین به تولید تجارتی آن نزدیک شده است. 

این شرکت جدید به زودی در اواخر ماه جاری جزئیات بیشتری در مورد چیپ‌های مغزی منتشر می‌کند که می‌تواند در آینده «باند کامل داده‌های کامپیوتری» را از طریق یک سیم «یو اس بی‌–سی» به مغز هدایت کند.  

ایلان ماسک چند بار به فناوری نیورالینک اشاره کرده است. او اوایل سال جاری گفت این فناوری «می‌تواند توانایی شنوایی فرد را فرای فرکانس‌های عادی گسترش دهد» و حتی به مردم امکان دهد صدای موسیقی را مستقیما به مغزشان بفرستند. 

آقای ماسک می‌گوید این گونه فناوری برای انسان به منظور رقابت با هوش مصنوعی پیشرفته لازم است. او ماه گذشته هشدار داد که انسان در خطر آن قرار دارد که ظرف پنج سال آینده تحت تسلط هوش مصنوعی قرار گیرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی