وزیر دفاع آمریکا: هیچ‌ حمله قریب‌الوقوعی از سوی ایران احساس نمی‌شد

ترامپ مدعی بود که ایران قصد داشته به چهار سفارت ایالات متحده حمله کند

مارک اسپر وزیر دفاع و ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده- JIM WATSON / AFP

پس از آنکه ترامپ ادعا کرد سردار ایرانی (قاسم سلیمانی) قصد حمله به چهار سفارت آمریکا را داشت، اسپر می‌گوید: «چیزی که رئیس جمهوری گفت، این بود که او باور داشت احتمالا حمله خواهد شد.»

وزیر دفاع ایالات متحده فاش کرده است که قبل از دستور دونالد ترامپ برای حمله هوایی - که اوایل ماه جاری به کشته شدن قاسم سلیمانی، سردار ایرانی، منجر شد، هیچ نشانه‌ای مبنی بر تهدید قریب‌الوقوع از سوی ایران ندیده بود.

مارک اسپر روز یکشنبه گفت، او هیچ شواهدی ندیده بود که نشان دهد سلیمانی تهدیدی قریب‌الوقوع برای آمریکایی‌ها است. اگرچه پنتاگون قبلا گفته بود که نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، فعالانه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به دیپلمات‌ها و اعضای نیروهای نظامی آمریکا در عراق و سرتاسر منطقه است.

به نظر می‌رسد سخنان او، این ادعای ترامپ، که در هنگام مرگ سلیمانی، ایرانی‌ها قصد داشتند به چهار سفارت ایالات متحده حمله کنند، مورد شک و تردید قرار داده است.

وزیر دفاع آمریکا در برنامه «رو به ملت» در شبکه سی‌بی‌اس گفت، آنچه رئیس جمهوری گفت این بود که او باور داشت احتمالا به سفارت‌های بیشتری حمله خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «من هم با او همفکر بودم. می‌دانم که اعضای دیگر تیم امنیت ملی نیز همان نظر را داشتند، و به همین دلیل هزاران چترباز آمریکایی به خاورمیانه اعزام کردم تا امنیت سفارت‌خانه‌های کشورمان را در بغداد و نقاط دیگر در سرتاسر منطقه تقویت کنم.»

اسپر اشاره به صحبت‌هایی داشت که ترامپ، شب قبل از آن در مصاحبه با فاکس‌نیوز کرده بود. در این مصاحبه، رئیس جمهوری آمریکا با ادعای اینکه حمله به سفارت ایالات متحده در بغداد، در شب سال نو میلادی توسط ایران طراحی شده بود، گفت به احتمال زیاد در حملات بعدی چهار سفارت‌خانه ایالات متحده هدف قرار می‌گرفتند.

مقامات کاخ سفید نیز این ادعاها را تکرار کرده‌اند، بدون اینکه مشخصا بگویند کدام یک از سفارت‌خانه‌ها یا مکان‌های دیگر متعلق به ایالات متحده احتمالا هدف حمله قرار می‌گرفتند.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: «من دقیقا نمی‌دانم در چه ساعت و دقیقه‌ای حمله خواهند کرد. ما دقیقا نمی‌دانستیم که حملات چه روزی عملی خواهند شد.»

وی افزود: «اما خیلی واضح بود؛ قاسم سلیمانی شخصا در حال طراحی یک حمله گسترده به منافع آمریکا بود و این حمله قریب‌الوقوع بود.»

مارگارت برنان، مجری شبکه خبری سی‌بی‌اس در پاسخ اسپر، از شخص رئیس جمهوری نقل قول و اضافه کرد که ترامپ گفته است احتمالا حمله می‌شد... و این بیشتر شبیه یک ارزیابی است تا اطمینان از وجود تهدیدی ملموس مبتنی بر اطلاعات قطعی.

اسپر گفت رئیس جمهوری هرگز ادعا نکرده است که یک تهدید «مشخص و ملموس» وجود داشته است و خاطرنشان کرد که «او از منبع مشخصی نقل قول نکرده است.»

برنان از وزیر دفاع پرسید: «منظورتان این است که شواهدی وجود نداشت؟»

اسپر در پاسخ گفت: «من هیچ شواهدی در مورد چهار سفارت ندیدم. حرف من این است که من با رئیس جمهوری در این مورد هم‌رأی هستم که احتمالا حمله می‌شد - پیش‌بینی من این بود که آن‌ها سراغ سفارت‌خانه‌های ما خواهند رفت. سفارت‌خانه‌ بارزترین نماد حضور آمریکا در یک کشور است.»

وزیر دفاع در مصاحبه دیگری با جیک تپر، مجری سی‌ان‌ان، نیز اشاره کرد که هیچ شواهدی مبنی بر وجود تهدید قریب‌الوقوع ندیده است، و فقط گفت که آن‌ها قصد داشتند به سفارت ایالات متحده در بغداد حمله کنند.

© The Independent