ترامپ به برکناری وزیر دفاع فکر می‌کند

رئیس‌جمهور آمریکا مذاکراتی محرمانه درباره جایگزینی مارک اسپر داشته است

مذاکرات خصوصی ترامپ درباره تغییر اسپر می‌تواند نگرانی دمکرات‌های کنگره درباره وزارت دفاع را افزایش دهد-MANDEL NGAN / AFP

رئیس‌جمهور آمریکا درباره احتمال جایگزینی مارک اسپر، وزارت دفاع، پس از انتخابات نوامبر، صحبت‌های خصوصی با مشاورانش داشته است.

یک منبع که از بحث‌های داخلی دولت آمریکا مطلع است، روز چهارشنبه به رویترز گفت که اختلافات بین این دو نفر در حال افزایش است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، گفت که این دو مرد «در موقعیت خوبی نبودند» اما ترامپ نمی‌خواهد تا زمانی که رأی‌دهندگان در انتخابات سوم نوامبر نظراتشان را اعلام می‌کنند، اسپر را جایگزین کند.

در شرایطی که دونالد ترامپ با برنامه‌هایی همچون کشیدن دیوار در مرز مکزیک، ارتش را در موضوعات داغ سیاست داخلی وارد کرد، اسپر، که پیش از این معاون وزیر دفاع آمریکا در ارتش بود، به دلیل رفتارهای معتدل در پنتاگون احترام جمهوری‌خواهان و دمکرات‌ها را برانگیخت.

در جریان اعتراضاتی که در ماه ژوئن در پی مرگ جورج فلوید در آمریکا رخ داد، اسپر با توسل به «قانون شورش» برای مقابله با ناآرامی‌ها مخالفت کرد و گفت که استفاده از ارتش برای مقابله با ناآرامی‌ها باید آخرین راه باشد و آمریکا هنوز در این موقعیت نیست. این موضع اسپر برای ترامپ مسئله‌ساز شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از آن هم اختلاف دیگر اسپر و ترامپ رسانه‌ای شد. مارک اسپر به صورت ضمنی نصب پرچم کنفدراسیون را در ارتش ایالات‌متحده ممنوع کرده بود. معترضان آمریکایی پرچم‌های دوره کنفدراسیون را نماد نژادپرستی می‌دانند. سی‌ان‌ان در آن زمان از عصبانیت ترامپ از این اقدام اسپر خبر داد.

پنتاگون هنوز در خصوص بحث جایگزینی اسپر اظهارنظر نکرده است. یکی دیگر از مقام‌های ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اظهار داشت که تغییر در رده‌های بالا، قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری امری معمول است.

مذاکرات خصوصی ترامپ درباره تغییر اسپر می‌تواند نگرانی دمکرات‌های کنگره درباره وزارت دفاع را افزایش دهد.

بیشتر از جهان