یونسکو در تلاش برای محافظت از آثار باستانی یمن

باران‌های سیل‌آسای اخیر، خطر فروپاشی سازه‌های تاریخی یمن را افزایش داده است

نمای از شهر قدیمی صنعا که ثبت میراث جهانی یونسکو شده است. عكس از: AFP

سازمان آموزشی، فرهنگی و علمی سازمان ملل متحد (یونسکو) اظهار داشت که این سازمان توانسته است از ۴۰ ساختمان تاریخی که در شهر قدیمی صنعا در معرض سقوط قرار گرفته بود، محافظت کند و سعی دارد در روزهای آینده ۴۰ ساختمان تاریخی دیگر را نیز مرمت و احیا کند.

این در حالی است که طوفان‌های سهمگین و بارش باران‌های سیل‌آسا که سرزمین یمن طی دو هفته گذشته شاهد آن بوده است، آسیب بسیاری به املاک عمومی و خصوصی و خانه‌های مردم از جمله ساختمان‌های تاریخی و آثار باستانی که ثبت میراث فرهنگی یونسکو بوده است رسانده و هزاران قربانی به‌جا گذاشته است.

سازمان یونسکو در بیانیه‌ای افزوده است که در آغاز کار پروژه مرمت و احیای آثار تاریخی یمن که از سوی اتحادیه اروپا تأمین مالی می‌شود، ۱۲۹ ساختمان در شهر قدیمی صنعا برای ترمیم انتخاب شده است.

یونسکو در اقدامی عملی برای محافظت از شهر صنعا در برابر باران‌های شدید، اظهار داشت که سازمان یونسکو و همکاران محلی، فعالیت‌های خود را برای ترمیم بخش‌های آسیب‌دیده دیوار تاریخی شهر صنعا و مرمت ۴۰ ساختمان تاریخی دیگر تا چند روز آینده آغاز خواهند کرد. البته ترمیم ۴۰ ساختمان دیگر که در معرض فرسایش قرار گرفته بود، پیش از عید قربان به پایان رسید و البته اگر مرمت‌های لازم در موقع صورت نمی‌گرفت  ساختمان‌های مزبور با خطر فروپاشی مواجه می‌شد.

به دنبال باران‌های شدید اخیر در یمن، یونسکو روز سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که تلاش‌های خود را برای محافظت از میراث‌های فرهنگی یمن، افزایش داده است. در بیانیه‌ای که در همین زمینه منتشر شده، آمده است که برای مرمت و محافظت از سه موقعیت تاریخی یمن که شامل بخش قدیمی شهر "صنعا"، "شبام حضرموت" و "زبیده" می‌شود و در اثر باران‌های شدید اخیر آسیب دیده است، یونسکو از صندوق اضطراری محافظت از آثار باستانی استفاده خواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، سازمان یونسکو از این که باران‌های سیل‌آسای اخیر، شهرهای مختلف یمن به ویژه موقعیت‌های تاریخی از جمله "صنعا"، "شبام" و "زبیده" را آسیب‌پذیر کرده و در نتیجه، هزاران تن از شهروندان یمن قربانی شده و صدها هزار تن دیگر بی‌خانمان شده اند، ابراز تأسف کرده است.

براساس آماری که از سوی اداره بناهای تاریخی تحت کنترل حوثی‌ها منتشر شده است، در اثر بارش باران‌های شدید دو هفته پیش، بخش‌هایی از دیوار قدیمی صنعا و حدود ۱۱۱ ساختمان تاریخی به طور جزیی و کلی، آسیب دیده و بیش از ۱۳۰ نفر جان خود را از دست داده اند.

به گفته ناظران و مقامات ذیدخل، باران‌های شدید اخیر، ضعف شدید زیرساخت‌های شهری را نمایان کرده و مردم آسیب‌دیده یمن که بیش از ۶ سال محتمل خسارت‌های فراوان جنگ بوده اند را با دشواری‌های تازه‌ای روبه‌رو کرده است.

