انفجار بیروت؛ نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کرونا

«توانایی لبنان در مبارزه با کووید ۱۹ به یک ششم تقلیل یافته است»

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که با افزایش ۳۳ درصدی موارد ابتلا به کرونا، ده‌ها مرکز درمانی در بیروت «کارآمدی خود را از دست داده‌اند»-ANWAR AMRO / AFP

سازمان بهداشت جهانی هشدار داد که با افزایش ۳۳ درصدی موارد ابتلا به ویروس کرونا، ده‌ها مرکز درمانی در بیروت «کارآمدی خود را از دست داده‌اند». این نگرانی وجود دارد که انفجار هفته گذشته در بندر بیروت موجب بروز موج دوم کووید ۱۹ در این شهر شده باشد. 

این واقعه دستکم سه بیمارستان بزرگ را کاملا تخریب و به دو مرکز درمانی دیگر خسارت وارد کرده است. 

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ارزیابی ۵۵ کلینیک و مرکز درمانی در پایتخت لبنان نشان می‌دهد که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها با حدود ۵۰۰ تخت کاربردشان را از دست داده‌اند.  

بیشترین خسارات به بیمارستان «سن جورج» وارد آمده است که مرکز اصلی درمان و آزمایش ویروس کرونا بود. 

مدیریت بیمارستان، ویدیوی گرفته شده با دوربین‌های امنیتی بیمارستان را به طور اختصاصی با ایندیپندنت به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد موج انفجار درها و پنجره‌های بخش مراقبت ویژه کووید ۱۹ را از جا کنده است.   

در جریان این واقعه دستکم ۱۷ پرستار، بیمار و ملاقات‌کننده کشته شدند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

الکساندر نِم، مدیر امور درمانی بیمارستان از مرکز تخریب‌ شده آن به ایندیپندنت گفت: «توانایی لبنان در مبارزه با کووید ۱۹ به یک ششم تقلیل یافته است.» در این میان، ۱۸ بیمار مبتلا به کووید این بیمارستان به دیگر مراکز درمانی منتقل شده‌اند که خود با کمبود تجهیزات و تدارکات روبه‌روهستند. 

آژانس‌های امداد در مورد افزایش عفونت کرونا در بیروت هشدار داده‌اند زیرا از هنگام انفجار، مراکز پزشکی باید تلاش خود را هم بر درمان مجروحین انفجار متمرکز می‌کردند و هم رسیدگی به بیماران جدید مبتلا به کووید ۱۹. 

در عین حال، مقررات قرنطینه و حفظ فاصله اجتماعی با عملیات عظیم جست‌وجو (برای بازماندگان انفجار) و پاک کردن خیابان‌ها و این واقعیت که اکنون هزاران نفر بی‌خانمان شده‌اند، بی‌اثر بوده است.  

ماتیاس مایِر، مدیر منطقه‌ای کمیته صلیب سرخ بین‌المللی در لبنان می‌گوید: «ما متوجه افزایش سی‌وسه درصدی موارد ابتلا به کووید ۱۹ (در بیروت) بوده‌ایم که نظام درمانی تحت فشار این شهر را بیش از پیش در تنگنا گذاشته است.»  

او افزود: «عملیات پاکسازی شهر بسیار سنگین است و بیمارستان‌هایی که هنوز کار می‌کنند، گنجایش نداشته و سخت نیازمند تدارکات و تجهیزات بیشترند.» 

دولت لبنان که در چنگال یک بحران مالی بی‌سابقه است، پیش از این هم برای مقابله با کووید ۱۹ دچار مشکل بود و قبل از انفجار که به کشته شدن بیش از ۱۷۰ و جراحت ۶۰۰۰ نفر انجامید، مقررات قرنطینه جدیدی اعمال کرده بود. 

به دنبال این فاجعه و بالا گرفتن خشم عمومی کابینه لبنان استعفا داد. 

اما دولت پیش از کناره‌گیری اعلام وضع فوق‌العاده کرده بود و به ارتش اختیار اعمال مقررات منع رفت‌وآمد، اجتماعات و سانسور رسانه‌ها را داده و رسیدگی به موارد تخطی از مقررات امنیتی توسط غیرنظامیان را به دادگاه‌های نظامی سپرد. 

پارلمان لبنان روز پنج‌شنبه به رغم بالاگرفتن خشم عمومی علیه فساد مقامات و سوءمدیریت، این اقدام جنجال‌برانگیز را تصویب کرد. 

در این میان، تحقیقات در مورد عوامل انفجار هفته گذشته ادامه دارد. 

ارزیابی‌های مقدماتی حاکی از آن است که انفجار نتیجه آتش گرفتن سه هزار تُن نیترات آمونیاک بوده که برای استفاده در تولید کود شیمیایی و ساختن بمب، در شرایطی نامطمئن انبار شده بود. 

مدیریت لبنان با افشای این خبر که رییس جمهور میشل عون و نخست وزیر حسن دیاب از سه هفته پیش از واقعه از خطرات این انبار مطلع شده بوده‌اند، به باد انتقاد گرفته شده است. 

سارمان ملل متحد روز پنج‌شنبه گفت ۸۰۰۰ ساختمان در این انفجار خسارت دیده‌اند. در میان آن‌ها تعداد ۶۴۰ ابنیه تاریخی وجود دارد که ۶۰ عدد آن در خطر ریزش است. 

یونسکو می‌گوید در این انفجار موزه‌ها، گالری‌های هنری و مراکز مذهبی که بسیاری از آن‌ها در ناحیه تاریخی  جمایزه و مار میخائیل در مقابل بندر بیروت واقع است، لطمه دیده است. 

جنب این ناحیه، بیمارستان سن جورج قرار دارد که مستقیما مشرف بر محل انفجار بوده است. 

سامی سعید، یکی از اعضای هیات مدیره بیمارستان می‌گوید تخریب سن جورج و چند بیمارستان دیگر در بیروت توانایی لبنان را در کنترل کووید ۱۹ تصعیف می‌کند. 

او گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نداریم.»

© The Independent

بیشتر از جهان