دهه گذشته گرم‌ترین سال‌ها برای زمین بوده‌ است

این دهه رکورد گرمایش زمین را از آغاز انقلاب صنعتی شکسته است

استفاده از سوخت‌های فسیلی یکی از اصلی‌ترین عوامل گرمایش زمین است-PIXABAY

یک گزارش جدید هشدار داده است که از هنگام شکسته شدن رکوردهای گرمایش زمین  در پی انقلاب صنعتی، دهه گذشته گرم‌ترین دوران برای دنیا بوده‌است.

در تحلیلی که در سی‌امین شماره بولتن انجمن هواشناسی آمریکا منتشر شد، آمده ‌است که سال گذشته گرم‌ترین سال از زمانی بود که در دهه ۱۸۰۰ این رکورد گرمایش آغاز شد. تنها سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ از این قاعده مستثنی هستند.

به گفته کارشناسان، داده‌های مربوط به سال گذشته نشان می‌دهد که آب‌وهوای جهانی به سرعت در حال تغییر است. این افزایش دما با رخدادهایی مانند آب شدن یخچال‌های طبیعی و انقراض حیات وحش همراه بوده‌است.

این مقاله علمی با عنوان «شرایط آب‌وهوا» نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹، گرم‌ترین دهه ثبت شده است. از سال ۱۹۸۰، همه دهه‌ها از دهه‌های پیشین گرم‌تر بوده‌اند.

دهه گذشته (۲۰۱۹-۲۰۱۰)  دمای هوا ۰.۲ درجه سانتیگراد گرم‌تر از ۱۰ سال منتهی به سال ۲۰۰۹ بود.

کارشناسان آب‌وهوایی هشدار دادند که دهه آخر هزاره قبلی از هر زمان دیگری پس از انقلاب صنعتی گرم‌تر بوده‌است.

شواهد نشان می‌دهد که همه‌سال‌های پس از ۲۰۱۳ از سال‌های قبلی (از نیمه قرن نوزدهم) گرم‌تر بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این گزارش که با مشارکت دانشمندان علوم آب‌وهوایی سراسر دنیا، از جمله اداره هواشناسی بریتانیا نوشته شده است، می‌گوید که هوای سطح دریاچه‌ها از میانگین طولانی‌مدت بالاتر بوده‌است و دمای زمین‌هایی که همیشه یخبندان است، نیز در حال افزایش است.

در سال ۲۰۱۹، فصل رشد گیاهان در نیمکره شمالی هشت روز طولانی‌تر از حد متوسط شد. آب شدن یخچال‌های کوه‌ها در همه دنیا به مدت ۳۲ سال متوالی، و آسیب‌های حیات‌وحش در استرالیا، آمازون، اندونزی و سیبری را هم باید به این موارد افزود.

روبرت دون، از اداره هواشناسی بریتانیا، می‌گوید:«بر اساس چشم‌انداز سال ۲۰۱۹، شاخص‌ها و مشاهدات آب‌وهوایی حاکی از آن است که آب‌وهوای جهانی به سرعت در حال تغییر است.»

او با اشاره به این‌که شاید میانگین دمای جهانی ساده‌ترین شاخص آب‌وهوایی باشد که از آن می‌توان به تغییراتی که در شرایط آب‌وهوایی رخ داده پی برد، می‌افزاید: «سال ۲۰۱۹ یکی از سه سال گرمی بود که کره زمین از سال ۱۸۵۰ شاهد بوده‌است. این سال آخرین سال از دهه‌ای بود که میانگین دمای جهانی نسبت به دهه پیش از آن، ۰.۲ درجه سانتیگراد بالاتر رفته‌بود.»

این مقام اداره هواشناسی بریتانیا با تاکید بر این که از زمان انقلاب صنعتی به این سو، هزاره سوم میلادی از هر دوره زمانی دیگری گرم‌تر بوده‌است، می‌افزاید: «ریشه تعدادی از وقایع طبیعی شدید، از جمله آتش‌سوزی‌ها، موج‌های گرما و خشکسالی‌ها، به دمای جهانی برمی‌گردد.»

او در پایان به این نکته هم اشاره می‌کند که افزایش دمای جهانی با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای، از جمله دی‌اکسیدکربن، ارتباط مستقیم دارد.

© The Independent

بیشتر از زندگی