پس از این‌که باران‌های شدید و سیل‌آسای ماه آوریل گذشته، شهر صنعا، پایتخت یمن را دچار آسیب کرد، بخش فرهنگی صنعا با ارسال درخواستی به دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر کل یونسکو خواستار اقدامات فوری برای محافظت از موقعیت‌های تاریخی یمن همچون "صنعای قدیم"، "شبام" و "زبیده" شدند. در پاسخ به این درخواست، یونسکو، مرحله دوم محافظت از آثار تاریخی را با مطالعه فنی مناطق مسکونی واقع در کرانه غربی السله (معبر آب باران) را اعلام کرد و البته قرار است کار مرمت و احیای ساختمان‌های تاریخی در همکاری با پروژه کارهای عمومی و سازمان حفاظت از شهرهای تاریخی به زودی آغاز شود.

در همین حال، یونسکو هشدار داده است که تغییر شرایط اقلیمی، بقای میراث‎‌های فرهنگی بی‌نظیر یمن که نمایانگر خلاقیت بشری بوده و توانسته است سال‌ها در برابر حوادث طبیعی مقاومت کند را با خطر فروپاشی روبه‌رو کرده است. بنابر این، ایجاب می‌کند مکانیسم ویژه‌ای برای محافظت از آثار باستانی یمن طرح شود تا میزان آسیب‌ها را کاهش دهد و در عین حال، شرایط زندگی ساکنان این مناطق را بهبود بخشد تا بتوانند این میراث‌های با ارزش فرهنگی را همان‌گونه که قرن‌ها از آن‌ها محافظت کردند، اکنون نیز به محافظت از آن‌ها بپردازند.

قابل ذکر است که فعالیت‌های این پروژه شامل مرمت خانه‌های شخصی و فضاهای عمومی در چهار موقعیت تاریخی یمن می‌شود و حدود ۴ هزار نفر تنها در ۳۰ موقعیت شهر قدیمی صنعا مشغول کار می‌شوند. قرار است کار این پروژه برای مدت سه سال ادامه داشته و فعالیت‌های آن مطابق به نیازمندی‌ها برنامه‌ریزی شود.

در پیوند به این موضوع، محمد جمیح، سفیر یمن در یونسکو، اظهار داشت که نمایندگی جمهوری یمن در یونسکو پیوسته با دفتر مرکزی یونسکو و نمایندگی‌های آن برای کشورهای خلیج فارس و یمن در تماس است تا همکاری و حمایت بیشتری را برای محافظت از سازه‌های تاریخی یمن در برابر باران‌های شدید اخیر جلب کند. وی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای مرمت و احیای شهرها و سازه‌های باستانی آسیب‌دیده، اظهار داشت که نمایندگی یمن در یونسکو سعی می‌کند بودجه پروژه مرمت و احیای ساختمان‌های آسیب‌دیده یمن از طریق صندوق اضطراری یونسکو تأمین شود.

در همین حال، معمر الاریانی، وزیر اطلاع رسانی یمن با نشر پیامی در تویتر از فراخوان سازمان یونسکو برای جلب حمایت مالی به منظور محافظت از سازه‌های آسیب‌دیده میراث جهانی در یمن، قدردانی کرده است.

از سوی دیگر، استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد، گفت: افزون بر این‌که صدها هزار نفر به دلیل جنگ و نا امنی در سال‌های گذشته وادار به ترک خانه‌های خود شدند، باران‌های شدید اخیر در یمن طی روزهای گذشته بیش از ۲۹ هزار نفر را بی‌خانمان کرده است. وی در بیانیه‌ای که در وب‌سایت سازمان ملل متحد منتشر شد، افزوده است که مقامات محلی یمن تعداد کشته شدگان ناشی از باران‌های سیل‌آسا را ۱۳۰ نفر و زخمی شدگان را بیش از ۱۲۰ نفر در استان‌های شمالی یمن تخمین می‌زنند. به گفته مقامات یمن، حداقل ۱۶ استان این کشور از باران‌های اخیر، آسیب دیده است و محدودیت‌های اعمال شده به منظور جلوگیری از گسترش انتشار بیماری کرونا و محدود بودن منابع غذایی، اقدامات بشردوستانه و روند امدادرسانی را به شدت دچار چالش کرده است.

© IndependentArabia

بیشتر از زندگی